Jump to content
Annons

Inspelning kond. mick. Problem!

Recommended Posts

serial (oregistrerad)
Postat

Ok, här kommer, tycker ni säkert, en riktigt dum fråga. Men va fan:

Har riggat upp en liten ministudio hemma och ska för första gången spela in med mick. Ska även spela in gitarr och bas. Den utrustning jag använder är:

Ljudkort: M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496,

Mixer: Behringer MX 1804X http://www.behringer.com/MX1804X/index.cfm?lang=ENG

Mic: ADK A51e

Kopplingen är: ljudkort out - Line in 7/8

ljudkort in - ALT 3/4 outputs

monitorer - CTRL ROOM OUT

Mitt problem är: när jag kopplar in bas/gitarr får jag ljud till Cubase och kan spela in, men när jag ska prova micken får jag inte ett smack. Ingen indikation på att någonting överhuvudtaget händer. Använder Cubase VST (gammalt skit, men kan programmet någerlunda).

Har provat lite olika kopplingar i mixern, men får ingenting att funka. Och jag har inte glömt att sätta på fantommatningen 🙂 ...

Har lånat mixer och mick, och dom ska funka felfritt, så det måste vara nån felkoppling nånstans...men var?

Vore väldigt tacksam för svar...!

Annons
serial (oregistrerad)
Postat

Ja, micken kan ju bara kopplas på ett sätt och det är med XLR. Och det finns ingen på/av knapp på denna modellen! 😆

Postat (redigerat)

Nej du kan ju koppla den med XLR-tele och XLR-XLR, därför jag frågade. Hm, men annars är det inte lätt att ge några svar mer än att kolla signalkedjan igen.

Redigerat av rainydays
serial (oregistrerad)
Postat

Ingenting alls på mixern! Inte heller på ljudkortets "mixer" eller i cubase.

Man känner sig rätt lost när man aldrig sysslat med mixers innan...(många knappar 😆 )

Postat

Du säger att de andra instrumenten funkar! Har du prövat att koppla ut nåt av dem ur mixern och sen bara kopplat in micken på samma ställe? Då bör ju inte själva "rattningen" vara problemet!?

serial (oregistrerad)
Postat

Provade precis med gitarr och det funkar. När jag sen ersätter gittaren med mick, så är det helt dött!

Postat
Provade precis med gitarr och det funkar. När jag sen ersätter gittaren med mick, så är det helt dött!

Är det fortfarande säkert att du inte kopplar in micen i teleingången på mixern?

Postat

Vridit alla volymrattar på fullt? Testat med en annan mick eller en annan kabel? Prövat att koppla in mikrofonen på en annan kanal?

serial (oregistrerad)
Postat

Micen är kopplad med XLR på båda hållen, och jag har provat de flesta kanalerna utan nån lycka. Kör just nu på kanal 2, och där funkade ju gitarren precis 😆 .

Har tyvärr ingen annan mic att prova med...

serial (oregistrerad)
Postat
finns det en liten knapp för fantommatning (baksidan) ?

Den är intryckt (påslagen)....

Tusen tack till alla Er som pallar bry Er...! 😆

Postat

Finns det en omkopplare om kanalen ska välja linesignal från teleingången, eller mikrofonsignalen från xlr-ingången? 😆

serial (oregistrerad)
Postat
Finns det en omkopplare om kanalen ska välja linesignal från teleingången, eller mikrofonsignalen från xlr-ingången? 😆

Nej, det finns det inte....! 😄

serial (oregistrerad)
Postat
kanske batteri till micken, och ingen fanmatning ?

jag har ett par sådana.

Nix, ADK 51e ska ha fanmatning....

serial (oregistrerad)
Postat
*svordom, mummel, mutter*

ta micken nånstans där du kan prova att den funkar

sen är det mixerns tur.

Eller så skickar jag mixern och micen åt... 🥰 ...och köper en ny, egen mic och en micpreamp så slipper jag alla dessa mixerknappar!?

Postat

3 saker det kan vara fel på.. Mixbord (fantommatningen), Micksladd eller själva micken.. När du kopplat in micken och därefters slagit på fantomatninge.. När du vrider på inputgain-ratten. Får du nåt utslag på peakdioden där du knakcra på micken (vrid den max till höger för säkerhersskull). Blinkar dioden så är det inte fel på micken eller sladden. Men in alles låter det som om fantommatningen lagt av.. Ha du en multimeter i närheten? Mät mellan pin 2 och pin 3 XLR-sladden.. Det ska vara runt 48V där..

serial (oregistrerad)
Postat
3 saker det kan vara fel på.. Mixbord (fantommatningen), Micksladd eller själva micken.. När du kopplat in micken och därefters slagit på fantomatninge.. När du vrider på inputgain-ratten. Får du nåt utslag på peakdioden där du knakcra på micken (vrid den max till höger för säkerhersskull). Blinkar dioden så är det inte fel på micken eller sladden. Men in alles låter det som om fantommatningen lagt av.. Ha du en multimeter i närheten? Mät mellan pin 2 och pin 3 XLR-sladden.. Det ska vara runt 48V där..

Jag kan skruva upp ALLA reglage till max utan att få nåt utslag på pikdioden... 😉

serial (oregistrerad)
Postat

OK, var och snackade med en lokalförmåga här i HBG om problemet och han sa direkt att det är antingen sladden eller matningen... 😠

Hur som helst, har fått låna en vanlig dynamisk mic som jag kopplat med vanlig telekontakt där jag tidigare kört gitarr.....och det funkar. Den lokale hjälten gav mig då tipset att koppla den nya micken med den gamle sladden. Alltså till XLR ingången, både med och utan matning. Skulle då micken fungera så är det ju fel på den gamla kond. micken, men om den inte funkar så måste (?) det ju vara sladden.....och den funkar inte i XLR ingången. Alltså måste (?) det vara sladden som e kass, eller f-matningen..... 😱

Då är det ju bara att kontrollera spänningen i matningen.....

Skulle ju inte förvåna mig om det är ett skitfel som en kass sladd... 😱

serial (oregistrerad)
Postat

Jag hoppas du menade att jag skulle mäta mellan 1 och 3, eller 1 och 2. Mellan 1 och 2 alt. 3 är det runt 46 V. Mellan 2 och 3 är det 0,0 V. Har mätt både direkt på mixern och sladden...

Fortfarande inget ljud... 😉

serial (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hade du testat dynamiska micken med xlr-xlr sladden?

Japp, den fungerar inte med XLR-XLR sladden...

Redigerat av serial
serial (oregistrerad)
Postat
Dåså- byt sladd

Det konstiga är ju att det är spänning i sladden...!? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.