Jump to content
Annons

Aktiva monitorer


Hellpig

Recommended Posts

OK, så jag skall köpa ett par aktiva monitorer till min lilla hemmastudio. De skall kopplas in till ett M-audio FW 410. Så vad kan rekommenderas?

Prisklass kan tänkas vara runt 3000 kr, så begränsad är min ekonomi i det här fallet. Jag kan mycket väl tänka mig begagnat ... tror jag. 🙁 Jag vill väl ha ett par allround monitorer som låter bra för sitt pris (jag är fullt medveten om att 3KKr inte är så värst mycket i sammanhanget men å andra sidan är det ju inte heller en pro-studio! ).

Tack för alla råd utom de dumma... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej hopp. kolla i de andra trådarna.

Själv tänker jag nog köpa Phonics monitorer för knappt 4000:-

de verkar jäkligt najs enligt diverse recensioner (och från MM)

Inte P8A hoppas jag, för dom låter inge vidare 😏 Tycker iaf jag 😆

Ang. monitorer för ca 3000kr så har väl Esi ett par billiga monitorer. Behringer's Truth är också bra, kostar lite mer än 3000.

M-Audio har nog några, men ska tydligen inte låta bra. Tapco S5 för ca 3500:-. Tannoy har några också.

Spana in www.thomann.de, där har dom det mesta till bättre priser. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra hörlurar kanske? Med bra koll på HiFi snarare än studio skulle jag överväga att lägga pengarna där mindre problem med rummet, mer korrekt stereobild, alla grejer är billigare... Någon kommentar från en studioräv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra hörlurar kanske? Med bra koll på HiFi snarare än studio skulle jag överväga att lägga pengarna där mindre problem med rummet, mer korrekt stereobild, alla grejer är billigare... Någon kommentar från en studioräv?

Det är alltid bra att ha ett par bra studiolurar som komplement och kanske som nödlösning ett tag men i första hand så brukar det vara lättast att använda monitorer.

Själv har jag ett par Tapco S5 som funkat väldigt bra för mig och ett par Beyer Dynamic DT531 lurar som är väldigt sköna.

Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)

Jag har precis införskaffat mig ett par Dynaudio Bm5:or, snacka om nöjd! Förresten nån som är intresserad av ett par begagnade Esi Near-05 monitorer? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Jag har kollat gamla trådar också, givetvis, och har hämtat lite inspiration där. Har kommit fram till en del alternativ som jag presenterar nedan. Jag hoppas att få lite kommentarer på vad som är mest prisvärt (skulle vilja göra en tabell nedan men det blev inte så bra... 😄) :

Märke/modell                 M-Börsen    M-Centralen    Jam
Fostex PM1                    3995           3995          -
Behringer Truth 2030A         3295           3395               -
Behringer Truth 2031A         3693           3995              3593
Event ALP5                      2295         3395              3990
Yamaha MSP3                2670            4995              -
Genelec 8020A               3450            6495             -

Nåväl, det är väl rätt så läsbart trots allt. 😄

Mest slående (?) är väl att Musikbörsen har ett par riktigt bra priser här... Genelec 8020A har ett riktigt bra pris. Så även Yamahas MSP3 och Events ALP5! De två senare är absolut intressanta sett ur ekonomisk synvinkel (varför är den alltid så snäv?! 😄 ). Tja, jag vet inte... vill gärna ha synpunkter. Jag kommer givet att åka in och lyssna på dem men tycker det är bra att höra vad andra har att säga också. Man brukar få en lite mer nyanserad bild då, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Jag har kollat gamla trådar också, givetvis, och har hämtat lite inspiration där. Har kommit fram till en del alternativ som jag presenterar nedan. Jag hoppas att få lite kommentarer på vad som är mest prisvärt (skulle vilja göra en tabell nedan men det blev inte så bra... 😄) :

