Jump to content
Annons

Arete - Patchwork


Arete

Orkar inte skriva en fyndig text, så klicka bara:  

19 röster

  1. 1. Orkar inte skriva en fyndig text, så klicka bara:

    • -Dålig låt, du suger
      0
    • -Hygglig låt, men dåligt producerad
      0
    • -Hygglig låt, men faller mig inte riktigt i smaken
      3
    • -Bra låt, men jobba vidare lite mer
      7
    • -Sketago, lite fixar så är den perfekt
      8


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Patchwork

* ARTIST/GRUPP: Arete feat. Compute

* GENRE: pop/synt

* LÅTLÄNGD: 3:07

* KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Mattias Andersson

* INSPELNINGSÅR:2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.4MB

* STATUS: nästan färdig

* LÅTLÄNK:Arete feat. Compute - Patchwork (testmix) <- ny version

Ett till försök att göra lite mjukare musik. Sången är inte riktigt het än, ska fixa en ny tagning när halsen slutat krångla. Har trixat och pulat med den, mest intresserad av hur mixen känns just nu. Mixat den helt i hörlurar, brukar missa en massa saker som låter annorlunda i vanliga högtalare då. Alla andra åsikter också som vanligt välkomna, såvär ris som ros.

Redigerat av Arete
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp! Detta gillar jag skarpt!

Det är skönt att låten är så otroligt minimalistisk.

Påminner mig om Chromakey(som ingen har hört talas om www.chromakey.com )

Din röst är väldigt osäker och svajjig, men jag tycker det passar in i denna låten väldigt bra.

Skulle kanske inte funka i en annan låt men det är ju orelevant nu.

Har sparat denna bland mina studioforums favoriter. Mys pys så här inpå kvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Arete 😄 ..intressant intro..kanske ligger synten ngt för högt i början..skär sig lite i mina öron..gillar de "annorlunda"ljuden..bra jobbat!..bra stämning du har byggt upp..men återigen är din röst inte riktigt stabil..antingen får du försöka sjuna ngt kraftigare..mer känsla.. eller skaffa ngn annan sångare 🙂 ..hur som helst en mycket bra låt..där jag gillar ljuden du har byggt upp låten med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt snygg produktion. Sången funkar, men du kanske skulle hittat på något skoj med den, plasta in den med någon surrealistisk effekt, vad vet jag 😄

Sången är som sagt det enda frågetecknet.. annars är det en femma hos mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

@stolle: chromakey... ska kolla upp, tycker jag känner igen namnet :-)

@falk: Jobbar på en omtagning av sången. Det är (som vanligt :-/ ) inspelat runt kl.4-5 på natten så jag vågar inte riktigt ta i om man säger så ;-) Borde leta rätt på en bättre sångare som man kan jobba med.

@martinm: Åhå? Jag använde just andrastämman för att förstärka vissa fraser, tyckte personligen att det funkade.

@nev: har provat plasta in sången, men tycker inte det funkar riktigt. Men håller som sagt på att fila på en nyinspelad sång.

Får tacka så mycket för lyssning och åsikter :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt, Arete! Väldans skönt. Det var osäkert om jag skulle ge en 5:a eller en 4:a, men det blev en 4:a. Jobba lite mer på sången. Man anar lite svengelska ibland, på rösten. Sen är resten sketbra. Låten lixom flyter omkring på vatten. 😏

Keep up! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade 4. Sången är som sagt var den enda svagheten här. När du nästan viskar fram melodin är det perfekt, det enda som jag kan störa mig lite på är hur du sjunger "life passes by"... men å andra sidan är det ju det som är hooken, så det kanske ska vara som det är, men jag ville nog gärna ha det mer avslappnat där. Lämna den oplastad.

Gillar arrangemanget, låter lite müm om det. Nu när jag lyssnat igenom den några gånger känns mitt betyg nästan lite lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

detta var kalasbra. Gillar sången faktiskt! Stämningen e det inte fel på, men skruva till den lite. Den passar inte riktigt ihop med resten nu.

Skär botten, mer highmid....lite åt telefonljudshållet. Allternativt funkar det såhär fast med ett sångdelay genom telefilter. Skulle vara skönt.

Störde mig i början på baskaggen från helvetet men har vant mig nu. Den gör det hela skönt monotont.

Skitbra jobbat! Lite pill till bara, så är du hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ju gilla dina lite utfippade grejor, verkar som du närmat dig "mäjnstream träsket". Skämt och sido. Det var både roligt, orginellt och upppiggande. Jag gillar prasslet och skrapandet. Du kanske inte är världens sångare, men det gör inte så mycket.

Arrangemanget och produktionen håller helt klart i mina öron iallfall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron nyskapande och intressant. Att bara nån kan komma på tanken att göra så här okonventionella grejor är fascinerande, tankeväckande och inspirerande. Liksom vackert och störande på samma gång. Anar att du behärskar massor och ändå eller kanske därför väljer detta minimalistiska uttryck. Mera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sänk för fasen inte ner de klickande beatsen!! Det är just det som gör sån här musik så mysig att lyssna på i lurar. :rolleyes:

Jag gillar det här. Dock så skulle det vara bra om du jobbade lite mer på sången.

Detta påminner en hel del om typ múm, äldre efterklang låtar o sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nuså börjar det hända saker med den här låten :-)

Har fått en andrastämma av Compute, och har nu insett hur svårt det är att mixa sång :-) Några tankar om hur sången ligger i mixen?

Arete feat. Compute - Patchwork (testmix)

Delayet kanske är lite tråkigt? Har jag EQ'at bort för mycket topp på min egen röst? Ligger det bra nivåmässigt? Alla åsikter om mixen varmt välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Du har lyckats hitta en stämning i denna låt som tilltalar mig. Nyskapande och eget, vilket är intressant. Samtidigt som jag får lite Sinead vibbar...

Killrösten känns just nu som att den ligger lite för lågt. Korta ekot på rösten känns lite för starkt kanske. Dock känns det ibland som det där knastret som kommer på tvåans synkop krockar lite med sången.

Jag gillar basljudet!

Låter nice och jag gillar som sagt stämningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...