Jump to content
Annons

Rättigheter...Royality.


Coolspike

Recommended Posts

Jag har gjort en remix på den populära låten Popcorn som gjordes från början Hot Butter på sent sextiotal. Jag undrar hur man gör för att få offentlig-göra min remix..? Får man sätta ut den på nätet utan tillstånd av nåt bolag eller dyl..?

Tack för mig...// Coolspike

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Motbesiva mig gärna med exempel på där något dylikt lett till rättsliga åtgärder.

Jag vågar sätta mina spindelkallingar på att ingen i Sverige ens dömts till böter för att man lagt ut en cover på nätet utan tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första kan det vara stört omöjligt att få den första kontakten

med "ägaren" av spåret/låten. Skulle man sen ha turen att dom tar

kontakt med dig så tar det evigheters evigheter att få till kontrakt

och dylikt...

Jag tror det är som DD säger...Om du inte tänker ta betalt för Remixen

kan du nog vara lugn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olagligt utan tillstånd, men om någon bryr sig är ju en annan sak.

Man ska ha tillstånd från upphovsmannen, betala pengar till Stim samt till Ifpi om du har samplat något ur låten.

Att du inte tjänar några pengar på det är egentligen irrelevant. Vi har ju sett att skivbolagen vill ha ersättning även för fildelning som sker gratis.

Jag kan väl tillägga att jag inte lägger ut covers jag har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, eftersom ingen stämmer dig om det inte finns $$$ att hämta.

Eh, jo. Det har ju stämts för fullt de senaste åren. Har ju varit massor med artiklar i tidningarna. Det trodde jag inte någon hade missat. De stämningarna handlar inte om att få pengar, utan om att sända ett budskap att man inte tolererar att folk inte ber om tillstånd först.

Link to comment
Dela på andra sajter

nån gång skall ju vara den första-som någon sa,dom är ju mer och mer på vad gäller fildelning men vem fasen vet,det kanske är lugnt,eller inte-

jag sökte kontakt med det största skivbolaget i världen angående en samplingsrättighet en gång för en låt jag skulle ge ut på skiva-tror ni att någon svarade trots otaliga påminnelser från min sida---nix pix,så jag sket i det och färdigställde min produktion,till och med med det rådet från en anställd på samma bolag med motivet att de bara bryr sig om det handlar om stor vinst för deras del...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt svårt att tänka mig att du skulle råka illa ut, även om skivbolagen kan tyckas vara på krigsstigen nu. Akta dig för att ge ut den på skiva dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, eftersom ingen stämmer dig om det inte finns $$$ att hämta.

Eh, jo. Det har ju stämts för fullt de senaste åren. Har ju varit massor med artiklar i tidningarna. Det trodde jag inte någon hade missat. De stämningarna handlar inte om att få pengar, utan om att sända ett budskap att man inte tolererar att folk inte ber om tillstånd först.

Som sagt, ge mig ett enda exempel på att en privatperson som lägger upp en cover / remix på nätet utan tillstånd blivit stämd.

Det är ju det saken gäller, piratkopiering är nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, ge mig ett enda exempel på att en privatperson som lägger upp en cover / remix på nätet utan tillstånd blivit stämd.

Det är ju det saken gäller, piratkopiering är nåt annat.

Nej, piratkopiering är inte något helt annat. Det måste inte ske i vinstsyfte och det måste inte vara exakta kopior. Har man inte tillstånd så är det piratkopiering när man gör exemplar tillgängliga utanför den närmste vänskapskretsen.

Det är som sagt möjligt att upphovsrättsinnehavarna inte bryr sig, men det är ändå olagligt.

Jag känner inte till vad det är för material som de som blivit stämda har offentliggjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, ge mig ett enda exempel på att en privatperson som lägger upp en cover / remix på nätet utan tillstånd blivit stämd.

Det är ju det saken gäller, piratkopiering är nåt annat.

Nej, piratkopiering är inte något helt annat. Det måste inte ske i vinstsyfte och det måste inte vara exakta kopior. Har man inte tillstånd så är det piratkopiering när man gör exemplar tillgängliga utanför den närmste vänskapskretsen.

Det är som sagt möjligt att upphovsrättsinnehavarna inte bryr sig, men det är ändå olagligt.

Jag känner inte till vad det är för material som de som blivit stämda har offentliggjort.

Aha så du hade inga exempel då. 🙂

Allvarligt talat, så ville jag bara poängtera att som glad amatör är det nog viktigare att nå ut med sin musik och få feedback, än att slaviskt följa lagen.

Lägg ut låten, ta bort den om nån bråkar.

Risken att hamna i trubbel är i princip noll.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DEt är heöt riskfritt att lägga ut en cover/Remix på din hemsida om du inte tjänar pengar på det. Om någon advokat hoppar på dig så är det bara att ta bort den inom 24 hr så blir det inget av det.

All musik som kostar få faktiskt ochså ligga på nätet men då gäller 24 timmar principen. Den får ligga på samma ställe i 24 timmar. (Du får självklart inte göra en länk som byter till en annan server vaje dygn.)

Vet inte om allt är riktigt sant men men 😎🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

All musik som kostar få faktiskt ochså ligga på nätet men då gäller 24 timmar principen. /../ Vet inte om allt är riktigt sant men men 😎🙂

Det är inte sant. Något sådant undantag finns inte i lagen utan det krävs alltid tillstånd.

Däremot kan ju skivbolagen ha som praxis att vänta 24 timmar med att anmäla, men det är ju upp till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man sätta ut den på nätet utan tillstånd av nåt bolag eller dyl..?

Vad gäller skivbolag äger de rättigheterna till Hot Butters inspelning. De har inga rättigheter till låten eller din cover.

Gershon Kingsley skrev låten Popcorn och har rättigheterna till melodin. Ska man vara petnoga måste du betala honom ersättning för att du ger ut låten.

Men... som DD säger, du ger ju inte ut låten på skiva och säljer. Du ger ut den gratis och inga pengar är inblandade.

Så... när Crazy Frog gör Popcorn på skiva rullar pengarna in till Kingsley. Men sålänge du inte tjänar några pengar på din cover, tror jag inte att låtens förlag ens lyfter ett finger.

Vill du vara 100% säker kan du väl skicka ett mail direkt till Kingsley och fråga om lov att ge ut en egen cover av melodin gratis på nätet? 😎

Jag tror inte att han kommer att bry sig. Hans adress är gkingsli@earthlink.net

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller skivbolag äger de rättigheterna till Hot Butters inspelning. De har inga rättigheter till låten eller din cover.

Förutsatt att det inte förekommer samplingar ur låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller skivbolag äger de rättigheterna till Hot Butters inspelning. De har inga rättigheter till låten eller din cover.

Förutsatt att det inte förekommer samplingar ur låten.

Ja, jag förutsätter att det är en cover som inte innehåller samplingar från Hot Butter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag förutsätter att det är en cover som inte innehåller samplingar från Hot Butter.

Just ordvalet (remix i stället för cover) fick mig att misstänka motsatsen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är covers utan upphovsmannens tillstånd inte tillåtna på forumet. Varken via uppladdningstjänst eller länk till din hemsida. Du får lägga upp den på ditt eget yutrymme, men länka inte till låten härifrån.

När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover på någon utgiven låt. Anledningen är att coverlåtar ska "Stimmas". Alla eventuella samplingar som används måste vara "clearade" (friköpta) för att få göras offentligt, vilket gör att vi även generellt sett säger nej till remixer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...