_johnny_ Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Hej! jag var och spelade in i en studio, dÀr dom hade en jÀkla massa gitarförstÀrkar simuleringar, och effektboxar som sÄg ut som orginalen....var kan ja hitta dessa? Àr inte ens sÀker pÄ att d va i cubase
Claes Holmerup Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Kan det kanske vara AmpliTube eller Guitar Rig du har sett...?
_johnny_ Postat 24 januari 2006 TrÄdstartare Postat 24 januari 2006 kanske...hur mycket kostar kalaset? finns de liknande effekt plugins?
johlin Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Har provat guitarrig 2 nu idagarna, det Àr skitbra. Först sÄ Àr förstÀrkarsimuleringarna sjukt bra. I alla fall jÀmfört med amplitube. Dom nya funktionerna Àr rÀtt grymma ocksÄ, mdf-grejerna eller vad det nu hette. Du kan lÄta signalnivÄn styra en wah, whammy eller vad som helst. Eller att slumpat styra ett delay. Tanka hem demot och prova. Gillar du det kan du köpa paketet för runt 5000 dÄ du fÄr med pedalbord som har gitarrportar, pedal som du kan syra whammy eller sÄnt med och ett par switchar för att byta preset eller nÄt sÄnt. Annars har Line6 toneport som Àr lite billigare, men dÄ fÄr du inte med pedalbord. DÄ fÄr du ingÄngar för gitarr och mick, och simuleringar som lÄter som podxt (den bÀsta av dom bÀsta). Den kostar 1500 eller nÄt sÄnt.
knop3se Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Waves har vÀl nyligen slÀpts Waves GTR ocksÄ? antagligen dyrare Àn ovanstÄende men har hört att den ska va bra.
PeterG Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 ......men en bra amp med en mic (SM57) lÄter mycket bÀttra...
Perret Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Det finns en hel del gratispluggar som lĂ„ter rĂ€tt bra. En som ofta nĂ€mns och som jag sjĂ€lv gillar Ă€r Simulanalog Guitar Suite, speciellt Fender modellen (andra tycks vara förtjusta i JCM900:an). En lista med nĂ„gra andra pluggar finns hĂ€r đČ De som Ă€r mĂ€rkta med "F" Ă€r gratis. KVR Ă€r förresten ocksĂ„ i övrigt en grym site för lĂ€nkar till pluggar eller instrument, sökfunktionen lĂ„ter en söka enligt kategori och filtrera bort kommersiella pluggar mm. Det Ă€r definitivt vĂ€rt att ladda ner och prova olika kombinationer. Kom ihĂ„g att man lĂ€tt kan göra allt möjligt skoj med pluggar, t.ex. (nĂ„gra av mina favoritknep) köra olika sound parallellt eller anvĂ€nda en multibandkompressor i stĂ€llet för eq för att forma sĂ„vĂ€l tonen som responsen.
classic Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 ......men en bra amp med en mic (SM57) lĂ„ter mycket bĂ€ttra... Helt riktigt men funkar kanske inte sĂ„ bra hemma i lĂ€genheten. đČ
hegobald Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 (redigerat) Voxengo Boogex kommer du lĂ„ngt med utan att behöva slita upp lĂ€dret đ http://www.voxengo.com/product/boogex/ EDIT: Har du inga grannar sĂ„ vrid upp allt pĂ„ 12 och micka nĂ€ra med en SM57.. Det Ă€r ett bra tips.. För dĂ„ fĂ„r du nĂ„t du ALDRIG fĂ„r med en VST-plug.. NĂ€mligen akustisk feedback. đČ Redigerat 24 januari 2006 av hegobald
Perret Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Voxengo Boogex kommer du lĂ„ngt med utan att behöva slita upp lĂ€dret đhttp://www.voxengo.com/product/boogex/ Boogex Ă€r ocksĂ„ bra, satt just och spelade lite med Boogex+Simulanalog Rednef Twin (stĂ€nger alltsĂ„ av Boogexens egna högtalarmodeller och kör igenom Rednefen istĂ€llet). Med den kombinationen klarar man sig rĂ€tt lĂ„ngt. LĂ€gger man Ă€nnu till MjMultibandCompressor före dessa tvĂ„ (t.ex. för lite mer bett i höga mellanregistret) och lite reverb enligt egen smak efter sĂ„ behövs egentligen inget annat đ
sixties Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 vox tonelab Àr bra om du vill ha hÄrdvara, guitarig har ju plexi,twang och Acbox combo pluggarna som Àr lite billigare och mindre processorkrÀvade Àn guitarrig
DrHans Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Testade guitarig 2 igĂ„r. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Ăr det bara jag som tycker den lĂ„ter riktigt illa?
