jollehojje (oregistrerad) Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Tjenis, jag har Cubase SX och en midikompatibel Yamaha PSR 350 keyboard som jag gĂ€rna vill att den ska fungera pĂ„ datorn i det hĂ€r programet. Jag har försökt att fĂ„ nĂ„got ljud ifrĂ„n datorhögtalarna i över 3 timmar nu utan nĂ„got positivt. Det hela Ă€r kopplat via en midi ut sladd in i keyboarden och det lyser frĂ„n den lilla adaptern i mitten av sladden som senare gĂ„r in via usb porten. Alla drivrutiner Ă€r hĂ€mtade sĂ€ger datorn och den Ă€r redo att anvĂ€ndas. Men nu Ă€r frĂ„gan hur jag kan höra de ljud jag spelar pĂ„ keyboarden i Cubase SX jag vet inte hur jag ska spela in nĂ„got utan ljud? PS: Jag Ă€r ny pĂ„ Cubase. Vore tacksam för trevliga svar đ
hegobald Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Jösses va du svammlar.. MIDI Àr MIDI och ljud Àr ljud.. Blanda inte ihop dom.. Du kan ta en MIDI ut frÄn din keybord och koppla den till en MIDI in till din dator.. Cubase kan sen ta emot MIDI signaler.. Men du mÄste routa dom till en mjukvarusynt dÀr.. t.ex A1 eller liknande. Om du vill höra ljudet frÄn din keyboard i datahögtalarna sÄ mÄste du koppla audio line out frÄn PSR till datorns audio line in.. och ta det som ett audiospÄr i Cubase.. Eventuelt sÄ kan din PSR spela upp MIDI frÄn Cubase i sina egna högtalare om du har en MIDI sladd ut frÄn datorns MIDI out till PSRs MIDI in.. OK?
jollehojje (oregistrerad) Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Ok, just det har jag tÀnkt pÄ. Jag vill helst kunna höra nÄgot ljud frÄn cubase som jag spelar upp frÄn min keyboard. Men hur routar jag till a1 synten i programet?
ViktorDenStore Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=2&t=21093&s= đ
jollehojje (oregistrerad) Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=2&t=21093&s= đ NĂ€e, det dĂ€r gav inget, en enkel snabb frĂ„ga: hur routar jag a1 synten?
Linus Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 hur routar jag a1 synten? Ska du spela upp pÄ keyboarden sÀtter du midi output pÄ spÄret till ditt midiinterface. Ska du spela upp pÄ A1 sÀtter du midi output till.... just det, A1.
jollehojje (oregistrerad) Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 hur routar jag a1 synten? Ska du spela upp pĂ„ keyboarden sĂ€tter du midi output pĂ„ spĂ„ret till ditt midiinterface. Ska du spela upp pĂ„ A1 sĂ€tter du midi output till.... just det, A1. Nu ser det ut sĂ„ hĂ€r: till vĂ€nstra hörnet finns en ruta med massor med bokstĂ€ver och grejer, men jag har gĂ„tt in pĂ„ /Devices/ VST instrument/ midi 1- a1 och valt a1. A1:an ligger nu i en ruta för out precis under -in. I in-rutan stĂ„r det not connected medans i den undre stĂ„r det a1. Men Ă€n sĂ„ lĂ€nge fĂ„r jag inget ljud frĂ„n datorn. Ăr jag pĂ„ rĂ€tt spĂ„r lĂ„ter det som?
jollehojje (oregistrerad) Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 hur routar jag a1 synten? Ska du spela upp pĂ„ keyboarden sĂ€tter du midi output pĂ„ spĂ„ret till ditt midiinterface. Ska du spela upp pĂ„ A1 sĂ€tter du midi output till.... just det, A1. Nu ser det ut sĂ„ hĂ€r: till vĂ€nstra hörnet finns en ruta med massor med bokstĂ€ver och grejer, men jag har gĂ„tt in pĂ„ /Devices/ VST instrument/ midi 1- a1 och valt a1. A1:an ligger nu i en ruta för out precis under -in. I in-rutan stĂ„r det not connected medans i den undre stĂ„r det a1. Men Ă€n sĂ„ lĂ€nge fĂ„r jag inget ljud frĂ„n datorn. Ăr jag pĂ„ rĂ€tt spĂ„r lĂ„ter det som? Antagligen inte
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.