Jump to content
Annons

Smörigt ska det vara


91:an

Recommended Posts

LÅTNAMN: Me and not him

ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg

GENRE: pop/(jazz)ballad

LÅTLÄNGD: 3:24

KOMPOSITÖR: Jan Gissberg

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,8 Megabyte

STATUS: Får räcka så länge

LÅTLÄNK: http://hem.bredband.net/b437498

Plockade fram en låt med ett par år på nacken och gjorde om sången i hopp om att slipa bort svengelskan. La även till lite kör och vispar över befintliga kantslag och fick lite gammaldags jazzballadkänsla med herrkör i bakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
starboy (oregistrerad)

Smörigt så det förslår 😆

Hantverket är gott. Fina sånginsatser.

Kan tycka att trumspelet är något enformigt och enahanda.

I övrigt ett örhänge värdigt P4 och sista dansen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. (på något otroligt mesigt sätt). Leadsången klipper lite ibland. Vet inte vad det beror på. Körerna är mycket stiliga.

Körerna tar lite mycket plats ibland, men de är så tajta och vackra så att det gör inte så mycket. Tycker att du kunde fila lite på mixen. Syntljudet vid 1.30 känner jag mig tveksam till. Borde inte den slingan vara på gitarr istället?

Annars är det snyggt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sött, smörigt, gulligt. Jag gillar det, fan. Vet inte om ni hört NRBQ (Mats Olssons favvoband), men det här låter ganska mycket som någon av deras softare spår.

Alltså, låten är ju skitbra. Jag är skitsvag för sånt här. Stämsången är mitt i prick. Respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud, ja synthljudet eller flöjtljudet hade jag med från början men tyckte det lät lite tunt så jag spelar i stort sett samma sak på gitarr. Men man kanske ska ta bort flöjten, den låter faktiskt lite avstickande. Fila i körmixen mellan stämmorna kommer jag nog inte längre med, däremot mellan stämmor/lead, vilket du kanske menar.

Beat mastern, Minns jag rätt är du bara 13 år så den här musiken är ju farfars generation, måste ju låta stenålder i dina öron :rolleyes: Men du har gott omdöme, tack för det! 😉

D Vibe Just 50-tal var min tanke också. Grupper som Platters och liknande vimlade det av på den tiden med låtar indränkta i smör 😆

Baktakt, Japp, flöjten ska bort har jag förstått!

Andynista, nej NRBQ har jag aldrig hört talas om, borde kanske det...

BaldByChoice, trancer, tackar, dock är inte Auto-Tune använt i låten, däremot har jag putsat med Melodyne på några ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, låter bra. Kul att det görs musik med detta sound även idag.

Flöjten är väl inte så rolig, nej, och jag hade nog föredragit lite falsksång framför Melodynefixarna.

Tycker också att det är OK med lite svengelska. Sällan nån som klagar då sångaren bryter på t ex franska. Fram för mer jämlikhet o olikhet.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Smörigt som sagt! 😛 Men supersköna körer. Byt ut synt/fljötljudet eventuellt med ett dragspel så är du nog hemma.. Eller skippa det helt och hållet. Körerna räcker 😎

Mycket bra mix!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar den.

Det är sköna körer och smekfull sång. Dynamik finns då du tar fram intensiteten på rätt ställen. Skulle gärna dock ha något annat än gitarr som ersätter flöjten då gitarr redan är med så mycket; orgel, klarinett, sax (eller kanske som H säger dragspel)?

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald och DåligtGehör Ja, dragspel kanske skulle göra sej bättre, jag ska leta om jag har nåt dragspelsljud. Har aldrig använt det tidigare, det spelas ju på ett lite speciellt sätt så det är inte bara att byta ut ljudet vilket skulle kunnat gått om man tog klarinett.

Vad gäller mixen, Hegobald , var jag lite osäker om texten hörs eller om körerna ska tas ner en aning.

Tack, Slaptap visst kan man få njuta ibland av nåt riktigt flottigt 😎

Martinm, håller med om att lite brytning i uttal ger bara lite extra karaktär, och behöver inte vara till nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, det här är ju så danzbandigt att jag ser en Folkets park nånstans i "bältet" med fylla, slagsmål, kvinnor med trånande blickar mot den välkammade sångaren med koltrastar som vaknat och det är så gott oskuldsfullt på nåt skönt "Mitt liv som hund"-sätt. Helt underbart! Men snart nyktrar man till och vill slänga på nån Led Zeppelin-platta och inse att världen är nog inte så här nyponrosskimrande ändå. Som hantverk är det förstklassigt. Körerna är ypperliga och hade kunnat stå bakom Bill Black, Scotty Moore och Elvis Presley. Harmisarna är fyndiga och helt rätt i sin genre. Kanonjobb men min brylkräm har gått ut och ser fram mot din utlovade blues-rock! 😉😎

edit: glömde nåt litet ord

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

BREGOTT!

Kan inte annat än hålla med Equality. Klockrent Janne!

Man får grymma Folkets Park vibbar 🙂 av hela paketet med körer och gitarrer som dansar om varandra. Snygg 50-tals-feeling! Önskar jag också kunde få till såna här sköna mattor.

Ljudmässigt låter det bra. Du har fått till en snygg och ren kurva så här behövs ingen Pizza-mastring. 😄 Kanske ett litet lyft i nedre mellanregistret på hela paketet för att göra det lite varmare och fylligare lite mer likt gammalt sound.

Flöjten störde jag mig inte på.

Som sagt...fint jobb där! 😉

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, equality, du ger en målande beskrivning till videon "Me and not him". Brylkrämen har jag nu skrapat av mej och trätt på mej V-jeansen i bluesrockpoplåten som är väl nästen klar.

PetePizza, Mäster master, skönt att höra att kurvan är snygg. Inte för att jag begriper så mycket inom området men har å andra sidan aldrig sysslat med mastring. Fast jag brukar ratta i sångspåren så att diskanten förstärks, då hörs konsonanterna tydligare 😆

FredAsp, menar du att svengelskan inte hörs?! Fan, som jag jobbat, om det finns en som inte hör den måste det ju finnas fler, det är ju strålande! Vad gäller flöjten har jag provat med några dragspelsljud, men det är knepigt att få till. Visserligen har farsan ett stort analogt dragspel hängande på väggen hemma, men ett sånt har jag aldrig hållt i...

Link to comment
Dela på andra sajter

LÄTT&LAGOM

and very, very laid back 😆 Bra jobbat. Tänk att sådant här kan höras idag också. 😆

Haha, "Lätt&Lagom", jo men ändå rätt flottigt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...