Jump to content
Annons

Bandnamn ?

Visitor (oregistrerad)

Recommended Posts

Visitor (oregistrerad)
Postat

Tjenare folket!

Bandnamn? Finns det nÄgon metodik bakom det hela?

Det skall ju passa stilen, ett dansband som heter "Bloody Battleaxe" kanske inte fÄr för mÄnga spelningar...

Hur gör ni? SjÀlv tycker jag det Àr svÄrt att hitta ett namn som passar alla i bandet alltid nÄn som suckar o mummlar lite.

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Ta 1:a bokstaven i alla era förnamn och sen lottar ni ordningen.

Det blir kanske typ P.D.A.S.E

DÄ kommer ni att verka "intressanta" och alla kommer att fundera vad det stÄr för..

Givetvis berĂ€ttar ni inte det, utan Ă€r vĂ€ldigt kryptiska... Bara dĂ€rför fĂ„r ni skivkontrakt ocksĂ„? 🙁

Visitor (oregistrerad)
Postat

Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna rĂ„kar heta Rickard, Örjan & Viktor eller sĂ„... 🙁

Är bandlös just nu sĂ„ jag bara funderar lite allmĂ€nt...

Postat (redigerat)
Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna rĂ„kar heta Rickard, Örjan & Viktor eller sĂ„...  😄

Fast utanför Sverige skulle det kanske slÄ! Bandnamn kan betyda helt andra saker i andra lÀnder. Det första jag tÀnker pÄ Àr Kiss...hur mÄnga gliringar fick man inte i plugget för att man lyssnade pÄ dom?

"Varför stoppar norrmÀnnen snoppen i örat?"

"Dom vill lyssna pÄ Kiss!"

Redigerat av Lynxo
Postat (redigerat)
Kan ju bli intressant, speciellt om bandmedlemarna rĂ„kar heta Rickard, Örjan & Viktor eller sĂ„...  😄

Fast utanför Sverige skulle det kanske slÄ! Bandnamn kan betyda helt andra saker i andra lÀnder. Det första jag tÀnker pÄ Àr Kiss...hur mÄnga gliringar fick man inte i plugget för att man lyssnade pÄ dom?

"Varför stoppar norrmÀnnen snoppen i örat?"

"Dom vill lyssna pÄ Kiss!"

😠 Jupp, det dĂ€r kommer man ihĂ„g 😄

Vete tusan vad ska ge dig för tips om bandnamn Visitor.. Det finns ju liksom inga regler... 😠

Ta en lÄttitel ur er lÄt repertoar (egna lÄtar dÄ helst, Run to the Hills kÀnns krystat)? Eller en djupare (eller mindre djup) tanke som du/ni har funderat pÄ. NÄgot personligt kanske. NÄgot ni kan stÄ för, ett stÀllningstagande, en Äsikt kanske..?

Att bara ta ett "hĂ€ftigt" namn (Bloody Battleax 😠 ) blir inte alltid sĂ„ "hĂ€ftigt" si sĂ„ dĂ€r nĂ„gra Ă„r senare nĂ€r man blivit Ă€ldre..?

Det finns dock bevis pÄ motsatsen dÀr ocksÄ som Turbonegro t ex.

GĂ€rna nĂ„got som Ă€r snabbt och kĂ€rnfullt, enkelt att stava till, Ă€ven för en journalist 😠 . Jag var med i ett coverband som hette Creamy Beaver. HOPPLÖST 😆 ! "Krammi Bear", Kreimi Biivir, ja ni förstĂ„r.. Det slutade med att det hela döptes om till Hog.... Det slutade med att en konfrensier presenterade oss som The Hogs vid en spelning. 😆😠

NĂ€r jag tĂ€nker efter sĂ„ skulle det dĂ€r kunna bli en egen trĂ„d: HĂ€ftigaste/töntigaste bandnamnet.. 😎

Redigerat av Dark Of Light
Postat

Alla bra bandnamn Àr ju tyvÀrr redan upptagna, det Àr bara corner service som Àr ledigt..du kan ju ta det om du vill.

Kiss vÀrldens bÀsta bandnamn genom alla tajder, fast det Àr klart beatles Àr rÀtt bra det oxÄ..hm..

Visitor (oregistrerad)
Postat

Okej, tack för tipsen.

Vad jag vet Ă€r att jag VÄGRAR godkĂ€nna ett bandnamn som börjar pĂ„ "The" ...

GÄr ju mode i att sÀtta "The" i bandnamn, nu skall f*nimej alla heta nÄtt med "The", tillochmed en del band som inte har haft det i namnet fÄr ett "The" ditpetat nu förtiden ibland.

