Visitor (oregistrerad) Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Tjenare folket! Bandnamn? Finns det nÄgon metodik bakom det hela? Det skall ju passa stilen, ett dansband som heter "Bloody Battleaxe" kanske inte fÄr för mÄnga spelningar... Hur gör ni? SjÀlv tycker jag det Àr svÄrt att hitta ett namn som passar alla i bandet alltid nÄn som suckar o mummlar lite.
ztevie Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Ta 1:a bokstaven i alla era förnamn och sen lottar ni ordningen. Det blir kanske typ P.D.A.S.E DĂ„ kommer ni att verka "intressanta" och alla kommer att fundera vad det stĂ„r för.. Givetvis berĂ€ttar ni inte det, utan Ă€r vĂ€ldigt kryptiska... Bara dĂ€rför fĂ„r ni skivkontrakt ocksĂ„? đ
Visitor (oregistrerad) Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna rĂ„kar heta Rickard, Ărjan & Viktor eller sĂ„... đ Ăr bandlös just nu sĂ„ jag bara funderar lite allmĂ€nt...
Micke H Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 (redigerat) Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna rĂ„kar heta Rickard, Ărjan & Viktor eller sĂ„... đ Ăr bandlös just nu sĂ„ jag bara funderar lite allmĂ€nt... Fast utanför Sverige skulle det kanske slĂ„! Bandnamn kan betyda helt andra saker i andra lĂ€nder. Det första jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r Kiss...hur mĂ„nga gliringar fick man inte i plugget för att man lyssnade pĂ„ dom? "Varför stoppar norrmĂ€nnen snoppen i örat?" "Dom vill lyssna pĂ„ Kiss!" Redigerat 31 januari 2006 av Lynxo
Dark Of Light Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 (redigerat) Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna rĂ„kar heta Rickard, Ărjan & Viktor eller sĂ„... đ Ăr bandlös just nu sĂ„ jag bara funderar lite allmĂ€nt... Fast utanför Sverige skulle det kanske slĂ„! Bandnamn kan betyda helt andra saker i andra lĂ€nder. Det första jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r Kiss...hur mĂ„nga gliringar fick man inte i plugget för att man lyssnade pĂ„ dom? "Varför stoppar norrmĂ€nnen snoppen i örat?" "Dom vill lyssna pĂ„ Kiss!" đ Jupp, det dĂ€r kommer man ihĂ„g đ Vete tusan vad ska ge dig för tips om bandnamn Visitor.. Det finns ju liksom inga regler... đ Ta en lĂ„ttitel ur er lĂ„t repertoar (egna lĂ„tar dĂ„ helst, Run to the Hills kĂ€nns krystat)? Eller en djupare (eller mindre djup) tanke som du/ni har funderat pĂ„. NĂ„got personligt kanske. NĂ„got ni kan stĂ„ för, ett stĂ€llningstagande, en Ă„sikt kanske..? Att bara ta ett "hĂ€ftigt" namn (Bloody Battleax đ ) blir inte alltid sĂ„ "hĂ€ftigt" si sĂ„ dĂ€r nĂ„gra Ă„r senare nĂ€r man blivit Ă€ldre..? Det finns dock bevis pĂ„ motsatsen dĂ€r ocksĂ„ som Turbonegro t ex. GĂ€rna nĂ„got som Ă€r snabbt och kĂ€rnfullt, enkelt att stava till, Ă€ven för en journalist đ . Jag var med i ett coverband som hette Creamy Beaver. HOPPLĂST đ ! "Krammi Bear", Kreimi Biivir, ja ni förstĂ„r.. Det slutade med att det hela döptes om till Hog.... Det slutade med att en konfrensier presenterade oss som The Hogs vid en spelning. đđ NĂ€r jag tĂ€nker efter sĂ„ skulle det dĂ€r kunna bli en egen trĂ„d: HĂ€ftigaste/töntigaste bandnamnet.. đ Redigerat 31 januari 2006 av Dark Of Light
KingKongo Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Alla bra bandnamn Àr ju tyvÀrr redan upptagna, det Àr bara corner service som Àr ledigt..du kan ju ta det om du vill. Kiss vÀrldens bÀsta bandnamn genom alla tajder, fast det Àr klart beatles Àr rÀtt bra det oxÄ..hm..
