Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Dere svensker skal iallefall ha for at dere har mye bra Metal!

Deriblant In Flames. Etter Ä ha sett dem live sÄ sitter jeg igjen med dette spÞrsmÄl:

Spiller In Flames med et "click-track"? Hvordan gjÞr de det med koring? Alt er MEGET likt cd platene med tanke pÄ detaljer..Alt stemmer liksom..

HÄper dere forstod dette:)

Mvh

Daisy Chain

Annons
Postat
Svaret Ă€r vĂ€l att de Ă€r otroligt kompetenta musiker som gör det lika bra som skivorna. 😛

Jepp. 😄

Postat

Nja, jag skulle snarare gissa pĂ„ playback. Visste du inte att tvĂ„ tredjedelar av alla hĂ„rdrocksband kör playback? En av hĂ„rdrockens bĂ€st bevarade hemligheter... 😛

Postat

heheh. Det jeg tenker mest pÄ er at gitarer,trommer,bass og vokal gjÞres live.

MEN, sitter det en kille bak bandet og trykker febrilsk pÄ en sampler/synth?

Under refrengene sÄ hÞrer jeg ofte en andrestemme helt i klikk med vokalen, samt looper slik som man hÞrer det pÄ cd platene..

*Daisy CHain som ikke har for vane Ă„ hĂžre stemmer i hodet*😛

Postat

Lite fuskande Àr det sÀkert. PÄ en Rainbowkonsert fick en av roddarna kompa Blackmoore för att gitarren skulle lÄta lika fett unde solot. Han var inte med pÄ Scenen, men Graham Bonnet lÀr enligt myten ha dragit fram honom ur kulissen och pÄstÄtt att han lirade alla solon. Blackmoore blev förbannad och Bonnet slutade snart i Rainbow. TÀnker nog att detta Àr en klintbergare förstÄss.

Fakutm kvarstÄr. Jag sÄg t e x Soundgarden Live och de var precis lika bra som pÄ skivorna. SÄngen var till och med bÀttre.

HĂ„rdrock har av tradition för det mesta bra musiker. Det Ă€r inte lika mycket stylat och producerat av nĂ„gon studiomaffia utan ett gĂ€ng killar (eller tjejer) som spelat mycket tillsammans. 😛

Postat

Takk for svar. Men vet dere hvordan f.eks da In Flames gjĂžr det med looper og synthlyd? Hva er det de bruker?En svenske uten Nordlead er vel ikke sĂ„ populĂŠr?😛

Postat

De In Flames-konserter jag varit pÄ, sÄ har dom i varje fall inte haft nÄgra syntar pÄ scenen, sÄ playback Àr förmodligen inte helt fel gissat. Vet inte om resten Àr playback med. Det var faktiskt lite av en besvikelse. Jag tycker om att kolla pÄ vilka syntar dom anvÀnder nÀr jag gÄr pÄ konsert och varje gÄng det bara Àr ett gÀng gitarister och trummisar som stÄr dÀr och man klart och tydligt hör coola syntljud sÄ kÀnns det som man har blivit lite lurad.

Postat

Jag vet att Iron Maiden har en som spelar synth, han Àr till och med rÀtt kÀnd i vissa Maiden-kretsar, fast jag vet dock inte vad han heter.

Men han stĂ„r aldrig pĂ„ scenen, utan stĂ„r bakom och spelar dĂ€r det behövs. Ingen playback dĂ€r inte, 😄 bara lite "halvfusk" egentligen. Men vad ska man göra? Ta in honom som ny medlem, nĂ€r han Ă€ndĂ„ inte spelar pĂ„ alla lĂ„tar?

Postat

offtopic:

Hörde gitarristen i suede sĂ€ga att de som gĂ„r in i studio med ambitionen att lĂ„ta som de gör live bör strunta i att gĂ„ in i studio. Funkar det likadant Ă„t andra hĂ„llet. 😄

Postat
offtopic:

Hörde gitarristen i suede sĂ€ga att de som gĂ„r in i studio med ambitionen att lĂ„ta som de gör live bör strunta i att gĂ„ in i studio. Funkar det likadant Ă„t andra hĂ„llet. 😄

Ligger en hel del i det, tycker jag. BĂ„de Ă„t det ena och andra hĂ„llet. 😛

Postat
Lite fuskande Àr det sÀkert. PÄ en Rainbowkonsert fick en av roddarna kompa Blackmoore för att gitarren skulle lÄta lika fett unde solot. Han var inte med pÄ Scenen, men Graham Bonnet lÀr enligt myten ha dragit fram honom ur kulissen och pÄstÄtt att han lirade alla solon. Blackmoore blev förbannad och Bonnet slutade snart i Rainbow. TÀnker nog att detta Àr en klintbergare förstÄss.

Bara nÀstan rÀtt, om jag tillÄts korrigera!

