Jump to content
Annons

Vintage ljud


frejan (oregistrerad)

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)

Hej!

Jag har hört att man pratar om att något låter vintage etc...Är det någon som kan ge en bra definition på vad man menar då...? Hur låter en sådan ljudbild? Finns det någon "referens" musik som låter mycket vintage?

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kan jag inte på rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jämnförd med en från 1985.. "Vintage"-ljudet där består nog mest i att ljudkvaliteten är mycket lägre i den äldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten låter TV-spel, den nya synten från 2005 låter som en färdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det är bättre med den nya synten för det!

lite flummigt,, men ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte på rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jämnförd med en från 1985.. "Vintage"-ljudet där består nog mest i att ljudkvaliteten är mycket lägre i den äldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten låter TV-spel, den nya synten från 2005 låter som en färdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det är bättre med den nya synten för det!

lite flummigt,, men ändå

Njae, 1985 lät det inte TV-spel, då lät det FM-syntes och analoga baoow-basar.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage handlar inte om bra eller dålig ljudkvalitet. Vintage betyger "klassisk, ärevördig, typisk". Vad som sen klassas som vintage är subjektivt. Vissa saker, som en Les Paul '59 i en Marshall Super Lead '59, anses dock av de flesta vara vintage. Snackar vi vintage-viner så syftar man på klassiska årgångsviner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte på rak arm beskriva hur ljudbilden ser ut, men till exempel en synt anno 2005 jämnförd med en från 1985..  "Vintage"-ljudet där består nog mest i att  ljudkvaliteten är mycket lägre i den äldre synten, samt att det inte finns massa inbyggda effekter. Den gamla "vintage"-synten låter TV-spel, den nya synten från 2005 låter som en färdig produktion bara du spelar första accordet. Inte sagt att det är bättre med den nya synten för det!

lite flummigt,, men ändå

Njae, 1985 lät det inte TV-spel, då lät det FM-syntes och analoga baoow-basar.

/Daniel

Att det skall vara så attans svårt att skriva ett inlägg utan att det finns 5 miljarder som vill kommentera inlägget snarare än att vara positivt kommunicerande.

Ljudkvalitet,, TV-spel,, skit samma, men dåtidens teknik medgav inte att man kunde få samma komplexa ljud ut ur en och samma synt. Spelar ingen roll om det handlade om Pro5 eller DX7.

Ångrade nästan redan innan jag svarade att jag gjorde ett försök.. :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage handlar inte om bra eller dålig ljudkvalitet. Vintage betyger "klassisk, ärevördig, typisk". Vad som sen klassas som vintage är subjektivt. Vissa saker, som en Les Paul '59 i en Marshall Super Lead '59, anses dock av de flesta vara vintage. Snackar vi vintage-viner så syftar man på klassiska årgångsviner.

Japp..! ... En del gör gällande att jag är vintage 😱😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det är ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna på många äldre inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det är ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna på många äldre inspelningar.

Tror att, obs det är vad jag tror inte någon fakta, jag tror i vilket fall att kreativiteten var viktigare förr för att hitta lösningar och spännande ljud/ljudbild. Nu har någon redan varit kreativ då produkten konstruerades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det är ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna på många äldre inspelningar.

Tror att, obs det är vad jag tror inte någon fakta, jag tror i vilket fall att kreativiteten var viktigare förr för att hitta lösningar och spännande ljud/ljudbild. Nu har någon redan varit kreativ då produkten konstruerades.

Alla instrument spelar inte upp en låt med en tangenttryckning.

Jag tror inte att keativitet var viktigare förr än nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage är idag ett enormt missbrukat ord/begrepp,som fabrikörer och varumärken använder i säljande syfte-en hype som inte har någon legitimitet och som urholkar begreppet vintage à det grövsta!

Som det nämndes här i tidigare inlägg har vintage ingenting att göra med så pass "färska" saker som 80-talsprodukter etc-snarare kan man börja snacka vintage om grejor som är åtminstone 50 år gamla och bakåt-månde de vara gitarrer eller inspelningar...

Bojkotta och diskutera,har sett "vintage" på produkter som är typ 3 år gamla-helsjukt och rent av vidrigt att så pass obildade snorisar får svänga sig med dessa begrepp ytan någon som helst aning om vad de pratar om---hur skall detta sluta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hittills..Jag inser att det verkar vara subjektivt detta, men att det är ett slags klassiskt ljud som menas. Ett ljud som man kan finna på många äldre inspelningar.