Märke/modell                 M-Börsen    M-Centralen    Jam
Fostex PM1                    3995           3995          -
Behringer Truth 2030A         3295           3395               -
Behringer Truth 2031A         3693           3995              3593
Event ALP5                      2295         3395              3990
Yamaha MSP3                2670            4995              -
Genelec 8020A               3450            6495             -

Nåväl, det är väl rätt så läsbart trots allt. 😄

Mest slående (?) är väl att Musikbörsen har ett par riktigt bra priser här... Genelec 8020A har ett riktigt bra pris. Så även Yamahas MSP3 och Events ALP5! De två senare är absolut intressanta sett ur ekonomisk synvinkel (varför är den alltid så snäv?! 😄 ). Tja, jag vet inte... vill gärna ha synpunkter. Jag kommer givet att åka in och lyssna på dem men tycker det är bra att höra vad andra har att säga också. Man brukar få en lite mer nyanserad bild då, tycker jag.

Är musikbörsens pris på Genelec 8020A verkligen för ett par?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förutsatte att de såldes parvis men jag kan givetvis ha fel... det står faktiskt bara "studiomonitor" så det kan vara en. Nja, du har nog rätt i att det är för en! Så den stryker vi.

Måhända jag har missuppfattat detta med fler än ovanstående... hmm.

Edit: Ja så verkar det ju 😄 Som redan sagt, jag tog helt dumt för givet att priset sattes per par men det tycks inte vara så.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

som alltid när det gäller aktiva monitorer, smaken är som baken. Alla har sina märken som de rekommenderar varmt och visst kan man gå efter det men då måste man ju införskaffa sig tio stycken olika monitorer.

det är iallafall bra att du är medveten om att för 3000 spänn så får man inte får den här dröm monitorn som pro studiorna har, man får alltså inga genelec eller mackie eller någon annan monitor av den kalibern.

frågan är då, vilka ska man då köpa? Det bästa man kan göra är att man åker in till jam eller någon annan butikkedja som man vet har många olika monitorer i sitt utbud, där provlyssnar man på de som ligger i rätt prisnivå. Sen ser man ut några och frågar om man antingen får låna hem dem eller så köper man dem och byter in dem via öppet köp. Det är krångligt men faktum är att en monitor, oavsett prisklass, måste bli inlyssnad, eller inkörd inom det aktuella systemet, vare sig det är pro eller semi eller någon annan typ. Och med det betyder att man måste känna sig trygg och behaglig med dem, man ska kunna mixa rätt!

Sedan så anser jag att om man ska införskaffa en aktiv monitor för under 3000 spänn så kommer de att låta lika bra eller lika dålig, ingen av dem kommer aldrig kunna matcha dem i de övre regionerna i vilket fall som helst, inte ens komma i närheten. Det enda de gör är att de färgar ljudet på olika sätt och frågan är vilken färgning man tycker om. Och det är här provlyssningen som kommer in i spelet.

Lycka till!

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

om pengarna styr ditt val och det handlar om 3000:- har jag inget annat tips än att söka beg. burkar av bättre kvalitét än de du räknat upp här ovan,eller köpa dig ett par fina AKG 267 lurar/Ultrasone PL 750 för ca 1800:- DÅ får du ett ljud som heter duga och dessutom radikalt bättre stereokontroll/upplösning än billigt krafs,räkna med det dubbla minst för schyssta lådor-kolla vad olika studios använder,själv kör jag med Quested som småmonitorer och är helnöjd ca 7000:-/par (Brittiskt märke) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En generell regel jag har då det gäller monitorer är att ju större bas/mellanregister ju bättre basåtergivning.. Det är svårt (eller omöjligt) att få en fullvärdig ljudbild ur ett par "pyttesmå" 5" (tum) element. Mest "bang for the buck" enligt mina egna erfarenheter ger ett par Behringer 2031A som har ett element som är större än 8" och dessutom rejäla slutsteg. Kolla in http://www.behringer.com/B2031A/index.cfm?lang=ENG för mer info.

