Jump to content
Annons

Brus i mixerbordet?


Elvispen

Recommended Posts

hejsan, nu blev jag precis medlemm och skriver här första inlägget. Grejen är att jag har ett mixerbord (Behringer Eurotrack UB802) Som brummar ganska mycekt när man spelar in, frågan är vad ska jag göra åt det? Brummandet låter typ som om du har en mikrofon och det blåser in i den, det blir väldigt svårt att spela in t.ex. distade elgitarrer när det är så här för då höjs bruset och det låte dåligt. Finns det något tips på vad man kan göra? Jag spelar in i programet Cubase SX3

Jag har funderat på att skrota mixern och köpa ett externt ljudkort med fantommatning (M-audio fast usb pro eller vad det hette) för att slippa bruset.

Men finns det billigare alternativ? Jag behöver mixerbordet för att försörja min TSM87S mic med fantommatning.

Vad jag bör säga också är att jag nog behöver ett nytt ljudkort, jag sitter här på ett Creativ Live! [C400] ljudkort som verkligen inte är gjort för inspelning.

Vad finns det för alternativ att göra?

B.T.W. så har jag inte allt för mycekt pengar....

Tack på förhand

/Elis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte mycket men 2000-3000, jag spelar in allting för sig så jag behöver inget ljudkort med massa ingångar och utgångar. Gärna externt så blir det lättare att hantera och så.

Tack för att ni försöker hjälpa mig, jag är inte så bra på sånna hära tekniska saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa nåt nytt ljudkort, som tex. ESI Juli@, som har två mono-ingångar (eller en stereo, beroende på hur man ser på det) och två mono-utgångar. Kör balanserade kablar till mixern. Det är inte alltid lätt att koppla en mixer rätt, även om det är en relativt enkel mixer. Försök att beskriva detaljerat allt som kan vara relevant. Vad spelar du in, och hur har du det kopplat till mixern? Använder du mikrofoner, och i så fall vilka?

Mic-preamps i behringermixers brukar ofta inte vara några höjdare, däremot, som om du använder en kondingmic så kan det vara värt att köpa extern mic-preamp eller bättre mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är mixern som är det stora problemet, snarare ljudkortet.. Jag tror precis som flera föregående talare att de du borde koncentrera dej på att är ett nytt ljudkort, en extern preamp och balanserade kablar. Jag köpte en skitpreamp från just behringer (MIC 100, tror jag den heter) för runt en femhundring, även om inte ljudkvaliteén är på topp så har jag inte upplevt något brus och inte att förglömma så är 500kr gratis för en preamp.. lyca till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in mycket akustisk gitarr och sång, och då och då elgitarr. elgitarren lineas oftast och får sina effekter i GuitarRig. Sång och Akustisk spelas in med en TMS87S stormembrans mikrofon i budgetklass som dock behöver fantommatning.

Jag kopplar allt enkelt bara in på lineingågnarna och sen så har jag en kabel från "line out" in i datorn.

Jag har prövat att först ta elgitarren och linea den in i mixerbordet och vidare in i datorn och då blir det massa brus och sen kopplade jag den direkt in i datorn och då blev det mycket bättre, mer en halva mängden brus försvann på samma volym. Så på det sättet har jag på nått sätt bevisat att det är min lilla mixer som är boven i det hela, mens amtidigt behöver jag byta ljudkort då jag har en fruktansvärt lång delay i Cubase monitor grejest med den.

Ska man skaffa kanske ett ESI Juli och en micpreamp och sen bara slänga bort mixern?

Eller ska man skaffa ett externt ljudkort med fantommatning?

Link to comment
Dela på andra sajter

externt eller internt spelar väll ingen roll om du har en mixer, och varför skulle du inte kunna använda både preamp och mixer på samma linje. Det är inget som jag själv haft problem med i alla fall. Ska du spela in gitarr som du beskriver bör du koppla in en DI-Box innan signalen går till mixer bordet för att balansera signalen och slippa onödigt brus...

Såhär skulle jag kopplat i ditt fall:

TMS87S --> Preamp --> Mixerbord --> Ljudkort

eller

Elgitarr --> DI-Box --> Mixerbord --> Ljudkort

Men du bör nog byta ljudkort, har inte prövat Juli@, men jag använder mej av "Audiotrak Maya Mk II" som är i samma prisklass (1.500kr) fungerar utmärkt.

Redigerat av sewn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. tja, skaffa först bättre ljudkort. Det är fullt möjligt att det låter brusigare därför att du kopplat kablarna fel från mixern, så att du får in en balanserad signal i ditt obalanserade ljudkort. I min mening så behöver man alltid en mixer. Som sagt är mic-preampsen inte alltid högsta klass på behringer-mixers, men dom borde ändå vara relativt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men grejen är ju att mixerbordet brusar så jag vill inte ha det, så då kanske man ska köpa ett externt ljudkort som har fantommatning. Mitt problem är: Jag har ett ådligt ljdukort som ger delay och inte kan spela in i särskilt bra fromat + att jag har ett mixerbord som ger ifrån såg ett brus.

Kan jag dumpa mixerbordet och skaffa ett t.ext ESI Juli och sen linea gitarren direkt in i den och skaffa en mic-preamp som jag sätter micen in i och sen kör in den direkt i ljudkortet?

DI-Box??? Vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upprepar min slutsats:

Det är inte ditt mixerbord som brusar!

ljudkortet är troligen den stora boven..

DI-Box??? Vad är det?

En DI-Box balanserar en signal från t.ex en elgitarr eller bas för att minska bruset och stärka signalen.

Redigerat av sewn
Link to comment
Dela på andra sajter

om du skaffar en preamp finns det ingen anledning att gå via mixern, den fyller ingen funktion. ljudkort finns det många i tusenkronorsklassen. jag har ett audiophile 24/96 som funkar hur bra som helst. skulle även kolla på emu 0404 som också kostar 1000 spänn och dessutom har inbyggda dsp-effekter.

som preamp kör jag studio project b1, den har både fantommatning och instrumentingång, så du behöver inte köpa någon extra di-box till gitarr. behringer har som sagt billiga preamps med instrumentingång. skit i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

har inga lysrör eller anant som speccar min dator och en vanlig plattskärm så jag tror ej det är upphovet till bruset, men ajg ska nu börja med att köpa ett ESI Juli eller E-MU 0404.

TACK SOM FAN!! för alla svar! Det har hjälpt mig mycket! Ska se om jag kan få tag på en bra preamp, t.ex. Studioprojekts 😕

Tack en engång! Jag kanske skriver igen om bruset kvarstår, men nu ska jag pröva dom lösningar ni givit mig! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske ska sägas att man ofta får vad man betalar för men med dom där grejerna tror jag att ditt problem försvinner och det blir klart trevligare att producera musik i framtiden. Det jag vill varna för är att ljudkortet inte har en balanserad ingång som t.ex Juli@ har, balanserat = mindre brus. Preampen har jag inte sett till förut men fyller säkert sin uppgift, lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

okey, då kör vi Juli + AudioBuddy

AudioBuddy går för 1000kr på musikbärsen men jag kan få tag på den beggad, så därför blir det lite billigare, har läst ganska bra om den, men börst skaffar jag ljudkortet.

Thanke så mycketh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...