Jump to content
Annons

[löst] Fortsatta ljudproblem


Hellpig

Recommended Posts

Edit:

Det verkar som problemet är löst - och felet var att Poden inte var satt till "Studio output". Jag var fullt medveten om detta feature men samtidigt helt övertygad om att det bara fanns i XT Live. Javisst, var det rätt lamt men så kan det gå. Nu kanske jag kan börja vara kreativ igen, kanske... 😄😄😎

Edit2:

Men... det förklarar inte varför ljudkortet levererar så dåligt i spel! 😛

Jag har postat om mina problem tidigare men nu har problemet lokaliserats till själv ljudkortet (M-audio Firewire 410) och jag hoppas på något förslag på åtgärd... innan jag går tillbaks till butiken och kastar ljudkortet i huvudet på försäljaren.

 

Mitt problem är helt konkret detta: Ljudkortet färgar ljudet!

 

Så här är det kopplat:

Gitarr till PodXT. Två kablar från PodXT till ingångarna framtill på ljudkortet. Ljudkortet -> Datorn via firewire (så klart).

 

Jag trodde tidigare att det var inställningar i Cubase eller Ableton som utgjorde problemet men nej, jag tror mig ha kommit fram till att det är ljudkortet som är boven.

 

Så här gjorde jag testet:

Inget inspelningsprogram. Allt kopplat som ovan beskrivit. Hörlurarna rätt in i Poden - fetljud. Samma hörlurar rätt in i ljudkortet istället - färgat ljud. Skillnaden i ljudet tror jag bäst kan beskrivas som att bas och diskant minskar medan mellanregister ökar (eller så låter det så pga att basen och diskanten dras ned).

Jag kan ju kompensera för detta på Podens inställningar men jag är väl av den åsikten att jag inte skall behöva göra det. Ljudkortet ligger ju inte i den högre prisklassen men det är samtidigt inte ett lågbudgetkort heller - för 3500 kr borde man väl kunna få ett bra ljudkort som INTE färgar ljudet?!

 

Kan det vara problemet med SP2 för WinXp som spökar här med? Tacksam för alla svar eller förslag eller tja... nästan vad som helst nu. 😛

 

/Magnus

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ditt ljudkort bör ha en liten kontrollpanelsapplikation. Kolla där och se om man kan ställa in bas eller diskant.

C

Tack för tipset men nej, det har den inte - bara volyminställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så konstigt att ljudet blir färgat med tanke på att du använder kortets två instrumentingångar. De två ingångarna på framsidan (1/4" Tele) av ljudetkortet är kombinerade micingångar och instrumentingångar. Därmed är det preamps som färgar ljudet.

Eftersom att Poden har lineutgångar skall denna kopplas till kortets två lineingångar på baksidan av kortet.

lycka till! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så konstigt att ljudet blir färgat med tanke på att du använder kortets två instrumentingångar. De två ingångarna på framsidan (1/4" Tele) av ljudetkortet är kombinerade micingångar och instrumentingångar. Därmed är det preamps som färgar ljudet.

Eftersom att Poden har lineutgångar skall denna kopplas till kortets två lineingångar på baksidan av kortet.

lycka till! 😮

Nej, nu läste du inte min edit ovan! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...