Jump to content
Annons

Bandnamn ?


Visitor (oregistrerad)

Recommended Posts

Visitor (oregistrerad)

Tjenare folket!

Bandnamn? Finns det någon metodik bakom det hela?

Det skall ju passa stilen, ett dansband som heter "Bloody Battleaxe" kanske inte får för många spelningar...

Hur gör ni? Själv tycker jag det är svårt att hitta ett namn som passar alla i bandet alltid nån som suckar o mummlar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ta 1:a bokstaven i alla era förnamn och sen lottar ni ordningen.

Det blir kanske typ P.D.A.S.E

Då kommer ni att verka "intressanta" och alla kommer att fundera vad det står för..

Givetvis berättar ni inte det, utan är väldigt kryptiska... Bara därför får ni skivkontrakt också? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Visitor (oregistrerad)

Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna råkar heta Rickard, Örjan & Viktor eller så... 🙁

Är bandlös just nu så jag bara funderar lite allmänt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna råkar heta Rickard, Örjan & Viktor eller så...  😄

Är bandlös just nu så jag bara funderar lite allmänt...

Fast utanför Sverige skulle det kanske slå! Bandnamn kan betyda helt andra saker i andra länder. Det första jag tänker på är Kiss...hur många gliringar fick man inte i plugget för att man lyssnade på dom?

"Varför stoppar norrmännen snoppen i örat?"

"Dom vill lyssna på Kiss!"

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna råkar heta Rickard, Örjan & Viktor eller så...  😄

Är bandlös just nu så jag bara funderar lite allmänt...

Fast utanför Sverige skulle det kanske slå! Bandnamn kan betyda helt andra saker i andra länder. Det första jag tänker på är Kiss...hur många gliringar fick man inte i plugget för att man lyssnade på dom?

"Varför stoppar norrmännen snoppen i örat?"

"Dom vill lyssna på Kiss!"

😠 Jupp, det där kommer man ihåg 😄

Vete tusan vad ska ge dig för tips om bandnamn Visitor.. Det finns ju liksom inga regler... 😠

Ta en låttitel ur er låt repertoar (egna låtar då helst, Run to the Hills känns krystat)? Eller en djupare (eller mindre djup) tanke som du/ni har funderat på. Något personligt kanske. Något ni kan stå för, ett ställningstagande, en åsikt kanske..?

Att bara ta ett "häftigt" namn (Bloody Battleax 😠 ) blir inte alltid så "häftigt" si så där några år senare när man blivit äldre..?

Det finns dock bevis på motsatsen där också som Turbonegro t ex.

Gärna något som är snabbt och kärnfullt, enkelt att stava till, även för en journalist 😠 . Jag var med i ett coverband som hette Creamy Beaver. HOPPLÖST 😆 ! "Krammi Bear", Kreimi Biivir, ja ni förstår.. Det slutade med att det hela döptes om till Hog.... Det slutade med att en konfrensier presenterade oss som The Hogs vid en spelning. 😆😠

När jag tänker efter så skulle det där kunna bli en egen tråd: Häftigaste/töntigaste bandnamnet.. 😎

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Visitor (oregistrerad)

Okej, tack för tipsen.

Vad jag vet är att jag VÄGRAR godkänna ett bandnamn som börjar på "The" ...

Går ju mode i att sätta "The" i bandnamn, nu skall f*nimej alla heta nått med "The", tillochmed en del band som inte har haft det i namnet får ett "The" ditpetat nu förtiden ibland.

*ryser*

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det svårt att hitta på ett bra bandnamn!!

Det brukar alltid ta tid innan alla är överens och dessutom bör det ju va nåt lite unikt och som dessutom är lätt att komma ihåg... -Vilket vi inte alltid lyckats så bra med... 🥰

Tror fortfarande att jag har kvar en rätt så diger lista med mer eller mindre fantasifulla namn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det svårt att hitta på ett bra bandnamn!!

Det brukar alltid ta tid innan alla är överens och dessutom bör det ju va nåt lite unikt och som dessutom är lätt att komma ihåg... -Vilket vi inte alltid lyckats så bra med... 🥰

Tror fortfarande att jag har kvar en rätt så diger lista med mer eller mindre fantasifulla namn...

Kan man få höra några kanske? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att man ska anpassa bandnamnet/artistnamnet efter den stil man lirar, om jag hade lirat metal hade jag nog hetat 'CorpseKisser' :rolleyes:

Nä. The Corpse Kissers! 😆

Ja det beror ju på om jag skulle stå ensam på scen och kyssa lik eller om jag skulle haft med mina polare;)

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag och polarn skulle ut och trubadura helt hastigt var vi tvungna att hitta ett namn. Vet inte varför men det blev Haze Ways.. (Tänkte på Purple Haze eller nåt...??)

Jag bokstaverade vårt namn tydligt i telefon. Vad hände?

Givetvis var det uppsatt på affischer utanför: "Nu på lördag uppträder Hejsvejs..." 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag och polarn skulle ut och trubadura helt hastigt var vi tvungna att hitta ett namn. Vet inte varför men det blev Haze Ways.. (Tänkte på Purple Haze eller nåt...??)

Jag bokstaverade vårt namn tydligt i telefon. Vad hände?

Givetvis var det uppsatt på affischer utanför: "Nu på lördag uppträder Hejsvejs..." 😛

🙂 Ja, djävlar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
När jag och polarn skulle ut och trubadura helt hastigt var vi tvungna att hitta ett namn. Vet inte varför men det blev Haze Ways.. (Tänkte på Purple Haze eller nåt...??)

