Jump to content
Annons

Sidechaina kompressor


polardark

Recommended Posts

Hej

Det där med sidechaining av kompressorer går ofta bra med mjukvara när man tex ska låta en kick styra volymen på något annat ljud, men hur går det till med hårdvara. Vad för slags kompressor kan jag skaffa som låter mig sidechaina en kompressor för att ge lite extra "oompf" i ljudet när jag använder externa trummaskiner och syntar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Det där med sidechaining av kompressorer går ofta bra med mjukvara när man tex ska låta en kick styra volymen på något annat ljud, men hur går det till med hårdvara. Vad för slags kompressor kan jag skaffa som låter mig sidechaina en kompressor för att ge lite extra "oompf" i ljudet när jag använder externa trummaskiner och syntar?

Du ska använda en kompressor som har en "key input" som det oftast heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska använda en kompressor som har en "key input" som det oftast heter.

Tack för svaret. Kollat lite närmare på tex Behringers kompressorer som faktiskt kallar det för sidechain på vissa modeller. Frågan är bara, hur billigt kan man komma undan, och är det något speciellt man måste tänka på förutom att den har key input/sidechain-ingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

åå.. jag lär mig aldrig det här med sidechain 😕 , har kollat de 2 länkar som finns,, det står dock rätt mycket och säkert allt man behöver i cubase sx3.. men jag fattar inte ett skit ändå 😆

jag vet att man ska typ lägga på en kompressor på en send effekt , eller nåt.. men jag lyckas inte.. och sen vet jag inte var key input finns heller ( LOL) 😆

Sammanfattning: ja.. hur sidechainarman t.ex en kick på ett någolunda "enkelt" sätt, så det blir pumpeffekt över det hela"" ?

jag kör cubase sx3 ,, kan nån hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

sidechain eller key input är en ingång som används för att styra kompressionen istället för orginalsignalen. Ex kan vara att du har en bas på en kanal på mixerbordet där du insertar en kompressor. Du vill att basen ska ducka när kaggen slår. Ta en split på kaggesignalen och koppla in spliten i key input (eller sidechain) på kompressorn (basen). Nu kommer basen att dämpas med ex antal dB varje gång kaggen slår.

Link to comment
Dela på andra sajter

sidechain eller key input är en ingång som används för att styra kompressionen istället för orginalsignalen. Ex kan vara att du har en bas på en kanal på mixerbordet där du insertar en kompressor. Du vill att basen ska ducka när kaggen slår. Ta en split på kaggesignalen och koppla in spliten i key input (eller sidechain) på kompressorn (basen). Nu kommer basen att dämpas med ex antal dB varje gång kaggen slår.

tackar, det var en bra beskrivelse 🙂 ska testa

Link to comment
Dela på andra sajter

Angånde mjukvara däremot - Känner någon till en mjukvarukompressor med sidechainingstöd, som kan ta Key/Sidechain på tex vänster ljudkanal, och den vanliga ljudet på högra ljudkanalen? Inte alla musikprogram som stöder multitrack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska använda en kompressor som har en "key input" som det oftast heter.

Tack för svaret. Kollat lite närmare på tex Behringers kompressorer som faktiskt kallar det för sidechain på vissa modeller. Frågan är bara, hur billigt kan man komma undan, och är det något speciellt man måste tänka på förutom att den har key input/sidechain-ingång?

Behringers kompressorer ska du nog försöka hålla dig borta från. De låter inge roligt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringers kompressorer ska du nog försöka hålla dig borta från. De låter inge roligt alls.

Tja, okej. Behringer brukar sätta limiters på massor av grejer som låter skräp, men är deras kompressorer verkligen lika illa? Oavsett så håller jag mig nog borta från deras kompressorer ett tag och letar efter nånting billigare. 1300 kronor för nånting som verkar så enkelt som en kompressor känns lite dyrt... även om nu behringer är billiga i överlag och även fast det verkar som folk kan spendera i princip hur mycket pengar som helst på en "bra" kompressor.

Har någon rekommendationer på en hyfsad kompressor med key/sidechain under tusenlappen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Är själv på gång att skaffa en kompressor i hårdvaruform. just nu lutar det åt DBX 166XL eller 266XL i begnagnad form. finns väldigt många som anväder DBX som effekt burk. så vitt jag har förstått av det jag läst om dem så finns det helt klar bättre kompressorer än DBX men avsevärt dyrare. MEN agera som mer effekt burk för sidechain som de DBX har stöd för, ska vara helt ok. kommer förmdligen bli mitt val om ingen har något annat bättre förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Är själv på gång att skaffa en kompressor i hårdvaruform. just nu lutar det åt DBX 166XL eller 266XL i begnagnad form. finns väldigt många som anväder DBX som effekt burk. så vitt jag har förstått av det jag läst om dem så finns det helt klar bättre kompressorer än DBX men avsevärt dyrare. MEN agera som mer effekt burk för sidechain som de DBX har stöd för, ska vara helt ok. kommer förmdligen bli mitt val om ingen har något annat bättre förslag.

Funkar utmärkt hos oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...