Men om du väljer ett par med 5" (typ phonic etc) så bör du också skaffa en subwoofer för att kompletera det lägre frekvensregistret. Detta gör dock det hela lite mer svårplacerat ur ljudhänseende.

Ps.. Några här på forumet har dock klagat på att B2031A är lite lögnaktiga i det lägre frekvensregistret men för mig har dom funkat bra.

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

om pengarna styr ditt val och det handlar om 3000:- har jag inget annat tips än att söka beg. burkar av bättre kvalitét än de du räknat upp här ovan,eller köpa dig ett par fina AKG 267 lurar/Ultrasone PL 750 för ca 1800:- DÅ får du ett ljud som heter duga och dessutom radikalt bättre stereokontroll/upplösning än billigt krafs,räkna med det dubbla minst för schyssta lådor-kolla vad olika studios använder,själv kör jag med Quested som småmonitorer och är helnöjd ca 7000:-/par (Brittiskt märke) 😄

Tja, man kanske skulle gneta ihop till det dubbla då... hmm. Bra hörlurar har jag redan, så jag klarar mig. Kanske rent av skulle plugga in min gamla Onkyo-stereo till burken istället.

Att pengarna styr beror i första hand på att jag nyligen fått en mun till att mätta, knodd alltså. Jag har ingen lust att köpa skräp heller för det har aldrig lönat sig. Nåja, jag får se väl se hur jag skall göra. I dagsläget har jag bara ett sett Logitech datorhögtalare till datorn och de duger knappt för att använda till spel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

om pengarna styr ditt val och det handlar om 3000:- har jag inget annat tips än att söka beg. burkar av bättre kvalitét än de du räknat upp här ovan,eller köpa dig ett par fina AKG 267 lurar/Ultrasone PL 750 för ca 1800:- DÅ får du ett ljud som heter duga och dessutom radikalt bättre stereokontroll/upplösning än billigt krafs,räkna med det dubbla minst för schyssta lådor-kolla vad olika studios använder,själv kör jag med Quested som småmonitorer och är helnöjd ca 7000:-/par (Brittiskt märke) 😄

Tja, man kanske skulle gneta ihop till det dubbla då... hmm. Bra hörlurar har jag redan, så jag klarar mig. Kanske rent av skulle plugga in min gamla Onkyo-stereo till burken istället.

Att pengarna styr beror i första hand på att jag nyligen fått en mun till att mätta, knodd alltså. Jag har ingen lust att köpa skräp heller för det har aldrig lönat sig. Nåja, jag får se väl se hur jag skall göra. I dagsläget har jag bara ett sett Logitech datorhögtalare till datorn och de duger knappt för att använda till spel 😆

Nä Logitechs högtalare är ju inge vidare att mixa i 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Har du ett hyffsat bra stereorsteg (Onkyo) så kan du ju skaffa passiva studiomonitorer också.. Mycket billigare.. Kolla genast in http://www.behringer.com/B2031P/index.cfm?lang=ENG (kostar drygt 2.000:- paret)

Tja, det är bra kräm i Onkyon men kontakterna för högtalare är tyvärr skräp. De är av typen 'avskalad sladd-tvinnatvinnatvinna-stickin-nyp åt'. Tyvärr...

Och vad det gäller Logitech... de duger inte ens till att lyssna på en låt mixad i hörlurarna! 😳:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch.. Även om det är sånna fesiga klämkontakter som man knappt får in 0,5mm tråd i så funkar det nog bra ska du se.. Se bara till att hålla kablarna till högtalarna så kort som möjligt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag var o lyssnade på monitorer idag och med hänseende till storlek så blev jag rätt impad av Genelecs... 8020 heter de väl. De lät väldigt fint i förhållande till storleken. Behringers 2031a så var de ju fina men fan så stora! De får inte plats i mitt skrymsle till studio 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...