Tror att, obs det är vad jag tror inte någon fakta, jag tror i vilket fall att kreativiteten var viktigare förr för att hitta lösningar och spännande ljud/ljudbild. Nu har någon redan varit kreativ då produkten konstruerades.

Alla instrument spelar inte upp en låt med en tangenttryckning.

Jag tror inte att keativitet var viktigare förr än nu.

Jag tror inte han menade instrument nödvändigtvis. Utan just ljudbildens skapande. Alltså allehanda effekter och ljudeffekter etc. Idag finns en hel del ljud samplade, förr fick man försöka att skapa de ljuden från scratch med "primitivare" metoder. Dock så är det ju givetvis så att det fodras kreativitet även idag för att lyckas använda ljud och effekter på rätt och smakfullt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage är idag ett enormt missbrukat ord/begrepp,som fabrikörer och varumärken använder i säljande syfte-en hype som inte har någon legitimitet och som urholkar begreppet vintage à det grövsta!

Helt rätt. Ordet "vintage" är verkligen missbrukat och används ofta om nya produkter som bara har en justerad eq-kurva där diskanten är dämpad.

"Värme" är ett annat missbrukat ord, som mellan raderna betyder kraftigare bas och överdriven distorsion.

Det är hype, helt enkelt.

De gamla prylarna som "alla" vill efterlikna, fick ju inte distorsion och sämre diskant för att det var planerat så, utan man byggde självklart så bra det gick att göra på den tiden. Varför man tvunget ska titta tillbaks på svunna tiders ljud och hoppas att musiken blir bättre bara för att man har dessa brister i ljudet, är en fråga somliga kanske borde ställa sig... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage betyder skrapiga potar, brus och renoveringsbehov som ingen orkar fixa! 😕

Riktig vintage är som jag ser det i praktiken att grejer är analoga, vilket i min erfarenhet innebär att man går ifrån "jack of all trades but master of none" och grejerna att ha en klar egen karaktär. Dessutom brukar det finnas en del Mojo... Exempelvis gör en digital delay sitt jobb, men en analog (då menar jag BBD) kan överstyras, fås att oscillera och kan överraska på andra spännande sätt, dessutom kan det ofta hända grejer när man kör flera saker på en gång om de reagerar på varandra. Så ska det förstås vara gammalt också, en tidig digital synt kan ju också vara vintage på sitt sätt. Uttrycket innehåller ju ett visst mått av någon sorts förädling via ålder.

Ny vintage? Visst, använder man germaniumtransistorer så kan det väl vara giltigt... Annars kan väl "vintageljud" vara att exempelvis ett delay skär diskant på varje eko, som ett analogdelay gör. Det kan jag gå med på. Rör skulle ju per min definition kunna kvalificera mycket som "vintageljud", men det är ju inte samma sak. Som Claes säger så är det ett väldigt missbrukat uttryck idag, ungefär som klass A i förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Vintage för mig kan vara allt från gamla synthar med träpanel till Nintendo 8-bitars till Beatles ljudbild. 🥰 Jag tror att det är väldigt subjektivt vad man uppfattar som vintage dock. Det ligger ju ganska mycket nostalgi i det ordet också.

Uttrycket är verkligen, som redan sagts, fruktansvärt missbrukat. Jag håller inte med om att Nordlead är "vintage" som en annonsör menade i sin annons eller att Nintendo 64 är vintage eller retro (ett annat missbrukat ord).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skall vara så attans svårt att skriva ett inlägg utan att det finns 5 miljarder som vill kommentera inlägget snarare än att vara positivt kommunicerande.

Håller med, tänk att folk vill hålla på och diskutera, på ett diskussionsforum!

Vet hut!

😆

Att en synt från 1985 skulle hålla lägre kvalitet jämfört med en alldeles ny, och att detta skulle vara definitionen av vintage - det kan jag inte alls hålla med om!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bojkotta och diskutera,har sett "vintage" på produkter som är typ 3 år gamla-helsjukt och rent av vidrigt att så pass obildade snorisar får svänga sig med dessa begrepp ytan någon som helst aning om vad de pratar om---hur skall detta sluta 😄

Ungefär som när Disney ett år efter att de släppt en film på bio, och den kommer på DVD kallar den för klassiker. Brrrrr....

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kan man inte anklaga folk alltför mycket för att använda ett sanslöst vagt begrepp på ett väldigt mångfacetterat sätt. Det är ju ganska oundvikligt. Även bland de som anser sig veta ovan så finns det ju rätt ansenlig varians i kommentarerna.