Det hÀnde under Bonnets sejour med MSG. Sen har du rÀtt. Bonnet var skitfull och pÄannonserade ocksÄ "Cry for the nations" som "en jÀvla skitlÄt".

NÀsta gig stod Gary Barden Äter bakom sÄngmiken...

Jag Àger KERRANG!-numret dÀr detta refererades, för att ta död pÄ eventuellt Àh-det-Àr-bara-en-myt-snacket.

tjing

Bengan

Postat

In flames spelar till ett click-track som trummisen har i sina lurar.

Detta Àr syncat till en minidisc spelare eller en DATbandspelare. Dom har bytt genom tiden. Tror dom gick över till minidisc för att den var stabilare.

PÄ minidiscen ligger alltsÄ synthar och körsÄng och allt annat som dom inte klarar av att spela live.

Om du tittar noga sÄ ser du att Daniel bara har hörlurarna pÄ sig i vissa lÄtar.

Vissa lÄtar kör dom dÄ utan click och bakgrunder eftersom det inte ligger nÄgra synthar eller nÄgon körsÄng bakom.

Detta Àr, som nÄgon skrev innan i trÄden, vÀldigt vanligt inom hÄrdrocken.

Band som Evergrey, Therion, Paradise lost och Dark tranquillity gör pÄ samma sÀtt.

Skulle gissa pÄ att det ibland har varit nÀra nog 50% av allt man hör som Àr playback pÄ Evergrey spelningar. Iallafall under tiden nÀr de inte hade en synthare.

Hur vet jag detta? Det Àr vÀll ingen stor hemlighet, det mÀrks ju ganska tydligt om man Àr observant. Jag har dessutom spelat förband Ät In flames, Evergrey och Therion vid ett antal tillfÀllen.

Personligen tycker jag att det Àr förbaskat trÄkigt. Trummisen mÄste ju stelt hÄlla sig till klicket och kan inte göra nÄgra utsvÀvningar i tempot.

Jag tycker att lÄtar skall gÄ lite fortare och ha lite mer energi live Àn pÄ skiva.

En annan nakdel Àr ju de pinsammheter som uppstÄr nÀr utrustningen krÄnglar.

Detta har hÀnt pÄ flera Evergrey spelningar nÀr dom mÄste stoppa och börja om frÄn början med att trycka play.

Jag tycker faktiskt inte band mÄste lÄta samma live och pÄ skiva. Det Àr tvÄ helt olika miljöer i min mening.

Live fÄr det gÀrna lÄta lite skitigare och rÄare. Skit i de dÀr extra grejjerna i bakgrunden.

Postat
Jag tycker faktiskt inte band mÄste lÄta samma live och pÄ skiva. Det Àr tvÄ helt olika miljöer i min mening.

Live fÄr det gÀrna lÄta lite skitigare och rÄare. Skit i de dÀr extra grejjerna i bakgrunden.

Klokt!

Jag kan bara hÄlla med!

Postat

Med det resonemanget skulle man ju kunna rationalisera bort gitarister och trummisar lika bra som syntspelande. Kan ju ha en ensam kille med synt och mikrofon mitt pÄ scen som spelar trum- och gitarrpartierna eller har hÀlften inspelat pÄ minidisc. NÀr man gör som In Flames blir det lite Britney Spears-konsert av det hela.

Postat

Med det resonemanget skulle man ju kunna rationalisera bort gitarister och trummisar ...

UrsÀkta Polardark; du missar inte att du och Stolle sÀger samma sak va?

Postat
UrsÀkta Polardark; du missar inte att du och Stolle sÀger samma sak va?

Ah, jo. Ville inte kritiserade Stolle utan snarare hÄlla med. Om man inte tÀnker ha riktiga musiker pÄ en del nÀr man framför live sÄ kan man nÀstan lika gÀrna strunta i det.

Men visst, det Àr lite knepigt med artister som gör en massa grejer i studion, "offline". Man kan verkligen ifrÄgasÀtta vÀrdet av att ha konserter överhuvudtaget nÀr artisterna har ersatt en del av sitt spelande med automatik. Borde Britney Spears avstÄ frÄn att framtrÀda "live"? (Okej, dÄligt exempel. SjÀlvklart svar dÀr.) Borde Aphex Twin avstÄ frÄn att framtrÀda live? Det hela blir extra krÄngligt nÀr man tÀnker pÄ hur allt fler musiker anvÀnder datorn för att göra ljud. Personligen mÄste jag nog ÀndÄ motvilligt erkÀnna att jag tycker om att gÄ pÄ spelningar Àven om artisten ifrÄga bara sitter dÀr framför en iBook med en uttrÄkad min.

SÄ... jag vet inte sjÀlv. :rolleyes:

Postat

SvÄr frÄga det dÀr egentligen.