Visitor (oregistrerad) Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Okej, tack för tipsen. Vad jag vet Ă€r att jag VĂGRAR godkĂ€nna ett bandnamn som börjar pĂ„ "The" ... GĂ„r ju mode i att sĂ€tta "The" i bandnamn, nu skall f*nimej alla heta nĂ„tt med "The", tillochmed en del band som inte har haft det i namnet fĂ„r ett "The" ditpetat nu förtiden ibland. *ryser*
android Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Visst Ă€r det svĂ„rt att hitta pĂ„ ett bra bandnamn!! Det brukar alltid ta tid innan alla Ă€r överens och dessutom bör det ju va nĂ„t lite unikt och som dessutom Ă€r lĂ€tt att komma ihĂ„g... -Vilket vi inte alltid lyckats sĂ„ bra med... đ„° Tror fortfarande att jag har kvar en rĂ€tt sĂ„ diger lista med mer eller mindre fantasifulla namn...
Micke H Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Visst Ă€r det svĂ„rt att hitta pĂ„ ett bra bandnamn!!Det brukar alltid ta tid innan alla Ă€r överens och dessutom bör det ju va nĂ„t lite unikt och som dessutom Ă€r lĂ€tt att komma ihĂ„g... -Vilket vi inte alltid lyckats sĂ„ bra med... đ„° Tror fortfarande att jag har kvar en rĂ€tt sĂ„ diger lista med mer eller mindre fantasifulla namn... Kan man fĂ„ höra nĂ„gra kanske? đ„°
android Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Just nu kommer jag bara ihĂ„g de som jag tyckte var bra, och som jag dĂ€rmed vill behĂ„lla för mig sjĂ€lv... đ„°
Micke H Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Just nu kommer jag bara ihĂ„g de som jag tyckte var bra, och som jag dĂ€rmed vill behĂ„lla för mig sjĂ€lv... đ„° SnÀÀÀÀÀlla...? đ„°
Cloudsurfer Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 jag tycker att man ska anpassa bandnamnet/artistnamnet efter den stil man lirar, om jag hade lirat metal hade jag nog hetat 'CorpseKisser' đ
Dark Of Light Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 jag tycker att man ska anpassa bandnamnet/artistnamnet efter den stil man lirar, om jag hade lirat metal hade jag nog hetat 'CorpseKisser' NĂ€. The Corpse Kissers! đ
Cloudsurfer Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 jag tycker att man ska anpassa bandnamnet/artistnamnet efter den stil man lirar, om jag hade lirat metal hade jag nog hetat 'CorpseKisser' NĂ€. The Corpse Kissers! đ Ja det beror ju pĂ„ om jag skulle stĂ„ ensam pĂ„ scen och kyssa lik eller om jag skulle haft med mina polare;)
ztevie Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 NĂ€r jag och polarn skulle ut och trubadura helt hastigt var vi tvungna att hitta ett namn. Vet inte varför men det blev Haze Ways.. (TĂ€nkte pĂ„ Purple Haze eller nĂ„t...??) Jag bokstaverade vĂ„rt namn tydligt i telefon. Vad hĂ€nde? Givetvis var det uppsatt pĂ„ affischer utanför: "Nu pĂ„ lördag upptrĂ€der Hejsvejs..." đ
Dark Of Light Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 NĂ€r jag och polarn skulle ut och trubadura helt hastigt var vi tvungna att hitta ett namn. Vet inte varför men det blev Haze Ways.. (TĂ€nkte pĂ„ Purple Haze eller nĂ„t...??) Jag bokstaverade vĂ„rt namn tydligt i telefon. Vad hĂ€nde? Givetvis var det uppsatt pĂ„ affischer utanför: "Nu pĂ„ lördag upptrĂ€der Hejsvejs..." đ đ Ja, djĂ€vlar...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 NĂ€r jag och polarn skulle ut och trubadura helt hastigt var vi tvungna att hitta ett namn. Vet inte varför men det blev Haze Ways.. (TĂ€nkte pĂ„ Purple Haze eller nĂ„t...??) Jag bokstaverade vĂ„rt namn tydligt i telefon. Vad hĂ€nde? Givetvis var det uppsatt pĂ„ affischer utanför: "Nu pĂ„ lördag upptrĂ€der Hejsvejs..." đ đ Ja, djĂ€vlar... đ€Ș
Danny Cort (oregistrerad) Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Mitt första "riktiga" band kallades "Ahunda People". Var jÀvligt svÄrt att fÄ det rÀtt pÄ affischer & i annonser, har sett alla möjliga stavningar. A-honda-tito agunda pippo Allunda Pipol Hallunda People Var kanske inte helt sÀljande heller. Men det fÄr fortfarande en jÀvvla massa trÀffar pÄ Google. RÀtt kul.