Jag bokstaverade vårt namn tydligt i telefon. Vad hände?

Givetvis var det uppsatt på affischer utanför: "Nu på lördag uppträder Hejsvejs..." 😛

🙂 Ja, djävlar...

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Mitt första "riktiga" band kallades "Ahunda People".

Var jävligt svårt att få det rätt på affischer & i annonser, har sett alla möjliga stavningar.

A-honda-tito

agunda pippo

Allunda Pipol

Hallunda People

Var kanske inte helt säljande heller.

Men det får fortfarande en jävvla massa träffar på Google. Rätt kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tänker efter så skulle det där kunna bli en egen tråd: Häftigaste/töntigaste bandnamnet.. 🙂

Den tråden finns nånstans här på forumet!

"The Kristet Utseende" leder naturligtvis. Själv fastnade jag för det fingerade "Rigmor Mortiis"

"Lesbian Dopeheads on Mopeds" är inte heller fel.

****

Å den där med "hejsvejs" var rätt bra 😛

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt första "riktiga" band kallades "Ahunda People".

Var jävligt svårt att få det rätt på affischer & i annonser, har sett alla möjliga stavningar.

A-honda-tito

agunda pippo

Allunda Pipol

Hallunda People

Var kanske inte helt säljande heller.

Men det får fortfarande en jävvla massa träffar på Google. Rätt kul.

Åhej å´ hå 😛 Vad har affischmakare eller journalister för inträdeskrav egentligen..?

Är det samma som för busschaufförer tro? Färg/ordblind, taskigt omdöme/timing och närminne noll? 🙂😆 A- honda-tito 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt första "riktiga" band kallades "Ahunda People".

Var jävligt svårt att få det rätt på affischer & i annonser, har sett alla möjliga stavningar.

A-honda-tito

agunda pippo

Allunda Pipol

Hallunda People

Var kanske inte helt säljande heller.

Men det får fortfarande en jävvla massa träffar på Google. Rätt kul.

Åhej å´ hå :rolleyes: Vad har affischmakare eller journalister för inträdeskrav egentligen..?

Är det samma som för busschaufförer tro? Färg/ordblind, taskigt omdöme/timing och närminne noll? 🙂😄 A- honda-tito 😆

I vårt fall var det nog en trög pubägare som lyssnade med halva örat när jag poängterade det viktiga med stavningen...

Tänk att läsa: "Nu på lördag besöker Ejsidisi Globen!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visitor (oregistrerad)

Det mest lysande namnet måste ändå vara "Inställt"... 😎

Jag har väl några namn på lager som är bra men man vill hålla på dem till rätt tillfälle, mitt förra band hette "Blind Vision" vilket var okej tycker jag.

Men inte helt klockrent.

"agunda pippo" ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har vi ju de som var så fantasilösa så att de inte kunde komma på något bättre (ex individuella namnen ovan...)

The BAND

NIRVANA (att de inte hade tillräckligt med fantasi eller självkritik att någon borde redan hittat på detta tidigare, eller skivbolagsbossar som sa till dem att ett band redan hette så tidigt 70-tal och släppte 5-6 plattor på stora bolaget).

Lite fakta om dessa två bandnamn:

The Band hette från början The Hawks, men under turnéerna med Bob Dylan uppfattade inte publiken deras egentliga namn trots att de annonserades ut som The Hawks. Publiken såg dem allt som Bob Dylan & The Band... och när de sedan började spela sin egen musik var det betydligt fler som kände igen namnet The Band än The Hawks och därför bytte de helt enkelt till The Band.

Sedan har vi Nirvanas namn som lär ha kommit av den känsla av fullkomlighet som Kurt Cobain fick när han första hörde punk. Han döpte bandet till Nirvana för att påpeka det upplysta medvetandet han fann genom punken.

Sedan tycker jag för övrigt att dina teorier om tre stavelser är fullkomligt idiotisk. Ett namn tror jag blir bra mest genom musiken bandet spelar. Sedan har nog den poetiska eller personliga betydelsen bakom namnet en viss betydelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

UNDANTAG, skräckexempel på bandnamn:

Godspeed You Black Emperor!

Det är värre än så. Utropstecknet ska placeras efter ordet You! - inte på slutet. Fast jag vet inte om jag håller med om att det är så jävla dåligt egentligen. Man kommer ihåg det, kanske mest pga sin otymplighet. Helt geniala musiker för övrigt.

Det beror på om man talar om de tidiga eller de senareskivorna. Från början hettede väl Godspeed! You Black Emperor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... mitt gamla band hette först "Chutzpa Fudge". Hur stavas det? Hur uttalas det? Vad betyder det? Det namnet skapade mer frågor än svar, på ett dåligt sätt! 😱 Jag tycker själv, idag, inte att det var bra. Däremot var jag nöjd med "Universal Flytrap" även om det medförde problem det också... uttal som - på tydligt svenska - "universal flyt rap, vad är flyt rap för något?". Jodå, på fullt allvar! :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsvårt med bandnamn ju.

Jag har spelat i band som hetat:

Positivt baklyse

Crazy Ivan

Aerobic Circus

Vad fan tänkte vi på?

Kul det där med bandnamn som inte funkar på svenska/engelska. Det lär ha funnits ett metalband (kanadensiskt?) som hette Trojan. Engelsktalande hårdrockare tycker ju att det är ball med prickar över bokstäverna, så dom stavade namnet "Tröjan". Låter ju inte så jävla metal på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...