Jump to content
Annons

Ak-gura


Mutz

Recommended Posts

Vi har precis börjat med att spela in våran debut platta. Vi kör helt utan trummor och med ak-guror som grund. Så har vi funderat lite fram och tillbaka hur vi ska göra. Högst troligt kommer vi dubba alla komp gitarrer. Han som spelar dom är mycket säker på låtarna och spelar låterna mycket lika varje gång.

Den andra tanken vi hade var att stereomicka för att få en skönbredd. Vi har två st matchade Oktava mk-012 men det som inte är bra här att då har vi en halvdan mixer med halvdana preamps och måste då gå genom den.

När vi bara mickar med en mick kan vi köra genom våran Focusrite? Preamp som låter kanoners!

Så vad tycker ni? Är vi rätt ute?

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu vet jag inte hur musiken låter, men något jag tycker är riktigt snyggt är när man dubbar ackeguran med en clean elgitarr och pannar ut dem helt. det låter fortfarande akustiskt men fylligare och varmare. kan vara värt att testa om det passar musiken.

Nja... Någon elgura blir det nog inte här. Men låter som en ball idee som man får prova någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni ändå ska dubba, så gör det i mono, o panna ut dem - så har ni en skön bredd!

Det är så vi gör... Tanken var om vi bara skulle stereo micka en gitarr och ingen dubbning.

Jag tror inte du får nån vidare bredd när det är samma gitarr i höger och vänster. Bättre att hitta två guror med olika sound och dubba.

Kanske kan prova en stålsträngad och en nylonsträngad och panorera åt var sitt håll (som i Kents "Sverige")? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle precis fråga om ni får heta William när jag såg att ni ska ändra namn.

Ni får nog bestämma vilken ljudbild ni vill ha så tror jag många kan ge er vettiga svar.

Har ni någon låt vi kan lyssna på som låter som ni vill att plattan ska låta? Då kan ni kanske länka till den?

Om ni vill lägga en gitarr i stereo kan ni ju hyra en preamp över ett par dar.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Om ni ändå ska dubba, så gör det i mono, o panna ut dem - så har ni en skön bredd!

Det är så vi gör... Tanken var om vi bara skulle stereo micka en gitarr och ingen dubbning.

En stereogitarr blir inte så bred, bara mer "naturlig".

ett alternativ kan ju vara att lägga kompet 2 i mono, panorerat, o en ev solo/melodigitarr i stereo opanorerat (alltså vanlig höger+vänster).

Nu vet jag ju inte alls hur er musik låter.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Som det låter på din beskrivning så ska du dubba gitarrerna två gånger.

Panorera en H, en V & behåll en i mitten.

Låt H & V gurorna läcka över lite i mitten.

Kommer bli brett & fylligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det låter på din beskrivning så ska du dubba gitarrerna två gånger.

Panorera en H, en V & behåll en i mitten.

Låt H & V gurorna läcka över lite i mitten.

Kommer bli brett & fylligt.

Ja om man skulle lägga en i mitten också.... hmm Man vill ju dock inte att det ska känns grötigt och lite för mycket. Vi spelar ganska soft gitarrbaserad vis/pop helt utan trummor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni ändå ska dubba, så gör det i mono, o panna ut dem - så har ni en skön bredd!

Det är så vi gör... Tanken var om vi bara skulle stereo micka en gitarr och ingen dubbning.

En stereogitarr blir inte så bred, bara mer "naturlig".

ett alternativ kan ju vara att lägga kompet 2 i mono, panorerat, o en ev solo/melodigitarr i stereo opanorerat (alltså vanlig höger+vänster).

Nu vet jag ju inte alls hur er musik låter.

Det man kan göra när man stereo mickar är att dra panorera ut höger och vänster mick lite. Och därav få ett ljud som känns lite bredare/större. Vi har prövat detta lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle precis fråga om ni får heta William när jag såg att ni ska ändra namn.

Ni får nog bestämma vilken ljudbild ni vill ha så tror jag många kan ge er vettiga svar.

Har ni någon låt vi kan lyssna på som låter som ni vill att plattan ska låta? Då kan ni kanske länka till den?

Om ni vill lägga en gitarr i stereo kan ni ju hyra en preamp över ett par dar.

Nej vi kan inte heta William längre. Vi har vetat om att det funnits ett tjej band vi namn William men hade lite dålig koll om det kunde funka att vi hette William ändå. Lite beronde på hur kända dom varit mm. Men när vi anlitade det promtion bola som vi gjorde visar det sig att en av dom som jobbar där spelade i William 😳 Så det blev att byta.

Hur vi låter kan laddas ner HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle precis fråga om ni får heta William när jag såg att ni ska ändra namn.

Ni får nog bestämma vilken ljudbild ni vill ha så tror jag många kan ge er vettiga svar.

Har ni någon låt vi kan lyssna på som låter som ni vill att plattan ska låta? Då kan ni kanske länka till den?

Om ni vill lägga en gitarr i stereo kan ni ju hyra en preamp över ett par dar.

Nej vi kan inte heta William längre. Vi har vetat om att det funnits ett tjej band vi namn William men hade lite dålig koll om det kunde funka att vi hette William ändå. Lite beronde på hur kända dom varit mm. Men när vi anlitade det promtion bola som vi gjorde visar det sig att en av dom som jobbar där spelade i William 😆 Så det blev att byta.

Hur vi låter kan laddas ner HÄR

EDIT: PÅ den inspelningen ligger det bara en kompgitarr i mitten

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej vi kan inte heta William längre. Vi har vetat om att det funnits ett tjej band vi namn William men hade lite dålig koll om det kunde funka att vi hette William ändå. Lite beronde på hur kända dom varit mm. Men när vi anlitade det promtion bola som vi gjorde visar det sig att en av dom som jobbar där spelade i William  😉  Så det blev att byta.

😎

Lite svårt att komma undan namnbyte då...

Om man har reggat namnet på PRV ska man tydligen ha rätt till det oavsett om man var först med det eller inte.

Du länkar till en låt men är det så ni vill att gitarrerna ska låta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...