Jump to content
Annons

Stämma trummor


evil_ed (oregistrerad)

Recommended Posts

evil_ed (oregistrerad)

Lyssnade på en inspelning vi gjort och trummorna låter kasst, någon som vet hur man stämmer trummor eller vet vart man kan läsa om det? Tror att ett stort problem ligger där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
evil_ed (oregistrerad)

Tackar! ...kollade lite på den siten oxå. Helt ok men skulle gärna vilja ha typ ljudsamples att stämma efter eller nåt liknande. Är som sagt nybörjare...

Link to comment
Dela på andra sajter

😱 Jag är trummis å jag kan säga vad jag går på oftast .. utan å tänka på det skulle jag nog stämma trummorna ex tonerna Virvel(g) puka 1 (d) puka 2 (a) golv puka (e) ..kaggen en eller två oktaver ner mellan virveln å kaggen.

Jag för modar då att tum storleken är på trummorna 12,13,14,16,22

Virlveln är stämd högst då till bas trumman som är då lägsta.

Dra inte åt sejar mattan för hårt ...det kan döda eventuella (BRA LJUD) å göra så att virvel låter kvävd ..Nepp då ere under skinnet på virveln som behöver mer fokus.

Bakreskinnet spelar roll i den änden att det är sjunget i pukan som kan regleras .. men jag tror inte man ska stämma samma stämmning på båda för då stuttsar tonen mellan skinnen inuti pukan. så gärna övre delen lite högre stämmning än understaskinnet.

För att få en slaskig bas trumma så behövs :

Coated skin ...det är sånt där vitt skin.

en läder grej som man fäster på skinnet som heter (Falam slam)finns även för dubbel tramp.

Å slutligen vända på klubban ..många klubbor har idag en plast sid och en standard muff sida ....så plast sidan för lite extra klick.

Clear eller coated hmmm? lol :rolleyes:

Coated är lättare att kontrollera stämningen ..aldrig vågat att köpa coated som underskin ...fast vi får se om det funkar eller ej ...jag hör av mig .

Clear är lite svårare fast låter bättre om dom sätter sig bra ..ringer inte ut lika mycket ..men kan oftast ge en eller annan ring ton. Men då får man trixa med tejp. Fast bäst är om man försöker trixa så mycket som det går annars kan skinnen låta trötta efter ett tag.

till virveln är det alltid coated som gäller för mig ...funkar inge vidare med clear vad jag har laborerat med.

Ere nåt mer ni undrar så skrik till .. lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok vad händer när man eq:ar å lägger två saker på samma ljud kurva .. dom slår imot varandra. där för brukar man oftast panorera dom instrumenten. Men en trumma ex virvel kan man ju inte panorera så mycket. Då ere bra att stämma den med två olika toner ,om man mickar över och undre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämning tycker jag själv handlar en hel del om känsla också. Finns ju ingen metod som är mer "rätt" en den andra.

Själv brukar jag stämma underksinnen rätt högt (iaf högre än slagskinnet) Och sen ligger slagskinnen inte så hårt spända på pukorna.

Virveln är dock lite knepigare. underskinnet där brukar jag ha mellan såpännt eller vad man ska säga. Överskinnet har jag dock alltid spännt som fan! Blir sån go snärt i ljudet då.

Annars å är ett bra tipps att testa sig fram. Så lärde jag mig att stämma iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok vad händer när man eq:ar å lägger två saker på samma ljud kurva .. dom slår imot varandra. där för brukar man oftast panorera dom instrumenten. Men en trumma ex virvel kan man ju inte panorera så mycket. Då ere bra att stämma den med två olika toner ,om man mickar över och undre.

va? Förstår ingenting! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok vad händer när man eq:ar å lägger två saker på samma ljud kurva .. dom slår imot varandra. där för brukar man oftast panorera dom instrumenten.  Men en trumma ex virvel kan man ju inte panorera så mycket. Då ere bra att stämma den med två olika toner ,om man mickar över och undre.

va? Förstår ingenting! 🙂

Hmm, tror aldrig jag har behövt panna isär saker för att jag lagt eq på några spår, det jag tror du försöker förklara är fasfel, och detta har inte så mycket med stämningen att göra och vilken ton du har i trumman, utan mer om hur mickarna är placerade osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

HJÄLPPPPP! :rolleyes:

jag måste stämma ett trumset här till inspelning och jag har verkligen noll koll... måste bli färdigt senast imorgon klockan 17:00...

bähuuu... 😏

Nån som vet en bra SVENSK sida eller som har lite mer handfasta tips på hur man stämmer trummor för rockmusik... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

har redan kollat den.. 😎

jag menar ju en BRA svensk sida.. 😲

jaja.. det kommer en kille hit ikväll som e en fena på det där med att stämma trummor... 😆 men tack ändå =)

Bra att det löste sig. tänkte precis föreslå en betald resa till mig från dig 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl kanske lite sent ute, men tänkte ändå dela med mig av några tankar till de som är intresserade. Jag är inget proffs, utan har bildat mina uppfattningar genom att laborera och experimentera.

Det finns egentligen inte så mycket regler när det gäller stämning av trummor. Det finns väl folk som har åsikter om tonhöjd på pukor och så, men LÅTER det bra så ÄR det bra. Handlar mer om att matcha stil och känsla på låten och musiken ifråga.

