Jump to content
Annons

Ljud att använda ur Reason


Matrix

Recommended Posts

Jag är helt färsk på Reason (kör 2.5) och undrar om det finns synthar och instrumentljud i programmet som jag kan använda via masterklaviaturen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kommer inte på en enda grej i Reason, som inte kan styras via MIDI... 😆 Eller ja, öppna och spara låten kanske 😆

Alla syntar och samplers kan du lira med klaviaturen. Med programmet följer också en stor ljudbank med många olika instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte på en enda grej i Reason, som inte kan styras via MIDI... 😆 Eller ja, öppna och spara låten kanske 😆

Alla syntar och samplers kan du lira med klaviaturen. Med programmet följer också en stor ljudbank med många olika instrument.

word! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det låter ju onekligen bra, men vad använder jag för att öppna ljudbanken? Vilken av "effekterna" använder jag till att "browsa" ljudbanken med, så att säga?

Ursäkta mina dumma frågor.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger till låt oss säga en Subtractor-synth och vill öppna ett ljud från en refill så trycker du på mapp-ikonen i subtractorn, sedan bläddrar du dig fram till platsen du har din Reason Factory Soundbank dubbelklickar på den. Du kommer då få bläddra i innehållet som om det vore mappar och då går du helt enkelt till Subtractor mappen i refillen så kan du välja grejer där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger till låt oss säga en Subtractor-synth och vill öppna ett ljud från en refill så trycker du på mapp-ikonen i subtractorn, sedan bläddrar du dig fram till platsen du har din Reason Factory Soundbank dubbelklickar på den. Du kommer då få bläddra i innehållet som om det vore mappar och då går du helt enkelt till Subtractor mappen i refillen så kan du välja grejer där...

Men det är mycket mycket roligare att pilla med alla rattar och parametrar och göra egna ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki! Jag lyfter på hatten och tackar för de svar jag fått! Ni e värdefulla!

Manualen ja, som Pazo nämnde, min förstördes i en olycka inan jag knappt hunnit öppna den 😱 Nån som vet om den finns nånstans (för Reason 2.5)...kanske att hämta som pdf eller nåt? Den torde vara viktig för mig 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Manualen är lättbegriplig och låter dig komma igång snabbt!

EDIT: Förstörd i en olycka? Den hade jag inte hört förut... 😳

Länkar till PDF-versionen ligger vid programmet i Start-menyn, titta efter vetja.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus! Där fanns den ju... nu känner jag mig blind oxå 😱

Ja, då har jag att göra ett tag 😳

När du är klar med manualen kan jag rekommendera dig att läsa Discovering Reason-artiklarna också. Då kommer du att upptäcka en hel massa fler grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...