Jump to content
Annons

Supralunar / Right versus wrong


suprapappa

Ere bra det här?  

30 röster

  1. 1. Ere bra det här?

    • 5: Det bästa jag har hrt på studioforum
      0
    • 4: Fan vad det svänger
      24
    • 3: Tro inte att du e bättre än ngn annan
      4
    • 2: Jag lyssar hellre på Streaplers
      0
    • 1: Jag måste gå och kräkas
      0


Recommended Posts

Endast på Studioforum!!!!!!

Kanske inte så exklusivt som det låter men tyck till om detta. Trummorna är inspelade i ett sketet litet sångbås med Pro Tools, resten är gjort hemma i Logic. Overheaden tycker jag nu är helt överkomprimerad (lyssna på det konstanta cymbalväset i refrängerna) och det knäpper lite i vissa transienter.

Skulle hellre spela in gitarrer med fet stärkare och på analogband istället för att "pod:a" men vad gör man? 🙂

LÅTNAMN: Right versus wrong

ARTIST/GRUPP: SUPRALUNAR

GENRE: rock

LÅTLÄNGD: 3.18

KOMPOSITÖR: Petri Tuulik

PRODUCENT: Petri Tuulik

EV. MEDVERKANDE: Petri Tuulik (sång, gitarr) Andreas Denk (bas) Micke Back (trummor)

INSPELNINGSÅR: 2003

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,6mb

STATUS: färdig

http://www.supralunar.com

Supralunar_Right_versus_wrong.mp3

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnar normalt inte på hårdrock men här får jag nog vara lite mjuk i nacken till trots. Brukar tycka att genren är för enformig då det hela tiden är högsta volym, aggresivitet. och ständigt cresendo som gäller, men här ser jag en variation i utförandet som även tilltalar mej. Sen låter det väl proddat och tajt spelat dessutom. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Dethär var ju en glad överaskning 😆

Är inte direkt min typ av musik men jag diggar den rätt bra ändå 😆

Låten i sig är bra gjord. inget att klaga på arrangemanget. Mixningen kanske saknar lite klarhet och vissa ljud låter lite långt bort (mest trummgrejer) och du nämnde överkomprimeringen så. Pukorna låter lite konstigt. kanske lite väl resonanta och dova/med mycket hög-bas. När trummorna kommer igång helt (med hihaten då) i första versen tycker jag det låter lite som att trmmisen har svårt att hänga med i tempot. Kan bara vara nåt trummiskomplx jag har. men jag stör mig lite på det...

basgitarren beter sig lite grötigt ibland också.

Det riktigt snygga i låten är såklart sången! Riktigt riktigt snyggt! stämmorna å alltsåntdär! MUMMA!

BRA GJORT 😆

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar låten och soundet, dock tycker jag att gitarren som ligger till vänster är lite för högt mixad!? Gäller särskilt i början när bara den spelar. Då drar ju hela mixen grymt mycket till vänster vilket inte låter så jättebra. Bra jobbat annars, gillar det lite skitiga och opolerade soundet i dessa dagar då man har en extrem tndens att överproducera rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fan, det är ju skitbra. I sanning ärtigt.

Sen gillar inte jag leadsången i versen, men skit i det, jag är lite underlig när det gäller sångare...

Kötta på med ytterligare en hög sångstämma i sista refrängen, eller se till så att sångaren sjunger pungen ur sig där.

Mix o sånt låter jag - som vanligt - dom som kan kommentera kommentera. Kommentera. Åsså ska jag gå en meningsbyggnadskurs.

Gott jobb! jag ska lyssna en gång till o trycka in nåt lämpeligt i galoppen oxå.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer distiskt bastrumma...

Håller med Jarnis. Baskaggen låter lite dov. Prova att höja lite nånstans runt 1K för att få fram kicken lite mer. Tycker låten är riktigt bra och dessutom innovativ (stavas det så) vilket är super! Vid mastring skulle jag rekommendera att höja i det övre mellanregistret eller högre för att få hela mixen lite lite "närmare". Skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra sång fast det är något som låter totalt bakochfram i låten, om det är basgången eller ackorden eller något annat..kan inte sätta tummen på..

Det låter analogt om ljudbilden.. lite så där mjukt i toppen och filt i kroppen 🙂

en aning rumligt när alla instrument går på fullt ställ.

Jag hade gillat det här mer med lite kallare, renare mid, men det får väl ses option mer än nödvändighet..

Bra skit det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan...nu skulle man ju vilja testa att göra lite ändringar men detta är en gammal låt är gjord logic (grunderna i pro tools) och jag jobbar inte i logic längre så den e liksom "låst"

Det låter analogt om ljudbilden.. lite så där mjukt i toppen och filt i kroppen

ja i så fall har jag väl lyckats :rolleyes: själv tycker jag dessvärre att det saknar all analog värme.....avskyr kallt digitalt ljud.....det får gärna vara digitalt, bara det inte låter så men tyvärr är det svårt att komma ifrån utan en fet plånbok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här var en schysst låt att börja dagen med. Låter helt ok och inte alls digitalt kallt.. Du har lyckats bra med det "analoga" soundet 😄

Det enda jag kan anmärka på är gitarren i vänster är lite för dominerande i början samt at baskaggen var lite väl luddig. Sen är det nån cymbal eller nåt som låter väldigt nasalt. Lyssna vid 1:09 så börjar det.. lite snett panorerat till vänster.. Håller på och väser tills tills 1:15.. Sen börjar det igen vid 1:28 igen.. Det soundet gillar jag inte.. :rolleyes:

Annars var det en gôrbra låt med bra driv och mycket bra sång.. den fick en 4 i röstningen av mig. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...