Vallhagen Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 (redigerat) NĂ€r jag tĂ€nker efter sĂ„ skulle det dĂ€r kunna bli en egen trĂ„d: HĂ€ftigaste/töntigaste bandnamnet.. đ Den trĂ„den finns nĂ„nstans hĂ€r pĂ„ forumet! "The Kristet Utseende" leder naturligtvis. SjĂ€lv fastnade jag för det fingerade "Rigmor Mortiis" "Lesbian Dopeheads on Mopeds" Ă€r inte heller fel. **** Ă den dĂ€r med "hejsvejs" var rĂ€tt bra đ Redigerat 31 januari 2006 av Vallhagen
Dark Of Light Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Mitt första "riktiga" band kallades "Ahunda People". Var jĂ€vligt svĂ„rt att fĂ„ det rĂ€tt pĂ„ affischer & i annonser, har sett alla möjliga stavningar. A-honda-tito agunda pippo Allunda Pipol Hallunda People Var kanske inte helt sĂ€ljande heller. Men det fĂ„r fortfarande en jĂ€vvla massa trĂ€ffar pĂ„ Google. RĂ€tt kul. Ă hej Ď hĂ„ đ Vad har affischmakare eller journalister för intrĂ€deskrav egentligen..? Ăr det samma som för busschaufförer tro? FĂ€rg/ordblind, taskigt omdöme/timing och nĂ€rminne noll? đđ A- honda-tito đ€Ș
ViktorDenStore Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Band-name-maker.com Inte jĂ€ttebra, men den kanske kan ge lite insperation i alla fall đ
ztevie Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Mitt första "riktiga" band kallades "Ahunda People". Var jĂ€vligt svĂ„rt att fĂ„ det rĂ€tt pĂ„ affischer & i annonser, har sett alla möjliga stavningar. A-honda-tito agunda pippo Allunda Pipol Hallunda People Var kanske inte helt sĂ€ljande heller. Men det fĂ„r fortfarande en jĂ€vvla massa trĂ€ffar pĂ„ Google. RĂ€tt kul. Ă hej Ď hĂ„ Vad har affischmakare eller journalister för intrĂ€deskrav egentligen..? Ăr det samma som för busschaufförer tro? FĂ€rg/ordblind, taskigt omdöme/timing och nĂ€rminne noll? đđ A- honda-tito đ I vĂ„rt fall var det nog en trög pubĂ€gare som lyssnade med halva örat nĂ€r jag poĂ€ngterade det viktiga med stavningen... TĂ€nk att lĂ€sa: "Nu pĂ„ lördag besöker Ejsidisi Globen!"
