Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! jag var och spelade in i en studio, dÀr dom hade en jÀkla massa gitarförstÀrkar simuleringar, och effektboxar som sÄg ut som orginalen....var kan ja hitta dessa? Àr inte ens sÀker pÄ att d va i cubase

Annons
Postat

Har provat guitarrig 2 nu idagarna, det Àr skitbra.

Först sÄ Àr förstÀrkarsimuleringarna sjukt bra. I alla fall jÀmfört med amplitube.

Dom nya funktionerna Àr rÀtt grymma ocksÄ, mdf-grejerna eller vad det nu hette. Du kan lÄta signalnivÄn styra en wah, whammy eller vad som helst. Eller att slumpat styra ett delay. Tanka hem demot och prova.

Gillar du det kan du köpa paketet för runt 5000 dÄ du fÄr med pedalbord som har gitarrportar, pedal som du kan syra whammy eller sÄnt med och ett par switchar för att byta preset eller nÄt sÄnt.

Annars har Line6 toneport som Àr lite billigare, men dÄ fÄr du inte med pedalbord. DÄ fÄr du ingÄngar för gitarr och mick, och simuleringar som lÄter som podxt (den bÀsta av dom bÀsta). Den kostar 1500 eller nÄt sÄnt.

Postat

Waves har vÀl nyligen slÀpts Waves GTR ocksÄ? antagligen dyrare Àn ovanstÄende men har hört att den ska va bra.

Postat

Det finns en hel del gratispluggar som lÄter rÀtt bra. En som ofta nÀmns och som jag sjÀlv gillar Àr Simulanalog Guitar Suite, speciellt Fender modellen (andra tycks vara förtjusta i JCM900:an).

En lista med nĂ„gra andra pluggar finns hĂ€r đŸ˜Č De som Ă€r mĂ€rkta med "F" Ă€r gratis. KVR Ă€r förresten ocksĂ„ i övrigt en grym site för lĂ€nkar till pluggar eller instrument, sökfunktionen lĂ„ter en söka enligt kategori och filtrera bort kommersiella pluggar mm.

Det Àr definitivt vÀrt att ladda ner och prova olika kombinationer. Kom ihÄg att man lÀtt kan göra allt möjligt skoj med pluggar, t.ex. (nÄgra av mina favoritknep) köra olika sound parallellt eller anvÀnda en multibandkompressor i stÀllet för eq för att forma sÄvÀl tonen som responsen.

Postat
......men en bra amp med en mic (SM57) lÄter mycket bÀttra...

Helt riktigt men funkar kanske inte sĂ„ bra hemma i lĂ€genheten. đŸ˜Č

Postat (redigerat)

Voxengo Boogex kommer du lĂ„ngt med utan att behöva slita upp lĂ€dret 😉

http://www.voxengo.com/product/boogex/

EDIT: Har du inga grannar sĂ„ vrid upp allt pĂ„ 12 och micka nĂ€ra med en SM57.. Det Ă€r ett bra tips.. För dĂ„ fĂ„r du nĂ„t du ALDRIG fĂ„r med en VST-plug.. NĂ€mligen akustisk feedback. đŸ˜Č

Redigerat av hegobald
Postat
Voxengo Boogex kommer du lĂ„ngt med utan att behöva slita upp lĂ€dret  😉

http://www.voxengo.com/product/boogex/

Boogex Ă€r ocksĂ„ bra, satt just och spelade lite med Boogex+Simulanalog Rednef Twin (stĂ€nger alltsĂ„ av Boogexens egna högtalarmodeller och kör igenom Rednefen istĂ€llet). Med den kombinationen klarar man sig rĂ€tt lĂ„ngt. LĂ€gger man Ă€nnu till MjMultibandCompressor före dessa tvĂ„ (t.ex. för lite mer bett i höga mellanregistret) och lite reverb enligt egen smak efter sĂ„ behövs egentligen inget annat 😄

Postat

vox tonelab Àr bra om du vill ha hÄrdvara,

guitarig har ju plexi,twang och Acbox combo pluggarna som Àr lite billigare och mindre processorkrÀvade Àn guitarrig

Postat
Boogex Ă€r ocksĂ„ bra, satt just och spelade lite med Boogex+Simulanalog Rednef Twin (stĂ€nger alltsĂ„ av Boogexens egna högtalarmodeller och kör igenom Rednefen istĂ€llet). Med den kombinationen klarar man sig rĂ€tt lĂ„ngt. LĂ€gger man Ă€nnu till MjMultibandCompressor före dessa tvĂ„ (t.ex. för lite mer bett i höga mellanregistret) och lite reverb enligt egen smak efter sĂ„ behövs egentligen inget annat 😄

Vore jĂ€kligt kul att fĂ„ höra ett ljudexempel med denna plugg-kombo. 😄

Har du nÄgot som du kunde slÀnga upp? En kort snutt rÀcker.

Postat (redigerat)
Testade guitarig 2 igĂ„r. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Är det bara jag som tycker den lĂ„ter riktigt illa?

Sant, det Àr riktigt svÄrt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sÀtt att fÄ grymt feta distar med hjÀlp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstÀrkare.

SÄ hÀr gör jag:

Nyquist eq -> (plocka fram strÀngen i ljudet)

VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)->

Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen)

Guitar Rig (högtalarsimulering)->

PSP Vintage Warmer

Sen tar jag en Waves X Noise pÄ en send kanal.