*ryser*

Postat

Visst Àr det svÄrt att hitta pÄ ett bra bandnamn!!

Det brukar alltid ta tid innan alla Ă€r överens och dessutom bör det ju va nĂ„t lite unikt och som dessutom Ă€r lĂ€tt att komma ihĂ„g... -Vilket vi inte alltid lyckats sĂ„ bra med... đŸ„°

Tror fortfarande att jag har kvar en rÀtt sÄ diger lista med mer eller mindre fantasifulla namn...

Postat
Visst Àr det svÄrt att hitta pÄ ett bra bandnamn!!

Det brukar alltid ta tid innan alla Ă€r överens och dessutom bör det ju va nĂ„t lite unikt och som dessutom Ă€r lĂ€tt att komma ihĂ„g... -Vilket vi inte alltid lyckats sĂ„ bra med... đŸ„°

Tror fortfarande att jag har kvar en rÀtt sÄ diger lista med mer eller mindre fantasifulla namn...

Kan man fĂ„ höra nĂ„gra kanske? đŸ„°

Postat

Just nu kommer jag bara ihĂ„g de som jag tyckte var bra, och som jag dĂ€rmed vill behĂ„lla för mig sjĂ€lv... đŸ„°

Postat
Just nu kommer jag bara ihĂ„g de som jag tyckte var bra, och som jag dĂ€rmed vill behĂ„lla för mig sjĂ€lv... đŸ„°

SnÀÀÀÀÀlla...? đŸ„°

Postat
jag tycker att man ska anpassa bandnamnet/artistnamnet efter den stil man lirar, om jag hade lirat metal hade jag nog hetat 'CorpseKisser' :rolleyes:

NĂ€. The Corpse Kissers! 😆

Postat
jag tycker att man ska anpassa bandnamnet/artistnamnet efter den stil man lirar, om jag hade lirat metal hade jag nog hetat 'CorpseKisser' :rolleyes:

NĂ€. The Corpse Kissers! 😆

Ja det beror ju pÄ om jag skulle stÄ ensam pÄ scen och kyssa lik eller om jag skulle haft med mina polare;)

Postat

NÀr jag och polarn skulle ut och trubadura helt hastigt var vi tvungna att hitta ett namn. Vet inte varför men det blev Haze Ways.. (TÀnkte pÄ Purple Haze eller nÄt...??)

Jag bokstaverade vÄrt namn tydligt i telefon. Vad hÀnde?

Givetvis var det uppsatt pĂ„ affischer utanför: "Nu pĂ„ lördag upptrĂ€der Hejsvejs..." 😛

Postat
NÀr jag och polarn skulle ut och trubadura helt hastigt var vi tvungna att hitta ett namn. Vet inte varför men det blev Haze Ways.. (TÀnkte pÄ Purple Haze eller nÄt...??)

Givetvis var det uppsatt pĂ„ affischer utanför: "Nu pĂ„ lördag upptrĂ€der Hejsvejs..." 😛

🙂 Ja, djĂ€vlar...

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

🙂 Ja, djĂ€vlar...

đŸ€Ș

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Mitt första "riktiga" band kallades "Ahunda People".

Var jÀvligt svÄrt att fÄ det rÀtt pÄ affischer & i annonser, har sett alla möjliga stavningar.

A-honda-tito

agunda pippo

Allunda Pipol

Hallunda People

Var kanske inte helt sÀljande heller.

Men det fÄr fortfarande en jÀvvla massa trÀffar pÄ Google. RÀtt kul.

Postat (redigerat)
NĂ€r jag tĂ€nker efter sĂ„ skulle det dĂ€r kunna bli en egen trĂ„d: HĂ€ftigaste/töntigaste bandnamnet.. 🙂

Den trÄden finns nÄnstans hÀr pÄ forumet!

"The Kristet Utseende" leder naturligtvis. SjÀlv fastnade jag för det fingerade "Rigmor Mortiis"

"Lesbian Dopeheads on Mopeds" Àr inte heller fel.

Å den dĂ€r med "hejsvejs" var rĂ€tt bra 😛

Redigerat av Vallhagen
Postat

Var jÀvligt svÄrt att fÄ det rÀtt pÄ affischer & i annonser, har sett alla möjliga stavningar.

A-honda-tito

agunda pippo

Allunda Pipol

Hallunda People

Åhej Ď hĂ„ 😛 Vad har affischmakare eller journalister för intrĂ€deskrav egentligen..?