Det är viktigt för ljudet att alla stämskruvar är åtdragna lika hårt. Eller snarare, att de drar lika hårt i skinnet runt om. Låter oftast anus om trumman är hårdare stämd på ena sidan (pratat INTE om över- och underskinn nu, utan "runt om") och jag skulle tro att det är viktigt även för livslängden. Dämpa med handen i mitten, och "tapa" vid varje skruv. Det ska bli ungefär samma ljud vid varje skruv. Tryck lätt och känn efter. Lyssna på endast överskinnet genom att lätt dämpa underskinnet med handen, och vice versa. Kolla sen att de låter bra tillsammans. Som nån sa så är det ofta att föredra att ha underskinnet lite högre stämt. Men det beror lite på vilken karaktär man vill ha. Det är bara att experimentera och hitta lösningar. Som sagt; LÅTER det bra så ÄR det bra.

Vad vore livet utan gaffatejp? Det är trummisens bästa vän. Otroligt användbart när det gäller att stämma trummor -särskilt för livegig. Lätt att snabbt påverka sjunget med. Man kan ha ganska spända skinn (lättare att spela på - mer studs) och ändå hålla sjunget nere (om man nu vill det... beror på musikstil etc) genom att tejpa på lite dämpning nära sargen. Jag brukar även köra med "moon gel" (små mjuka klibbiga silikon-pads – kan köpas i närmsta musikaffär för ett par tjugor) på överskinnet. Kan lätt flyttas närmre sargen/tas bort när man vill ha mer sjung, resp flyttas lite närmre mitten för ett torrare ljud.

Se till att hela settet matchar sig självt. Det låter så fult om tex en puka sjunger jättemycket, och nästa är nästan helt död.

Försök ha lite mer säjare i virvelljudet än vad som känns naturligt när man lyssnar på den ensam. Gäller även sjung på pukor. Det låter annars lätt ganska dött och tråkigt i en mix. Öronen gillar naturliga övertoner och reverb. Med måtta förstås – man vill inte ha det alltför såsigt heller. Stämning av baskaggen beror väldigt mycket på typ av musik. Men den är även ganska lätt att ändra på de flesta trumsett (brukar sitta vred på skruvarna). En bra början är att lägga in lite dämpning (tex en hopprullad/vikt filt) i kaggen om du vill ha ett torrt ljud, och ta ut den om du vill ha lite mer sjung och större fetare ljud. Folk tenderar dock att dämpa sönder med alltför mycket dämpning. Beror nog på replokalproblemet, där trummorna oftast låter för mycket, och man föröker sänka volymen lite. Vid inspelning är det bättre att dämpa rummet. Om du spelar in i annat än redan dämpad proffsstudio; ställ en tjock madrass framför trummorna (alltså bakom mikarna) när du spelar in. Så att du får direktljudet men inte så mycket rumseko.

Sen är ju mikningen även en hel vetenskap. Är minst lika viktigt som stämningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
hur ska man spänna virvel-trumman om man vill ha det tunna march-trumm ljudet,

Hej!

Det är lite svårt att svara på din fråga av den anledningen att det inte riktigt framgår hur det ska spelas på virvelkaggen och

i vilket sammanhang. Är det typ skotsk marchtrumma som du avser t.ex.?

Eller menar du det sound som vaktparaden har vid Kungliga Slottet i Stockholm?

Det är ju ganska stor skillnad på marchtrumma och marchtrumma....och är det

marchmusik som ska spelas eller någon annan musikstil men med marchvirvelns sound?

Generellt så är svaret att du ska stämma både underskinn och slagskinn

med en ganska hård pitch för att få det här krispiga snärtiga sejarsoundet.

Alltså högt stämt. Sejarmattan ska också vara hårt spänt.

Om du sedan spelar in detta så kan du EQ:a bort lite basfrekvenser för att få den låta lite tunnare om det nu skulle behövas.

Man kan även spetsa till lite på diskanten också om det visar sig behövas för att efterlikna en äkta marchtrumma.

(Ännu mer diskant och ännu mindre bas om det är en skotsk trumma som ska efterliknas.)

Kruxet är att om du med denna höga stämning spelar ett rockigt beatkomp så får du ett lite "pistoskott-liknande" sound.

Men om du spelar en vanlig march så låter den på det här sättet lite mer som en marchtrumma som du tydligen efterlyser.

Kombinationen av stämning, spelsätt, val av trumstockar, trumskinn, trummans dimension och material har här ett mycket starkt samspel

som påverkar det totala soundet väldigt mycket.

En vanlig storlek för det här pistolskott-aktiga ljudet är en 14 " X 4" picolavirvel, men det finns andra storlekar också.

I marchmusik använder man tvärtom ganska djupa trummor.

14" X 12" är vanligt här, men även här finns det andra storlekar att välja mellan.

(Den första siffran avser diametern och den andra siffran djupet.)

Materalet brukar oftast vara av trär eller stål, men det finns brons, koppar och andra material också.

Trä (oftast lönn eller björk) ger lite varmare klang än t.ex. en stålkagge.

Det är ganska svårt att ge ett riktigt bra svar eftersom jag inte har hela bilden klar för mig vad du är ute efter för slags sound och

i vilket sammanhang. Just det är ju ganska så avgörande för vilket råd man ska ge. Men jag hoppas att det här är i varje fall en bit på väg.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...