Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, vet inte om detta tagits upp innan (provade att söka, utan resultat)

Vilken prestandaskillnad är det mellan sx2 och sx3? Jag funderar på att uppgradera till sx3 och vet inte om det är värt det om man förlorar mycket i prestanda, eller det kanske är tvärtom, man vinner kanske prestanda?

Någon som vet detta?

Någon som testat hur många reverb man kan lägga, innan datorn pajjar?

...eller något liknande.. 😏

/Mossmannen AKA Mössmannen (på vintern)

Annons
Postat

Tror det beror på hur mycket du lastar ner Cubase. Det spelar ingen roll om det är tvåan eller trean. Har du ett tungt projekt så är det det. Oftast är det VST pluggarna som suger fett. Frysfunktionen är väldigt bra iallafall.

Singer (oregistrerad)
Postat

Men har inte SX2 frysfunktion? Satt hemma hos polaren och han har sx2. Och han har freeze eller vad det nu heter. 🙂😄

Postat

Jag är kluven till frysfunktionen som finns i SX 2. Det tar fem minuter att frysa ett instrument varefter man kommer på att man vill ändra något ...

Hela frysfunktionen känns rätt osmart upplagd och oflexibel. Man borde t ex kunna kopiera frysta delar till ett nytt ställe med vetskapen att t ex reverb och sådant klipps. Det känns bara så otroligt irriterande att behöva frysa om för varje liten ändring. Som att tina upp en hel ko bara för att man vill göra några köttbullar.

Singer (oregistrerad)
Postat

Sant och kan det vara just det som är ändrat i SX3? För om det inte är det och man är ute efter freeze så är det ju bara urbota dumt att lägga ut en massa pengar på en u.p till SX3 från Sx2., eller hur?!

Postat

ja, det är ju sant som det kommer fram här.

det som kan tilläggas är väl möjligen att du i sx3 kan frigöra ramminne när du fryser ett instrument, vilket inte var/är fallet med sx2. visst tar det orimligt lång tid att frysa spår, men ibland är det faktiskt inte helt dumt.

hade dock hellre sett en mer avancerad bounce, där man kunde välja att plocka med ev. effekter på kanalen när man mixar ner ett spår, för de har jag inte sett hittills.

Singer (oregistrerad)
Postat

Och där var den största ändringen! Men som sagt, hade det inte berott på det så spelar det ingen roll. För mig är ungefär som: Nu har min gitarr kommit med en bättre mick, jag måste bara uppdatera den, då blir jag nog bättre på gitarr.

Har det funkat bra innan så behövs det inte eller hur?!

Kommer ihåg hedeliga cubase så som det än gång var skappat. Gå tillbaka till den ett tag och kör med Atari. Byt efter ett halvår till CubaseSx1, Sx2 eller SX3.

Du kommer att säga så här då. Jag kör hellre SX serien än Atari spelar ingen roll vilken SX jag kör men aldrig mer Atari!

Man måste inte alltid ha det nyaste men man böver inte alltid sitta med det äldsta heller.

Postat
😄 Va det den bästa metaforen du kunde komma på? 😱

Hehe! JA!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.