Jump to content
Annons

Marshall JCM800


JJMusik

Recommended Posts

Hallå där!

Jag ska i helgen byta till mig en jcm800 2204, det enda problemet som uppdagades ikväll är att den inte har någon effektloop. Jag kör en g-major i effektloopen på min nuvarande stärkare.

Min fråga är helt enkelt hur stort detta problemet är, kan jag bara köra gitarren genom g-majorn istället eller den måste ligga i loopen?

Om den måste det vad kostar det att modda toppen med en loop och vem gör det?

tacksam för hjälp!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör guran genom G-major (vad det nu är) innan du koppalr den mot stärkaren så borde väl problemet vara löst. Enda grejjen med en effektloop är väl att du kan välja wet/dry mellan effekt och torrt ljud då.. Men det borde du väl kunna ratta till på din G-major också va?

Link to comment
Dela på andra sajter

den placerar dina effekter efter preampsteget i förstärkaren. så att inte effekterna hamnar "före disten" så att säga.

vilket är att föredra när det gäller reverb, eko och modulationseffekter (chorus etc). ligger effekterna före disten i kedjan kommer varje ekosvar ha mindre och mindre mängd dist.

däremot vill man ju gärna ha andra effekter, som wah och compressor, innan disten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som basshole säger så beror det på vad det är för effekter du använder. I mitt tycke så behöver en bra förstärkare inga effekter... 🥰 Men måste du ha effekter, och kör med dist i försteget (och du har ju köpt en Marshall, så jag tippar på det) så funkar det väl sådär med effekter framför förstärkaren. Men börja med att testa effekterna framför förstärkaren, ett delay framför en distande förstärkare kan låta grymt, men sätt blend lågt...

Ett alternativ till att göra ett stort ingrepp (extra rör osv) kan vara att sätta in ett brytande jack mellan försteg och slutsteg, och sedan bygga en volymkontroll (för att inte överstyra effekterna) och förstärkande steg (för att lyfta tillbaka nivån innan slutsteget) med FET-ar, som kan låta utmärkt. Effekterna är ju ändå inte rör, eller hur? Billigare, och lätt att återställa. Det finns betydligt fler moddare än Folkesson (som slaktat alldeles för mycket förstärkare för att ha min respekt), se rör-faq:en på www.gmf.se för en lista med duktiga mekar runt om i landet.

http://shop.gmf.se/forums/index.php?act=ST&f=12&t=77

Jag har träffat de flesta av dessa, bra folk att ha att göra med. För just Marshall skulle jag nog rekommendera Owe "Amp Healer" Johnsson (tror det var Johnsson?), om du är i närheten av Växjö/ Eskilstuna. http://web.telia.com/~u49907706/amp_healer/index.htm

*edit* Ändrade lite

Redigerat av hgus
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, intressanta synpunkter.

Jo jag förstår också att vissa effekter inte är att föredra framför disten, dock är det nu så att en digitech df7 eventuellt kommer att ligga framför g-majorn där mkt av disten skapas.

Jag kommer alltså inte dra all gain ur stärkaren utan mest volym och rörkaraktär. Jag brukar however vara ganske sparsam med effekter, det enda jag i stort sett använder är delay och reverb(på den stärkaren jag har idag använder jag dens reverb och inte g-majorn)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att du borde kunna klara dig utan loop, tycker jag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Line6 Spider 2-topp utan effektloop. De effekter som man vanligvist lägger finns redan i sjäva stärkaren, därför behöver jag ingen sådan. Funderar på att köpa en kompressor-pedal, och den läggs ju i så fall bäst mellan gitarren och stärkaren.

Finns det några inbygga effekter i din stärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Line6 Spider 2-topp utan effektloop. De effekter som man vanligvist lägger finns redan i sjäva stärkaren, därför behöver jag ingen sådan. Funderar på att köpa en kompressor-pedal, och den läggs ju i så fall bäst mellan gitarren och stärkaren.

Finns det några inbygga effekter i din stärkare?

Nej en JCM800 har inga inbyggda effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Line6 Spider 2-topp utan effektloop. De effekter som man vanligvist lägger finns redan i sjäva stärkaren, därför behöver jag ingen sådan. Funderar på att köpa en kompressor-pedal, och den läggs ju i så fall bäst mellan gitarren och stärkaren.

Finns det några inbygga effekter i din stärkare?

Nej en JCM800 har inga inbyggda effekter.

Ok, då skulle jag fundera på en och två gånger innan jag köpte den. Jag gillar inte tanken på att "modda" en sådan kär vän som sin stärkare... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

JCM800 är en väldigt bra stärkare om man gillar skitiga och rockigt distade ljud, 1000 kr för en effektloop hos Folkeson är inte speciellt mycket pengar eller nåt du behöver vara rädd för. Tror inte ens att värdet på den skulle försämras då Folkeson har mycket bra rykte både i Sverige och internationellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah jag ska ju inte köpa stärkaren utan byta mig till den mot en gitarr som jag ändå har till salu(som jag alltså vill bli av med)

Men så jag tänkt koppla är följande: Gitarren genom en df7(distpedal) vidare till g-majorn där reverb och delay körs, vidare till stärkarens input.

min enda rädsla är att reverb och delay ska låta illa...

Link to comment
Dela på andra sajter

ah jag ska ju inte köpa stärkaren utan byta mig till den mot en gitarr som jag ändå har till salu(som jag alltså vill bli av med)

Men så jag tänkt koppla är följande: Gitarren genom en df7(distpedal) vidare till g-majorn där reverb och delay körs, vidare till stärkarens input.

min enda rädsla är att reverb och delay ska låta illa...

Det kan låta sämre det men det kostade ju bara 1000 kr att få en effektloop till den så vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...