Sen analyserar jag gitarren frÄn Rammsteins Rosenrot (man fÄr leta dÀr gitarren Àr ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lÀgger det över mina gitarrer.

Det Àr vÀl lite fusk men man kan jÀmföra det med att trigga trummor.

Triggad gitarr!!!

PS Det Àr riktigt svÄrt att fÄ till det men nÀr man vÀl gör det sÄ tror man inte sina öron.

Redigerat av Frank Zappa
Postat
Sant, det Àr riktigt svÄrt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sÀtt att fÄ grymt feta distar med hjÀlp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstÀrkare.

SÄ hÀr gör jag:

PSP Vintage Warmer

Sen analyserar jag gitarren frÄn Rammsteins Rosenrot (man fÄr leta dÀr gitarren Àr ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lÀgger det över mina gitarrer.

Triggad gitarr!!!

PS Det Àr riktigt svÄrt att fÄ till det men nÀr man vÀl gör det sÄ tror man inte sina öron.

WOW vĂ€rldens mest komplicerade gitarrljud. Kul. FĂ„ höra dĂ„...spela in nĂ„tt bums 😛

Postat
Testade guitarig 2 igĂ„r. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Är det bara jag som tycker den lĂ„ter riktigt illa?

SÄ hÀr gör jag:

PSP Vintage Warmer

Triggad gitarr!!!

Jisses! 😛

Har du nÄt ljudexempel pÄ din mastodontrigg, Frank Zappa?

Postat

SÄ hÀr gör jag:

PSP Vintage Warmer

Triggad gitarr!!!

Jepp, det vore bĂ„de kul och intressant att höra ett exempel! 😛

Postat

Mitt tips ar att istÀllet för högtalarsimulering anvÀnda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner pÄ noisevault.com). Mycket realistiskt resultat.

Postat
Mitt tips ar att istÀllet för högtalarsimulering anvÀnda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner pÄ noisevault.com). Mycket realistiskt resultat.

Det borde funka riktigt bra. 😛

Har du nÄgra tips pÄ bra IR(Impulse Respons)-sidor?

GĂ€rna med bĂ„de kabinett och rum. 😄

Postat

Det borde funka riktigt bra. 😛

Har du nÄgra tips pÄ bra IR(Impulse Respons)-sidor?

GĂ€rna med bĂ„de kabinett och rum. 😄

http://www.noisevault.com/

Postat

😛😄

Ja den vet jag redan om. Finns det fler sidor som har bra gratisimpulser?

Ah, jag förstĂ„r. 😆

Nja, tycker nog att Noisevault tÀcker det mesta (Lexicon 960-impulserna Àr fanstastiska). Voxengo har en del gratisimpulser, har inte testat dem. De flesta intressanta sajter Àr lÀnkade frÄn Noisevault.

SjÀlv Àr jag glad Àgare till Kontakt 2, som har ett bra impulsbibliotek, men det Àr ju inte precis gratis...

Postat

Hur blir det med latensen, kan man anvĂ€nda SIR i realtid ? I övrigt lĂ„ter det hĂ€r som en cool idĂ© 😄

Postat

Hur blir det med latensen, kan man anvĂ€nda SIR i realtid ? I övrigt lĂ„ter det hĂ€r som en cool idĂ© 😄

Nej, det Àr alldeles för hög latency. Jag lÀgger pÄ kabinettimpulsen i mixningsskedet. Kanske funkar med andra konvolverande reverb (finns vÀl frÄn Waves t.ex.) men jag har inte provat.

Postat (redigerat)

HÀr Àr en kort snutt av introriffet till en lÄt som kanske Àr bekant för nÄgra. Har inte strÀvat efter att lÄta precis som originalet (har inte ens en bra version av lÄten att jÀmföra med), utan ville nÀrmast kolla hur gratispluggarna lÀmpar sig för hÄrdrocksriff.

Denna snutt Ă€r alltsĂ„ inspelad helt och hĂ„llet med gratisprogram (om man rĂ€knar Tracktion 1 vars licenser delades ut gratis kring förra julen) och pluggar (ocksĂ„ samplern och trummorna). Simulanalog pluggarna anvĂ€nds pĂ„ gitarrerna med lite annat före (Guru preamp2 + Simulanalog Rednef Twin till vĂ€nster och MjMultibandCompressor + Simulanalog JCM900 till höger) och Boogex anvĂ€nds den hĂ€r gĂ„ngen pĂ„ basen 😕

Om jag orkar skall jag lÀgga upp lite ensam bluesgitarr för att demonstrera de mer finkÀnsliga kvaliteterna hos dessa pluggar inom nÄgra dagar...

Redigerat av Perret
Postat

Tjong, Perret! Det dÀr lÀt ju VETTIGT!

Jag ska definitivt prova. Jag Àr ju rÀtt usel pÄ att skruva sjÀlv, sÄ Àn sÄ lÀnge har jag inte lyckats fÄ nÄt "bra" ur nÄn gratisplugg, om vi snackar gitarrsimulering och tufft gitarrljud.

Dessutom tackar jag för tipset om MJ-kompressorn. Det kanske Ă€r /borde vara trivialvetande, men jag visste faktiskt inte att det fanns NÅN gratis multibandare dĂ€rute.

/Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.