Jump to content
Annons

Hur får jag bort lastbilen?


Dan Ö

Recommended Posts

Hej!

Håller på att mastra en inspelning bestående av endast git och sång. Vid ett tillfälle är det dock en lastbil som kör förbi utanför fönstret vid min gamla lägenhet något som då även fastnade på inspelningen.

Detta lågfrekventa brummande var inget större problem förrän jag började trycka upp nivåerna med kompressorer. Ljudkvaliten i övrigt är jag nöjd med, det är bara den här lastbilen som blir helt omöjligt starkt representerad, nästan så att man tror att baselementen ska paja.

Är det någon som har något tips till hur man kan retigera bort den i Cubase. Tyvärr så är jag nybörjare på programmet så jag vet inte riktigt hur jag ska tackla problemet.

Skulle uppskatta ifall någon har några enkla tips eller länkar till någon sida där jag kan lära mig hur man kan gå till väga.

MVH /Dan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här är ett idealiskt fall då du vill ha bort lågfrekventa bi(l)ljud medans du vill ha kvar ("git och sång") som inte innehåller riktigt låga frekvenser så är bara

att helt enkelt skära bort de lägsta frekvenserna med eq/filter! Finns i Cubase, till vänster om spåret, antingen på "Equalizers" eller "Equalizer Curve" klicka sen

på "+" så får man upp reglagen!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Himla typiskt det där. Har lite samma sak här, där lastbilar ofta levererar saker utanför min lägenhet och åstadkommer ett basmuller som får fönsterrutorna att skallra. Jag har inte lyckats ta bort sånt basljud på något vettigt sätt vare sig i cubase eller nåt annat program och ljudisolering funkar inte något vidare. EQ fungerar ju relativt bra för att ta bort basljud på sång, men ofta ryker nedre frekvenserna av gitarrljuden också om man spelar saker med lite bas. Dessutom tycker jag egentligen att sång låter lite onaturligt om man klipper bort de lägsta 75 Hz, på konsonantljud. Samma sak med akustisk gitarr, där transienterna i ljudet hamnar lite varstans frekvensmässigt även om man spelar höga toner.

Så.. jag skulle också vara intresserad av lite idéer eller förslag för att förbättra det hela, även såna som inte har direkt med cubase att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt lätt är det ju givetvis inte, men teoretiskt så kan man ju spela in en lastbil på samma sätt igen och försöka fasvända. Det är ju praktiskt omöjligt att få bort alt, men en del kanske...

Teoretiskt sett, ja 😄 Tror inte att det är praktiskt genomförbart, i alla fall inte med gott resultat.

Jag skulle hålla mig till eq:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte använda det där programmet de har i ett avsnitt av den där serien, vad hette den... Mission Impossible?

Har alltid velat ha det programmet... även programmen som kan zooma 4 miljarder gånger och behålla skärpa på en lågupplöst bild! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte använda det där programmet de har i ett avsnitt av den där serien, vad hette den... Mission Impossible?

Har alltid velat ha det programmet... även programmen som kan zooma 4 miljarder gånger och behålla skärpa på en lågupplöst bild! 😎

Ah - "Enhance"-knappen!

Redigerat av 8bit
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte använda det där programmet de har i ett avsnitt av den där serien, vad hette den... Mission Impossible?

Har alltid velat ha det programmet... även programmen som kan zooma 4 miljarder gånger och behålla skärpa på en lågupplöst bild! 😎

Ah - "Enhance"-knappen!

Hahaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till grundproblemet så är mitt tips att försöka hitta ett isolerat avsnitt där du bara hör lastbilens brum. Detta clip kan du sedan mata in i ett noise reduction filter för att "lära" det lastbilens ljudspektrum. Sedan kan man köra noise reduction över det parti där lastbilen låter. Ett billigt program med ett sådant filter är Goldwave.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till grundproblemet så är mitt tips att försöka hitta ett isolerat avsnitt där du bara hör lastbilens brum. Detta clip kan du sedan mata in i ett noise reduction filter för att "lära" det lastbilens ljudspektrum. Sedan kan man köra noise reduction över det parti där lastbilen låter. Ett billigt program med ett sådant filter är Goldwave.

Smart grejj men inte alltid det funkar 😛 . Finns i cool edit med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kräver en del laborerande, testning och gärna lite erfarenhet också. Och det är inte alltid det blir så bra heller. Lätt hänt att det blir en del artefakter på ljudet som blir kvar. Filtret i Cool Edit är bra det med. Använde det för länge sedan för att ta bort brus från riktigt gamla kassetbandsinspelningar. Funkade rätt OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...