Exil Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Det är då så att jag ska spela in trummor nu så fort det bara går, och jag har tillgång till 6 kanaler. Hur ska jag micka upp tycker du/ni för att få bästa ljudet. Det är en popballad som det ska läggas trummor på. Jag har tidigare spelat in med 2 overhead, en på baskaggen, två på virveln och en vid hi-haten. Problemet är att jag gärna skulle vilja ha puckorna väldigt tydliga. Och det blir dem ju inte med den uppmickningen jag har kört med tidigare. Det finns säkert mycket tips och tricks som jag inte vet om =)
joachime Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Jag skulle satsa på ett stereopar på hela trumsetet (kalla det overhead, rumsmickning eller vad du vill), en på bastrumman, en på virveln och de två sista på pukorna. Om trumsetet har fler än två pukor kan ni ju bestämma er för att bara spela på två och närmicka dom.
Ior Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Tja, jag hade nog kört en på kaggen, en på virvel och hihat, en mellan puka ett och två och en på trean. Och så båda överhängarna då... Sen får man väl helt enkelt rikta om mickarna så man får bra balans mellan de olika ljuden. Borde kunna gå att få ett hyffsat ljud. // Daniel
VacUm Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Beror ju så himla mycket på hur trummisen spelar och hur du vill att det ska låta.. Spelar han slick-pop-ballad-a-la-1988 så är det ju helt tvunget att närmicka pukorna var för sig. Är det någon skitig och modern variant kanske det räcker med 4 mikrofoner. (2 rumsmikar, bastrumma och virvel)
AndersL (oregistrerad) Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Skippa att micka hi-haten, den brukar höras ordentligt endå. Om du inte har ett trumset med femtioelva pukor så bör ju mickarna räcka till att närmicka resten? Och om inte skulle jag välja att micka de största puckorna för att få mer fett. Mindre pukor brukar gå att få med rätt bra i overheaderna. Lycka till! //Anders
Linus Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Om jag fick välja: 1 på kick, 1 på virvel under, 1 på virvel över (+tar in hihat), 2x överhäng och den sista blir antingen under golvpukan eller över/nära hängpukorna.
Exil Postat 20 januari 2006 Trådstartare Postat 20 januari 2006 Kul att höra allas åsikter =) Jag får testa mig fram. Om jag har tur (dvs om skolan ljdukort är lagat) så har jag tillgång till 8:a kanaler. Men sån tur har man nog inte så, det får bli 6 kanaler. Håll utkik bland demosarna så får ni höra trumljudet, för jag lär lägga upp låten när den är klar.
ViktorDenStore Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Exil sa: Kul att höra allas åsikter =) Jag får testa mig fram. Om jag har tur (dvs om skolan ljdukort är lagat) så har jag tillgång till 8:a kanaler. Men sån tur har man nog inte så, det får bli 6 kanaler. Håll utkik bland demosarna så får ni höra trumljudet, för jag lär lägga upp låten när den är klar. Använd inte uppladdningsfunktionen bara 😏
surikatmamma Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Jag skulle köra en mick på kagge, en över virvel men en bit ifrån, en på varje puka (om du har två) och så två till overhead. Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor både över- och underifrån är att det är ungefär lika onödigt som tre mickar på en gitarrstärkare när det gäller slutresultat. Less is more så att säga.
Exil Postat 21 januari 2006 Trådstartare Postat 21 januari 2006 ViktorDenStore sa: Använd inte uppladdningsfunktionen bara 😛 Tyvärr så måste jag nog det 😎 Har ingen annan sida att ladda upp på 😳
Exil Postat 21 januari 2006 Trådstartare Postat 21 januari 2006 surikatmamma sa: Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor både över- och underifrån är att det är ungefär lika onödigt som tre mickar på en gitarrstärkare när det gäller slutresultat. Less is more så att säga. Okej intressant. För när jag spelade in tidigare i veckan, så testade jag att bara ha en mick på virveln, och det blev itne tillräkligt med sejja. Försökte eq:a bort lite diskant så det skulle komma fram men det blev itne så bra. Så jag får nog köra med två på virvelkaggen faktiskt. För det låter väl knappast bra om man bara har EN under virveln?
mornel Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Exil sa: surikatmamma sa: Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor både över- och underifrån är att det är ungefär lika onödigt som tre mickar på en gitarrstärkare när det gäller slutresultat. Less is more så att säga. Okej intressant. För när jag spelade in tidigare i veckan, så testade jag att bara ha en mick på virveln, och det blev itne tillräkligt med sejja. Försökte eq:a bort lite diskant så det skulle komma fram men det blev itne så bra. Så jag får nog köra med två på virvelkaggen faktiskt. För det låter väl knappast bra om man bara har EN under virveln? Jag håller med dig, virvelljudet blir alltid mycket, mycket bättre om man kan blanda in lite seja (hur stavas det egentligen?). Att bara micka virveln uppepå blir ofta ganska tråkigt klonkigt.
Exil Postat 21 januari 2006 Trådstartare Postat 21 januari 2006 mornel sa: Jag håller med dig, virvelljudet blir alltid mycket, mycket bättre om man kan blanda in lite seja (hur stavas det egentligen?). Att bara micka virveln uppepå blir ofta ganska tråkigt klonkigt. Jo det blir verkligen ett tråkigt ljud med endast en mick på virveln 😎 Men hur det stavas vette fan. Det känns som det ska vara 2 j eftersom det uttalas så. Men jag vette fan. Det är itne något direkt man får lära sig på svensklektionerna 😛
Christoffer Bergfors Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 surikatmamma sa: Jag skulle köra en mick på kagge, en över virvel men en bit ifrån, en på varje puka (om du har två) och så två till overhead. Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor både över- och underifrån är att det är ungefär lika onödigt som tre mickar på en gitarrstärkare när det gäller slutresultat. Less is more så att säga. Njae... avfärda inte alltid möjligheter. I botten kan du få mer ton och vid slagskinnet har du attacken. Med bra och välstämda trummor har du mycket att hämta. Att använda fler mickar på gitarr kan ju krydda ljudet mer. Men det gäller att hitta sin grej.
Christoffer Bergfors Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Exil sa: surikatmamma sa: Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor både över- och underifrån är att det är ungefär lika onödigt som tre mickar på en gitarrstärkare när det gäller slutresultat. Less is more så att säga. Okej intressant. För när jag spelade in tidigare i veckan, så testade jag att bara ha en mick på virveln, och det blev itne tillräkligt med sejja. Försökte eq:a bort lite diskant så det skulle komma fram men det blev itne så bra. Så jag får nog köra med två på virvelkaggen faktiskt. För det låter väl knappast bra om man bara har EN under virveln? Ska vara om du har ett mycket bra rum där du har upp hela kittet med OH't. Sejarmatten dämpas ju oftast av att man har en matta under setet så inget studsar upp till Oh't. Kom bara ihåg att fasvända undermicken på virveln.
AndersL (oregistrerad) Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Pröva med att byta till en fetare sejarmatta, så kan du plocka mer sejarljud både i övermicken och OH-mickarna.
surikatmamma Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Jo jag brukar köra en mick under virveln när möjlighet finns, för det kan vara bra att ha det ljudet till hands. Men när man bara har sex kanaler att använda tycker jag det är bättre att lägga mickarna på pukor (om man vill ha tydliga pukor).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.