Det kanske har lite med musikstil att göra ocksÄ.

Jag tror att hÄrdrockare hellre vill att det Àr de dÀr svettiga gubbarna som man ser pÄ scen som gör allt ovÀsen. :rolleyes:

Det kÀnns kanske som om electronica fansen inte skulle bry sig sÄ mycket om musiken skapas pÄ scen eller om den bara spelas upp.

Britneys fans vill nog bara se henne dansa och se showen kan jag tro. KĂ€nner inget Britney fan sĂ„ jag vet inte . 😉

Postat

inte playback, dom e helt enkelt jĂ€vligt duktiga! dom kör dock med playback pĂ„ synthslingorna, Ă„ssĂ„ har anders(sĂ„ngaren) lite hjĂ€lp av förinspelade backingvocals. annars lirar dom allt sjĂ€lv, har fan sett dom 6 gĂ„nger 😄

Postat

Bara nÀstan rÀtt, om jag tillÄts korrigera!

Det hÀnde under Bonnets sejour med MSG. Sen har du rÀtt. Bonnet var skitfull och pÄannonserade ocksÄ "Cry for the nations" som "en jÀvla skitlÄt".

NÀsta gig stod Gary Barden Äter bakom sÄngmiken...

Jag Àger KERRANG!-numret dÀr detta refererades, för att ta död pÄ eventuellt Àh-det-Àr-bara-en-myt-snacket.

tjing

Bengan

Okej! Coolt at nĂ„gon har kvar sina gamla Kerrang. 😄 Ja, det var halvvĂ€gs rĂ€tt iallfall. Vad hĂ€nde egentligen med Michael Schenker?

För övrigt sĂ„ tror jag som jag sade innan. Lite fusk Ă€r det sĂ€kert. Men det förtar inte att det ofta Ă€r bra musiker inom bĂ€ttre hĂ„rdrockskretsar. Och visst kan det fĂ„ vara lite rĂ„are live. Det Ă€r bara coolt. 😄

Postat (redigerat)
Jag vet att Iron Maiden har en som spelar synth, han Àr till och med rÀtt kÀnd i vissa Maiden-kretsar, fast jag vet dock inte vad han heter.

Men han stĂ„r aldrig pĂ„ scenen, utan stĂ„r bakom och spelar dĂ€r det behövs. Ingen playback dĂ€r inte, 😉 bara lite "halvfusk" egentligen. Men vad ska man göra? Ta in honom som ny medlem, nĂ€r han Ă€ndĂ„ inte spelar pĂ„ alla lĂ„tar?

Ahaa. Maiden trivia dags... 😄 Han Ă€r en amerikansk musiker vid namn

Michael "The Count" Kenney, anstÀlld av Mr Harris sedan -79 (ja, det Àr pÄ nittonhundratalet för er som Àr "för unga"), som bastekniker.

Hur mycket han spelar pĂ„ scen nuförtiden Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga men pĂ„ turnĂ©n "Seventh son of A Seventh son" sĂ„ "kom han till" att spela keyboard pĂ„ vissa lĂ„tar.. 🙂

Och visst vill "vi hĂ„rdrockare" framstĂ„ som de enda som gör ovĂ€sen pĂ„ scen.... 😆

All denna teknik och vad göra med den..? 😛

Redigerat av Dark Of Light
Postat
Okej! Coolt at nĂ„gon har kvar sina gamla Kerrang. 🙂 Ja, det var halvvĂ€gs rĂ€tt iallfall. Vad hĂ€nde egentligen med Michael Schenker?

Jo föffan, Man slĂ€nger inte sina gamla tintinalbum och rockfanzines/magazines. Det som grĂ€mer mig nĂ„t GRÄSLIGT dock, Ă€r att jag inte för mitt liv kan finna mitt exemplar av Close Up #1. Det Ă€r spĂ„rlöst vĂ€ck.

Vad Michael Schnker gör idag, har jag icke den blekaste om. Han kan ju inte gÀrna lagt av va?

En festlig detalj, med tanke pĂ„ den nu utredda Bonnet-incidenten, Ă€r att pĂ„ den gamla "One Night at Budokan" (för Er som inte var med, kan jag meddela att ALLA hĂ„rdrockare slĂ€ppte ett dubbelalbum med den titeln pĂ„ 80-talet 🙂 ) finns en gitarrist/keyboardist/bg-vokalist vid namn Paul Raymond nĂ€mnd, och KONVOLUTAVBILDAD pĂ„ skivan. Man fĂ„r vĂ€l förmoda att det var innan herr Schenker drabbades av stora egovansinnet och vĂ€grade lĂ„ta nĂ„n annan synas bredvid honom sjĂ€lv...

hell well...