Äh, vad fan. Skit i Vintage. Jag lovar och svär att aldrig mer säga Vintage. Ingen vet vad det är och alla har fel och det blir inget vettigt sagt. 😆

Hur många är med?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Jag trodde Vintage innebar en hel del mer diskant (snarare än mindre). På gamla skräpiga inspelningar som ska illustrera Vintage så är det ju i princip inte annat än diskant. 😆

Är det helt om bakfoten? 😄

Alltså, jag trodde det var så att med gamla analoga rullbandare så blir det lätt "hiss" på ljudet. Alltså som högfrekventa sssssss som ligger över hela ljudbilden och är då ivägen för diskanten i själva musiken. Vilken i sin tur upplevs som väldigt störande och diskantigt.

Eller är det kanske jag som fått allt om bakfoten. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde Vintage innebar en hel del mer diskant (snarare än mindre). På gamla skräpiga inspelningar som ska illustrera Vintage så är det ju i princip inte annat än diskant.  😆

Är det helt om bakfoten?  😄

Alltså, jag trodde det var så att med gamla analoga rullbandare så blir det lätt "hiss" på ljudet. Alltså som högfrekventa sssssss som ligger över hela ljudbilden och är då ivägen för diskanten i själva musiken. Vilken i sin tur upplevs som väldigt störande och diskantigt.

Eller är det kanske jag som fått allt om bakfoten. 😛

Tyvärr kan jag inte diskutera detta för jag har lovat att aldrig mer säga Vi... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå, gammalt är ju ändå vintage! Mina Electro Harmonix-pedaler från sent 70-tal exempelvis är inget annat än vintage, liksom min rörrullbandare från Revox. Kom iaf inte och säg att min Fender Musicmaster elgitarr från 1957 inte är vintage.

Jag gillar vintage. 😕

Mitt förslag är i så fall att vi gör som de som är intresserade av veteranbilar, det finns en mycket strikt indelning med olika åldrar och namn, typ: Vintage = 1900 kallt, Throughbred = typ 1929-1935 osv osv

Men ny vintage? Det är möjligtvis retro, om det inte är en exakt klon av något gammalt, en germanium fuzz är svårt att kalla något annat än vintage även om den är ny, för den låter, med objektiva mått mätt, erbarmligt...

ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det nämndes här i tidigare inlägg har vintage ingenting att göra med så pass "färska" saker som 80-talsprodukter etc-snarare kan man börja snacka vintage om grejor som är åtminstone 50 år gamla och bakåt-månde de vara gitarrer eller inspelningar...

a070.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

en germanium fuzz är svårt att kalla något annat än vintage även om den är ny, för den låter, med objektiva mått mätt, erbarmligt...

E du go eller? Låter ju helt underbart när det bara sprutar ur fuzzen.. Hail hail Germanium!!

Det extra fina är att alla germaniumtrissor är så uselt bygda att varje pedal blir helt unik!

Link to comment
Dela på andra sajter

en germanium fuzz är svårt att kalla något annat än vintage även om den är ny, för den låter, med objektiva mått mätt, erbarmligt...

E du go eller? Låter ju helt underbart när det bara sprutar ur fuzzen.. Hail hail Germanium!!

Det extra fina är att alla germaniumtrissor är så uselt bygda att varje pedal blir helt unik!

Just det! En germaniumtrissa varierar väldigt i gain, gainen blir en annan om man lägger fingret emot (temperaturkänsliga rackare), brusförhållandet i en fuzz är sådär, disten är sisådär 90% (minst!)... Objektivt sett alltså erbarmliga, som sagt. Vintage... 😕

Men öronen gillar det! Ska bygga min andra "Fuzz Fejs"/ Fullton 69 inom kort, har grejerna hemma, men inte tiden.

Redigerat av hgus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Såhär är det: Vintage är namnet på en sak som är gammal. Vad som är gammalt är subjektivt. Normen bör väl ändå vara att saken är ett antal decennier gammal, helst runt ett halvt sekel skulle jag tippa. Vi talar alltså om rätt gamla bilar, rätt gamla jeansmodeller, rätt gamla syntetisatorer och rätt gamla gitarrer.

En original Fender Strata, ett par äkta Lee Jeans, en Gibson Les Paul Standard, en tidig Moogsynth...en Jaguar E-Type...

Bättre eller sämre ljud är en smaksak som inte har med begreppet vintage i sig att göra!

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...