BaldByChoice Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Boogex Ă€r ocksĂ„ bra, satt just och spelade lite med Boogex+Simulanalog Rednef Twin (stĂ€nger alltsĂ„ av Boogexens egna högtalarmodeller och kör igenom Rednefen istĂ€llet). Med den kombinationen klarar man sig rĂ€tt lĂ„ngt. LĂ€gger man Ă€nnu till MjMultibandCompressor före dessa tvĂ„ (t.ex. för lite mer bett i höga mellanregistret) och lite reverb enligt egen smak efter sĂ„ behövs egentligen inget annat đ Vore jĂ€kligt kul att fĂ„ höra ett ljudexempel med denna plugg-kombo. đ Har du nĂ„got som du kunde slĂ€nga upp? En kort snutt rĂ€cker.
Frank Zappa Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 (redigerat) Testade guitarig 2 igĂ„r. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Ăr det bara jag som tycker den lĂ„ter riktigt illa? Sant, det Ă€r riktigt svĂ„rt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sĂ€tt att fĂ„ grymt feta distar med hjĂ€lp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstĂ€rkare. SĂ„ hĂ€r gör jag: Nyquist eq -> (plocka fram strĂ€ngen i ljudet) VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)-> Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen) Guitar Rig (högtalarsimulering)-> PSP Vintage Warmer Sen tar jag en Waves X Noise pĂ„ en send kanal. Sen analyserar jag gitarren frĂ„n Rammsteins Rosenrot (man fĂ„r leta dĂ€r gitarren Ă€r ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lĂ€gger det över mina gitarrer. Det Ă€r vĂ€l lite fusk men man kan jĂ€mföra det med att trigga trummor. Triggad gitarr!!! PS Det Ă€r riktigt svĂ„rt att fĂ„ till det men nĂ€r man vĂ€l gör det sĂ„ tror man inte sina öron. Redigerat 25 januari 2006 av Frank Zappa
DrHans Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Sant, det Ă€r riktigt svĂ„rt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sĂ€tt att fĂ„ grymt feta distar med hjĂ€lp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstĂ€rkare. SĂ„ hĂ€r gör jag: Nyquist eq -> (plocka fram strĂ€ngen i ljudet) VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)-> Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen) Guitar Rig (högtalarsimulering)-> PSP Vintage Warmer Sen tar jag en Waves X Noise pĂ„ en send kanal. Sen analyserar jag gitarren frĂ„n Rammsteins Rosenrot (man fĂ„r leta dĂ€r gitarren Ă€r ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lĂ€gger det över mina gitarrer. Det Ă€r vĂ€l lite fusk men man kan jĂ€mföra det med att trigga trummor. Triggad gitarr!!! PS Det Ă€r riktigt svĂ„rt att fĂ„ till det men nĂ€r man vĂ€l gör det sĂ„ tror man inte sina öron. WOW vĂ€rldens mest komplicerade gitarrljud. Kul. FĂ„ höra dĂ„...spela in nĂ„tt bums đ
BaldByChoice Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Testade guitarig 2 igĂ„r. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Ăr det bara jag som tycker den lĂ„ter riktigt illa? Sant, det Ă€r riktigt svĂ„rt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sĂ€tt att fĂ„ grymt feta distar med hjĂ€lp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstĂ€rkare. SĂ„ hĂ€r gör jag: Nyquist eq -> (plocka fram strĂ€ngen i ljudet) VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)-> Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen) Guitar Rig (högtalarsimulering)-> PSP Vintage Warmer Sen tar jag en Waves X Noise pĂ„ en send kanal. Sen analyserar jag gitarren frĂ„n Rammsteins Rosenrot (man fĂ„r leta dĂ€r gitarren Ă€r ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lĂ€gger det över mina gitarrer. Det Ă€r vĂ€l lite fusk men man kan jĂ€mföra det med att trigga trummor. Triggad gitarr!!! PS Det Ă€r riktigt svĂ„rt att fĂ„ till det men nĂ€r man vĂ€l gör det sĂ„ tror man inte sina öron. Jisses! đ Har du nĂ„t ljudexempel pĂ„ din mastodontrigg, Frank Zappa?
Hellpig Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Testade guitarig 2 igĂ„r. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Ăr det bara jag som tycker den lĂ„ter riktigt illa? Sant, det Ă€r riktigt svĂ„rt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sĂ€tt att fĂ„ grymt feta distar med hjĂ€lp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstĂ€rkare. SĂ„ hĂ€r gör jag: Nyquist eq -> (plocka fram strĂ€ngen i ljudet) VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)-> Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen) Guitar Rig (högtalarsimulering)-> PSP Vintage Warmer Sen tar jag en Waves X Noise pĂ„ en send kanal. Sen analyserar jag gitarren frĂ„n Rammsteins Rosenrot (man fĂ„r leta dĂ€r gitarren Ă€r ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lĂ€gger det över mina gitarrer. Det Ă€r vĂ€l lite fusk men man kan jĂ€mföra det med att trigga trummor. Triggad gitarr!!! PS Det Ă€r riktigt svĂ„rt att fĂ„ till det men nĂ€r man vĂ€l gör det sĂ„ tror man inte sina öron. Jepp, det vore bĂ„de kul och intressant att höra ett exempel! đ
BaldByChoice Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 KÀnns som den hÀr posten borde ligga under "Effekter", eller?
