jollehojje (oregistrerad) Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Tjenis, jag har Cubase SX och en midikompatibel Yamaha PSR 350 keyboard som jag gärna vill att den ska fungera på datorn i det här programet. Jag har försökt att få något ljud ifrån datorhögtalarna i över 3 timmar nu utan något positivt. Det hela är kopplat via en midi ut sladd in i keyboarden och det lyser från den lilla adaptern i mitten av sladden som senare går in via usb porten. Alla drivrutiner är hämtade säger datorn och den är redo att användas. Men nu är frågan hur jag kan höra de ljud jag spelar på keyboarden i Cubase SX jag vet inte hur jag ska spela in något utan ljud? PS: Jag är ny på Cubase. Vore tacksam för trevliga svar 😄
hegobald Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Jösses va du svammlar.. MIDI är MIDI och ljud är ljud.. Blanda inte ihop dom.. Du kan ta en MIDI ut från din keybord och koppla den till en MIDI in till din dator.. Cubase kan sen ta emot MIDI signaler.. Men du måste routa dom till en mjukvarusynt där.. t.ex A1 eller liknande. Om du vill höra ljudet från din keyboard i datahögtalarna så måste du koppla audio line out från PSR till datorns audio line in.. och ta det som ett audiospår i Cubase.. Eventuelt så kan din PSR spela upp MIDI från Cubase i sina egna högtalare om du har en MIDI sladd ut från datorns MIDI out till PSRs MIDI in.. OK?
jollehojje (oregistrerad) Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Ok, just det har jag tänkt på. Jag vill helst kunna höra något ljud från cubase som jag spelar upp från min keyboard. Men hur routar jag till a1 synten i programet?
ViktorDenStore Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=2&t=21093&s= 🙂
jollehojje (oregistrerad) Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=2&t=21093&s= 🙂 Näe, det där gav inget, en enkel snabb fråga: hur routar jag a1 synten?
Linus Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 hur routar jag a1 synten? Ska du spela upp på keyboarden sätter du midi output på spåret till ditt midiinterface. Ska du spela upp på A1 sätter du midi output till.... just det, A1.
jollehojje (oregistrerad) Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 hur routar jag a1 synten? Ska du spela upp på keyboarden sätter du midi output på spåret till ditt midiinterface. Ska du spela upp på A1 sätter du midi output till.... just det, A1. Nu ser det ut så här: till vänstra hörnet finns en ruta med massor med bokstäver och grejer, men jag har gått in på /Devices/ VST instrument/ midi 1- a1 och valt a1. A1:an ligger nu i en ruta för out precis under -in. I in-rutan står det not connected medans i den undre står det a1. Men än så länge får jag inget ljud från datorn. Är jag på rätt spår låter det som?
jollehojje (oregistrerad) Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 hur routar jag a1 synten? Ska du spela upp på keyboarden sätter du midi output på spåret till ditt midiinterface. Ska du spela upp på A1 sätter du midi output till.... just det, A1. Nu ser det ut så här: till vänstra hörnet finns en ruta med massor med bokstäver och grejer, men jag har gått in på /Devices/ VST instrument/ midi 1- a1 och valt a1. A1:an ligger nu i en ruta för out precis under -in. I in-rutan står det not connected medans i den undre står det a1. Men än så länge får jag inget ljud från datorn. Är jag på rätt spår låter det som? Antagligen inte
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.