Jump to content
Annons

Tribute to life


betyg  

12 röster

  1. 1. betyg

    • 1 - gå och lägg dig
      3
    • 2 - det finns hopp, men jag vet inte riktigt var
      3
    • 3 - en låt i mängden
      2
    • 4 - klart över medel, lite detaljer bara så...
      3
    • 5 - du har skapat ett mästerverk!
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Tribute to life

ARTIST/GRUPP: Diwic (David Henningsson)

GENRE: pianoballad

LÅTLÄNGD: 4.04

KOMPOSITÖR: Diwic

PRODUCENT: Diwic

EV. MEDVERKANDE: Diwic

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3/ogg

STORLEK: 5.7 MB / 3.3 MB

LÅTLÄNK:

http://www.diwic.net/music/Diwic%20-%20Tri...20to%20life.mp3

http://www.diwic.net/music/Diwic%20-%20Tri...20to%20life.ogg

http://www.diwic.net/music/TributeToLife.html (sångtext)

Efter att ha läst några inlägg här och lyssnat på en del låtar kunde jag inte låta bli att lägga upp mitt senaste alster här för kommentarer.

Min flickvän smälter när hon hör mig sjunga den här låten, men hon är ju lite partisk 😆 och jag misstänker att ni inte är riktigt lika lättflörtade 😆

Tips om hur jag kan mixa grejerna bättre uppskattas också!

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare.

Jag kan nog tycka att den här låten är väl slätstruken och tillbakalutad, men men, det är ju bara min åsikt. Kul att din flickvän smälter (min tjej brukar mest säga åt mig att sluta vara så högljudd, hmm... 😆 ) och jag kan förstå varför - detta är en riktig smörballad.

Stråkarna är en bra touch och lyfter låten lite grann. Kanske en orgel på slutet skulle skänka låten lite gospelkänsla.

Skulle gärna höra något lite MINDRE förutsägbart från dig i fortsättningen... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallelujah!

Snyggt pianospel och att färga ackorden det kan du.

Angåede mixen så vill jag kommentera sången. För mycket bas vilket du kan fixa med eq - eller ha större avstånd till micken - eller om du kan (alltså röstmässigt) hade låten vunnit på att transponeras upp. Det blir klarare sångljud då. Har du puffskydd? Om inte så köp det. ca. 300-400 kronor. Gör underverk med sången.

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era kommentarer. Jag har funderat på att höja den lite, 1-1/2 tonsteg, men min röst låter lite lätt ansträngd då. Och så tycker jag om att ha hyfsat stark grundton för att det ska bli mycket värme i sångrösten...men allt kan förstås bli för mycket.

Och ang puffskyddet så har jag en sån där liten svart man sätter på själva micken, som jag vill minnas att jag hade på vid inspelningen. Jag tycker att det är lite knepigt, för vill man tala tydligt så att det hörs vad man sjunger, då ska man väl överdriva konsonanterna lite grand? Men då kommer ju de där B-, P-, och T- ljuden som ett brev på posten...

Jag har också funderat på om stråkarna i slutet gör låten lite väl smörig. Men tja, då får den väl vara lite smörig då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för komplimangerna.

Angående kvantiseringen så letar jag fortfarande efter den där knappen i Cubase där man kan liksom lägga till några millisekunder just där man vill. För när det råkar gå lite stressigt på nåt ställe så vill man kunna rätta till det på ett enkelt sätt. Annars ogillar jag att spela in till klick, kanske helt enkelt för att jag är så dålig på att rätta mig efter nån annans tempo 🙂

Jag har också klurat lite på det där med bas och trummor men jag har inte tillgång till nån trummis, och det låter så midi med trummorna på JV-1010:n. Eller så vet jag inte hur jag ska göra för att det ska låta bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

SÅngen låter lite "lätt" - typ: svagt sjunget med ganska lite luft

du borde EQ'a bort lite proximitet runt 100 hz.

Komprimerar du sen lite gör du nog låten en tjänst.. frasen the song is a tribute är lite överrepresenterad genom hela låten bara...

annars låter det rätt snyggt.. jag personligen skulle nog daska på med ett 3 sekundersreverb+ 100ms predelay för att få lite bättre flyt ihop med sångens karaktär och pianot... en ballad i litet rum är väl som sex utan flickvän... 🙁

..men ha det så bra.. 🙁

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt smörig text!! Pianot var annars riktigt bra..gillar låten om man inte lyssnar på texten för mycket 🙁

bör väll hålla med här till 100%.

och som någon nämde lite högre upp så bör du skära i basen på den vokala delen för att göra den lite mer lättlyssnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, pianobiten var helt okej, även om jag gärna gillar ett lite "större" och kanske lätt snedstämt piano. Jag saknar min gamla flygel. Crap. Texten har jag redan gnällt på så jag ska hålla käften nu.

du kan få ett frikort av mig vad det gäller att få gnälla fritt om du vill 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt smörig text!! Pianot var annars riktigt bra..gillar låten om man inte lyssnar på texten för mycket  🙁

bör väll hålla med här till 100%.

och som någon nämde lite högre upp så bör du skära i basen på den vokala delen för att göra den lite mer lättlyssnad.

Tack för alla kommentarer. Jag tror jag ska ta en vända till med den här låten och ta till mig ganska mycket av det ni sagt, t ex det här med att ta bort basen på sången.

Men hörreni. Texten tänker jag inte ändra på. Jag råkar tro på livet och Gud och på att jag nån gång vill bli en bra pappa. Sen så får det vara hur kontroversiellt som helst att inte alltid sjunga om livets misär 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar själv piano och gillar pianot i låten. Kanske du skulle kunna göra lite mer melodifrasering när du inte sjunger?

Det hade varit gött med en mer fullspektrad stråkmatta under refrängen.

Sången är lite darrig, lite mer magstöd i sången skulle nog hjälpa... Det låter som om du inte vill att grannarna skall höra när du sjunger 😠

Well, hoppas jag inte klankade ner för mycket.

Väl mött

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...