Jump to content
Annons

Nyuppkommet mixerbrus?!


Tweeky

Recommended Posts

Help...

Jag kör diverse hårdvara och en kondensatormik (TSM MT-87) i en Behringer SL3242FX mixer.

Nyligen har det börjat brusa i mixern (antar att det är mixern, eftersom samma brus hörs både i lurar och monitorer) på ett konstigt sätt. Det är ett "hackande" vitt brus som hörs ganska tydligt även om jag har all volym på noll. När jag slår av EQ:n hackar det ännu mer, och när jag slår av fantommatningen på mixern blir bruset istället konstant...!

Jag kan inte sånt här så bra, men jag misstänker att det är någon form av störning som kommer från datorn, för när jag stänger av datorn försvinner det. Eller... Det mesta av det iaf.

Jag har hållt på och flyttat om kablar och grejer, men det verkar inte hjälpa speciellt mycket... Jag har även testat att dra ur alla telekablar o dyl från mixern, men det gör inte heller någon skillnad...

Någon?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just det...

Glömde ju att säga att detta problem började häromdagen - typ över ett år efter att jag börjat köra med denna setup. Jag kan inte heller minnas att jag gjort någon märkvärdig ändring på den sedan dess...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojordat förstås...? 😄 Kolla om det blir likadant om du kopplar allt till ett jordat urtag.

Det kan vara något som har hänt i nätdelen i mixern, som gör att den inte lyckas reda ut situationen längre. Om du är lödkunnig själv, så kolla efter kallödningar i nätdelen, så finns det nog en viss chans att det kan lösa sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom bruset varierar sig från hackande till konstant då du slår av fantommatningen så kan i värsta fall nätdelen på ditt mixbord vara på början till att ge upp.. Om det är en så kallad switchad nätdel så brukar dom kunna bete sig så i slutskedet av sina liv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era snabba svar!

Tyvärr är det ojordat... :rolleyes:

Eftersom det inte finns något jordat uttag i närheten. Men när det gäller jordfel har jag ju testat allt möjligt, och det verkar inte hjälpa.

Nu är (av någon anledning?!) knastrandet borta och fantom- och EQ-switcharna gör ingen skillnad längre! Men det "snöar" en jävla massa istället. Kan det fortfarande bero på mixerns powersupply? Detta är fruktansvärt frustrerande...

Det blir väl till att undersöka saken... Skulle iofs kunna prova att dra en fet skarvsladd till köket (där det finns jordade uttag) också... 😉

Redigerat av Tweeky
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...