Är det samma som för busschaufförer tro? FĂ€rg/ordblind, taskigt omdöme/timing och nĂ€rminne noll? 🙂😆 A- honda-tito đŸ€Ș

Postat

A-honda-tito

agunda pippo

Allunda Pipol

Hallunda People

Åhej Ď hĂ„ :rolleyes: Vad har affischmakare eller journalister för intrĂ€deskrav egentligen..?

Är det samma som för busschaufförer tro? FĂ€rg/ordblind, taskigt omdöme/timing och nĂ€rminne noll? 🙂😄 A- honda-tito 😆

I vÄrt fall var det nog en trög pubÀgare som lyssnade med halva örat nÀr jag poÀngterade det viktiga med stavningen...

TÀnk att lÀsa: "Nu pÄ lördag besöker Ejsidisi Globen!"

Visitor (oregistrerad)
Postat

Det mest lysande namnet mĂ„ste Ă€ndĂ„ vara "InstĂ€llt"... 😎

Jag har vÀl nÄgra namn pÄ lager som Àr bra men man vill hÄlla pÄ dem till rÀtt tillfÀlle, mitt förra band hette "Blind Vision" vilket var okej tycker jag.

Men inte helt klockrent.

"agunda pippo" ... 😛

Postat
Jag var med i ett coverband som hette Creamy Beaver. HOPPLÖST 😆 !

SÄ skönt!! Bajs-BÀver! Hahahaha....det bÀsta namnet jag hört pÄ lÀnge!

Postat
Sen har vi ju de som var sÄ fantasilösa sÄ att de inte kunde komma pÄ nÄgot bÀttre (ex individuella namnen ovan...)

The BAND

NIRVANA (att de inte hade tillrÀckligt med fantasi eller sjÀlvkritik att nÄgon borde redan hittat pÄ detta tidigare, eller skivbolagsbossar som sa till dem att ett band redan hette sÄ tidigt 70-tal och slÀppte 5-6 plattor pÄ stora bolaget).

Lite fakta om dessa tvÄ bandnamn:

The Band hette frÄn början The Hawks, men under turnéerna med Bob Dylan uppfattade inte publiken deras egentliga namn trots att de annonserades ut som The Hawks. Publiken sÄg dem allt som Bob Dylan & The Band... och nÀr de sedan började spela sin egen musik var det betydligt fler som kÀnde igen namnet The Band Àn The Hawks och dÀrför bytte de helt enkelt till The Band.

Sedan har vi Nirvanas namn som lÀr ha kommit av den kÀnsla av fullkomlighet som Kurt Cobain fick nÀr han första hörde punk. Han döpte bandet till Nirvana för att pÄpeka det upplysta medvetandet han fann genom punken.

Sedan tycker jag för övrigt att dina teorier om tre stavelser Àr fullkomligt idiotisk. Ett namn tror jag blir bra mest genom musiken bandet spelar. Sedan har nog den poetiska eller personliga betydelsen bakom namnet en viss betydelse...

Postat
UNDANTAG, skrÀckexempel pÄ bandnamn:

Godspeed You Black Emperor!

Det Àr vÀrre Àn sÄ. Utropstecknet ska placeras efter ordet You! - inte pÄ slutet. Fast jag vet inte om jag hÄller med om att det Àr sÄ jÀvla dÄligt egentligen. Man kommer ihÄg det, kanske mest pga sin otymplighet. Helt geniala musiker för övrigt.

Det beror pÄ om man talar om de tidiga eller de senareskivorna. FrÄn början hettede vÀl Godspeed! You Black Emperor?

Postat

Tja... mitt gamla band hette först "Chutzpa Fudge". Hur stavas det? Hur uttalas det? Vad betyder det? Det namnet skapade mer frĂ„gor Ă€n svar, pĂ„ ett dĂ„ligt sĂ€tt! đŸ˜± Jag tycker sjĂ€lv, idag, inte att det var bra. DĂ€remot var jag nöjd med "Universal Flytrap" Ă€ven om det medförde problem det ocksĂ„... uttal som - pĂ„ tydligt svenska - "universal flyt rap, vad Ă€r flyt rap för nĂ„got?". JodĂ„, pĂ„ fullt allvar! :/

Postat

SkitsvÄrt med bandnamn ju.

Jag har spelat i band som hetat:

Positivt baklyse

Crazy Ivan

Aerobic Circus

Vad fan tÀnkte vi pÄ?

Kul det dÀr med bandnamn som inte funkar pÄ svenska/engelska. Det lÀr ha funnits ett metalband (kanadensiskt?) som hette Trojan. Engelsktalande hÄrdrockare tycker ju att det Àr ball med prickar över bokstÀverna, sÄ dom stavade namnet "Tröjan". LÄter ju inte sÄ jÀvla metal pÄ svenska.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.