Signert Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Mitt tips ar att istÀllet för högtalarsimulering anvÀnda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner pÄ noisevault.com). Mycket realistiskt resultat.
BaldByChoice Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Mitt tips ar att istĂ€llet för högtalarsimulering anvĂ€nda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner pĂ„ noisevault.com). Mycket realistiskt resultat. Det borde funka riktigt bra. đ Har du nĂ„gra tips pĂ„ bra IR(Impulse Respons)-sidor? GĂ€rna med bĂ„de kabinett och rum. đ
Signert Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Mitt tips ar att istĂ€llet för högtalarsimulering anvĂ€nda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner pĂ„ noisevault.com). Mycket realistiskt resultat. Det borde funka riktigt bra. đ Har du nĂ„gra tips pĂ„ bra IR(Impulse Respons)-sidor? GĂ€rna med bĂ„de kabinett och rum. đ http://www.noisevault.com/
BaldByChoice Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 http://www.noisevault.com/ đđ Ja den vet jag redan om. Finns det fler sidor som har bra gratisimpulser?
Signert Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 http://www.noisevault.com/ đđ Ja den vet jag redan om. Finns det fler sidor som har bra gratisimpulser? Ah, jag förstĂ„r. đ Nja, tycker nog att Noisevault tĂ€cker det mesta (Lexicon 960-impulserna Ă€r fanstastiska). Voxengo har en del gratisimpulser, har inte testat dem. De flesta intressanta sajter Ă€r lĂ€nkade frĂ„n Noisevault. SjĂ€lv Ă€r jag glad Ă€gare till Kontakt 2, som har ett bra impulsbibliotek, men det Ă€r ju inte precis gratis...
Perret Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Mitt tips ar att istĂ€llet för högtalarsimulering anvĂ€nda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner pĂ„ noisevault.com). Mycket realistiskt resultat. Hur blir det med latensen, kan man anvĂ€nda SIR i realtid ? I övrigt lĂ„ter det hĂ€r som en cool idĂ© đ
Signert Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Mitt tips ar att istĂ€llet för högtalarsimulering anvĂ€nda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner pĂ„ noisevault.com). Mycket realistiskt resultat. Hur blir det med latensen, kan man anvĂ€nda SIR i realtid ? I övrigt lĂ„ter det hĂ€r som en cool idĂ© đ Nej, det Ă€r alldeles för hög latency. Jag lĂ€gger pĂ„ kabinettimpulsen i mixningsskedet. Kanske funkar med andra konvolverande reverb (finns vĂ€l frĂ„n Waves t.ex.) men jag har inte provat.
BaldByChoice Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 @Frank Zappa VĂ€ntar fortfarande pĂ„ ditt ljudexempel. đđ
Perret Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 (redigerat) HĂ€r Ă€r en kort snutt av introriffet till en lĂ„t som kanske Ă€r bekant för nĂ„gra. Har inte strĂ€vat efter att lĂ„ta precis som originalet (har inte ens en bra version av lĂ„ten att jĂ€mföra med), utan ville nĂ€rmast kolla hur gratispluggarna lĂ€mpar sig för hĂ„rdrocksriff. Denna snutt Ă€r alltsĂ„ inspelad helt och hĂ„llet med gratisprogram (om man rĂ€knar Tracktion 1 vars licenser delades ut gratis kring förra julen) och pluggar (ocksĂ„ samplern och trummorna). Simulanalog pluggarna anvĂ€nds pĂ„ gitarrerna med lite annat före (Guru preamp2 + Simulanalog Rednef Twin till vĂ€nster och MjMultibandCompressor + Simulanalog JCM900 till höger) och Boogex anvĂ€nds den hĂ€r gĂ„ngen pĂ„ basen đ Om jag orkar skall jag lĂ€gga upp lite ensam bluesgitarr för att demonstrera de mer finkĂ€nsliga kvaliteterna hos dessa pluggar inom nĂ„gra dagar... Redigerat 25 januari 2006 av Perret
Vallhagen Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Tjong, Perret! Det dÀr lÀt ju VETTIGT! Jag ska definitivt prova. Jag Àr ju rÀtt usel pÄ att skruva sjÀlv, sÄ Àn sÄ lÀnge har jag inte lyckats fÄ nÄt "bra" ur nÄn gratisplugg, om vi snackar gitarrsimulering och tufft gitarrljud. Dessutom tackar jag för tipset om MJ-kompressorn. Det kanske Àr /borde vara trivialvetande, men jag visste faktiskt inte att det fanns Nà N gratis multibandare dÀrute. /Bengan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.