Dark Of Light Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 IkvĂ€ll..! Aaron MedĂ©n samt förband Kvinns Ryck.. đđđ
Visitor (oregistrerad) Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Det mest lysande namnet mĂ„ste Ă€ndĂ„ vara "InstĂ€llt"... đ Jag har vĂ€l nĂ„gra namn pĂ„ lager som Ă€r bra men man vill hĂ„lla pĂ„ dem till rĂ€tt tillfĂ€lle, mitt förra band hette "Blind Vision" vilket var okej tycker jag. Men inte helt klockrent. "agunda pippo" ... đ
Herr Q Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 jag sĂ€ger bara en sak!! kolla hĂ€r bandnamemaker.com đđđ
Fredster Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Jag var med i ett coverband som hette Creamy Beaver. HOPPLĂST đ ! SĂ„ skönt!! Bajs-BĂ€ver! Hahahaha....det bĂ€sta namnet jag hört pĂ„ lĂ€nge!
allansson Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Sen har vi ju de som var sÄ fantasilösa sÄ att de inte kunde komma pÄ nÄgot bÀttre (ex individuella namnen ovan...) The BAND NIRVANA (att de inte hade tillrÀckligt med fantasi eller sjÀlvkritik att nÄgon borde redan hittat pÄ detta tidigare, eller skivbolagsbossar som sa till dem att ett band redan hette sÄ tidigt 70-tal och slÀppte 5-6 plattor pÄ stora bolaget). Lite fakta om dessa tvÄ bandnamn: The Band hette frÄn början The Hawks, men under turnéerna med Bob Dylan uppfattade inte publiken deras egentliga namn trots att de annonserades ut som The Hawks. Publiken sÄg dem allt som Bob Dylan & The Band... och nÀr de sedan började spela sin egen musik var det betydligt fler som kÀnde igen namnet The Band Àn The Hawks och dÀrför bytte de helt enkelt till The Band. Sedan har vi Nirvanas namn som lÀr ha kommit av den kÀnsla av fullkomlighet som Kurt Cobain fick nÀr han första hörde punk. Han döpte bandet till Nirvana för att pÄpeka det upplysta medvetandet han fann genom punken. Sedan tycker jag för övrigt att dina teorier om tre stavelser Àr fullkomligt idiotisk. Ett namn tror jag blir bra mest genom musiken bandet spelar. Sedan har nog den poetiska eller personliga betydelsen bakom namnet en viss betydelse...
mornel Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 UNDANTAG, skrÀckexempel pÄ bandnamn: Godspeed You Black Emperor! Det Àr vÀrre Àn sÄ. Utropstecknet ska placeras efter ordet You! - inte pÄ slutet. Fast jag vet inte om jag hÄller med om att det Àr sÄ jÀvla dÄligt egentligen. Man kommer ihÄg det, kanske mest pga sin otymplighet. Helt geniala musiker för övrigt. Det beror pÄ om man talar om de tidiga eller de senareskivorna. FrÄn början hettede vÀl Godspeed! You Black Emperor?
Hellpig Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 Tja... mitt gamla band hette först "Chutzpa Fudge". Hur stavas det? Hur uttalas det? Vad betyder det? Det namnet skapade mer frĂ„gor Ă€n svar, pĂ„ ett dĂ„ligt sĂ€tt! đ± Jag tycker sjĂ€lv, idag, inte att det var bra. DĂ€remot var jag nöjd med "Universal Flytrap" Ă€ven om det medförde problem det ocksĂ„... uttal som - pĂ„ tydligt svenska - "universal flyt rap, vad Ă€r flyt rap för nĂ„got?". JodĂ„, pĂ„ fullt allvar! :/
Jarnis Postat 1 februari 2006 Postat 1 februari 2006 SkitsvÄrt med bandnamn ju. Jag har spelat i band som hetat: Positivt baklyse Crazy Ivan Aerobic Circus Vad fan tÀnkte vi pÄ? Kul det dÀr med bandnamn som inte funkar pÄ svenska/engelska. Det lÀr ha funnits ett metalband (kanadensiskt?) som hette Trojan. Engelsktalande hÄrdrockare tycker ju att det Àr ball med prickar över bokstÀverna, sÄ dom stavade namnet "Tröjan". LÄter ju inte sÄ jÀvla metal pÄ svenska.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.