/Bengan

Postat
Ahaa. Maiden trivia dags... 🙂 Han Ă€r en amerikansk musiker vid namn

Michael "The Count" Kenney, anstÀlld av Mr Harris sedan -79 (ja, det Àr pÄ nittonhundratalet för er som Àr "för unga"), som bastekniker.

Yessss! Kom igen NAMEDROPPING nu!!! 🙂

Allvarligt, menar du verkligen SJUTTIOnio? Samma Är som Maiden slÀppte Soundhouse Tapes med Rob Lunehouse pÄ gitarr? Kan det stÀmma?

Postat

En variant pÄ den teknik Stolle beskrev kör t ex Rush. I vissa lÄtar (med mycket som ligger playback och dÀr musiken skall synka hÄrt med filmprojektioner) fÄr Neil Peart klick via hörlurar. I andra lÄtar dÀr det mer handlar om lite synthpads och en och annan sÄngstÀmma sÄ trampar Geddy eller Alex igÄng en sequenser i realtid vid de stÀllen i lÄten som grejorna skall komma in. De trampar tvÄ gÄnger i takt med musiken. Tidsförloppet mellan första och andra trycket avgör tempot.

Sen tycker jag nog att det hÀr med backing-tracks Àr lite avhÀngigt av musiken. Det skulle kÀnnas konstigt om Motorhead körde till klick. Jag har dock sett otaliga konserter dÀr backing-tracks verkligen har sin plats. Accept körde ju ovan nÀmnda sequenserteknik till sina jÀttekörer med ett ett övervÀldigande resultat.

SÄ fort det skall till körer överhuvudtaget i en livesituation sÄ anvÀnds redan inspelade körer jÀttemycket. Alla har vÀl varit pÄ konsert och förundrats över hur bra och hur mycket körer har lÄtit trots att det bara Àr tvÄ eller tre personer som körar?

Postat

Bara lite sÄ dÀr allmÀnt om ljudkvalité och live... Jag har sett tvÄ band som lÀt bÀttre live Àn pÄ skiva. Det första var Electric Boys, pÄ Lunda festivalen omkring 1993. Det andra var Vildsvin pÄ HÀssleholmsfestivalen omkring 1997. Högst imponerande, fettight, bra sound, kraftfullt, dynamiskt etc. TvÄ av mina bÀsta liveupplevelser faktiskt, rent ljudmÀssigt.

Postat (redigerat)

Ahaa. Maiden trivia dags... 😎 Han Ă€r en amerikansk musiker vid namn

Yessss! Kom igen NAMEDROPPING nu!!! 😉

Allvarligt, menar du verkligen SJUTTIOnio? Samma Är som Maiden slÀppte Soundhouse Tapes med Rob Lunehouse pÄ gitarr? Kan det stÀmma?

Jag skulle tro att han menade 89. Jag menar, det var inte förrÀn pÄ Somewhere In Time som de började anvÀnda synthar (gitarr-synthar var det dÄ, "riktiga" synthar började dom med pÄ plattan Seventh Son Of A Seventh Son).

Numera har dom ju flera lÄtar med synthar i, Àven om det sjÀlvklart aldrig tar överhanden. Men frÄgan Àr dÄ om man ska strunta i det live, eller lÄta nÄgon annan spela upp det? Maiden valde det senare alternativet. Vilket som Àr bÀst vet jag inte riktigt vad jag tycker...

Redigerat av Lynxo
Postat

Ahaa. Maiden trivia dags... 😆 Han Ă€r en amerikansk musiker vid namn

Yessss! Kom igen NAMEDROPPING nu!!! 😎

Hey hey hey! Det var Dave Murray som gjorde alla gitarrerna pĂ„ The Soundhouse Tapes. Men du kanske Ă€r för ung för att minnas... 🙂😉🙂

Postat

Ahaa. Maiden trivia dags... 😄 Han Ă€r en amerikansk musiker vid namn

Hey hey hey! Det var Dave Murray som gjorde alla gitarrerna pĂ„ The Soundhouse Tapes. Men du kanske Ă€r för ung för att minnas... 😛😆😄

Det var vĂ€l fan! HĂ€r blir man MÄSTRAD 😄 !! PĂ„ HEMMAPLAN!!!

🙂

Var det sÄ? Vem Àr dÄ denne Rob, som Àr namngiven och avbildad pÄ konvolutet? En pre-Eddie?

Doug Samson pÄ trummor.

Postat

Ahaa. Maiden trivia dags... 😆 Han Ă€r en amerikansk musiker vid namn

Rob Loonhouse var aldrig medlem i Maiden, han var inte ens gitarrist. Han var ett dedikerat Heavy Metal-fan som tog med sin planka (i ordets rÀtta bemÀrkelse) och lirade luftgitarr pÄ alla gig och metaldiscon pÄ klubben The Bandwagon i London.

Snackade vi Maiden-trivia eller...? 🙂

picture14.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.