Jump to content
Annons

Första IntelMacarna lanserade!


Glaskatten (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 112
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Och så var PPC kapitlet i graven.

Imac och deras Macbook 😉 intresserar mig inte. Fram med en ordentlig fight! powermac quad G5 mot en Powermac med dubel Dualcore xeon eller nåt.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska bli intressant att se hur de olika musikprogrammen rullar med de nya processorerna. Apple ger ju inga garantier för att "översättningsprogrammet" Rosetta klarar alla program.

/Mats

Japp kommer bli intressant,

Man får väll vänta tills mars då.. då PRO programmen skall kunna

köras native med intel.

Undra bara hur snabbt det kommer gå för 3:dje part att hänga med.

.s.

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Spännande! MacBook verkar ju vara ett väldigt seriöst bärbart alternativ. Finns det någon pc-variant med jämförbar prestanda? Har kännts som om Mac har släpat lite efter på den fronten ett tag. Undrar när intelpowemacen kommer, ska bli jäkligt intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac G5 Pro antar jag...

Nä, inte G5, det är ju den gamla processorn som de byter ut.

Tippar på Mac Pro, kort & gott. iMac G5 heter numera bara iMac.

Gäller väl att ge det lite tid tills tredjepartstillverkarna släpper uppdateringar

innan vi får se säkra prestanda.

Men MacBook Pro ser sjukt lovande ut... Måste bli miljonär fort. Tips, någon.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För min egen del så funderar jag på om Tracktion 2 funkar på de nya Intel-baserade maskinerna... Någon som vet? 😉

Eftersom Tracktion är "cross platform" och jag är i STORT behov av en ny dator så känns ju de nya Macarna absolut som ett alternativ till PC.

Du kan ju räkna med att det kommer en version som är kompilerad för både x86 och PPC i framtiden. Men jag ser ingen anledning varför Tracktion inte skulle funka under Rosetta, dock något slöare.

Jag vet att Tracktion 1 hade ganska stora stabilitetsproblem under OSX, men förhoppningsvis har de gjort något åt det i Tracktion 2.

Själv går jag och väntar på Linux-versionen. Men det verkar ta sin lilla tid :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Spännande! MacBook verkar ju vara ett väldigt seriöst bärbart alternativ. Finns det någon pc-variant med jämförbar prestanda? Har kännts som om Mac har släpat lite efter på den fronten ett tag. Undrar när intelpowemacen kommer, ska bli jäkligt intressant!

Jag hänger inte riktigt med i utvecklingen på den bärbara sidan men Intel skrotar väl Pentium 4 eftersom de drar för mycket ström och ger för dålig prestanda. Intel Core Duo borde väl i stort sett vara en Pentium M med dubbla kärnor.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Spännande! MacBook verkar ju vara ett väldigt seriöst bärbart alternativ. Finns det någon pc-variant med jämförbar prestanda? Har känts som om Mac har släpat lite efter på den fronten ett tag. Undrar när intelpowemacen kommer, ska bli jäkligt intressant!

Jag hänger inte riktigt med i utvecklingen på den bärbara sidan men Intel skrotar väl Pentium 4 eftersom de drar för mycket ström och ger för dålig prestanda. Intel Core Duo borde väl i stort sett vara en Pentium M med dubbla kärnor.

/Majken

Nä, det är säkert jag som inte hänger med i utvecklingen. Vilka bärbara PC har Pentium M med dubbla kärnor?

EDIT: slarvstavfel...

Redigerat av Mingus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är säkert jag som inte hänger med i utvecklingen. Vilka bärbara PC har Pentium M med dubbla kärnor?

Ingen alls än så länge, väl?? Den här nya processorn är det väl Macarna som är först med? Och i så fall; så måste väl dessa nya MacBook vara det värsta som existerar i dag - prestandamässigt - om man snackar bärbart?

Jag spånar; rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hur ställer ni er till det sparsamma tilltaget med portar då? En sketen firewire på 400mbit om jag inte minns fel. Lite synd tycker jag.

Jo FW800 hade inte varit fel men med Expresscardslot, 2 USB 2, GB Ethernet, kombinerad digital (optisk) och analog ljud in/ut så klarar man sig nog rätt bra.

Finns väl knappt några bärbara PC som har FW800.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är säkert jag som inte hänger med i utvecklingen. Vilka bärbara PC har Pentium M med dubbla kärnor?

Ingen alls än så länge, väl?? Den här nya processorn är det väl Macarna som är först med? Och i så fall; så måste väl dessa nya MacBook vara det värsta som existerar i dag - prestandamässigt - om man snackar bärbart?

Jag spånar; rätta mig om jag har fel.

ja, så tror jag också. Borde vara outstanding prestandamässigt när det gäller bärbart i så fall.

Trodde att Majken menade att det fanns bärbara PC med Pentuim M med dubbla kärnor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer ni er till det sparsamma tilltaget med portar då? En sketen firewire på 400mbit om jag inte minns fel. Lite synd tycker jag.

Jo FW800 hade inte varit fel men med Expresscardslot, 2 USB 2, GB Ethernet, kombinerad digital (optisk) och analog ljud in/ut så klarar man sig nog rätt bra.

Finns väl knappt några bärbara PC som har FW800.

Men har du fortfarande inte lärt dig att PC är bäst? 😉

Jag försöker inte jämföra, men det hade suttit fint med FW800 helt enkelt. Detta macsläppet har fått mig smått intresserad av att faktiskt köpa mig en bärbar istället för stationär. Dom gamla powerbookarna va på gränsen så det skulle räcka rent prestandamässigt men dessa nya dubblar förmodligen prestandan i Logic och det räcker ju jäkligt långt. Iallafall för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ens ngn stationär PC som matchar en bärbar Mac med Intel PM Duo 1.83 GHz?

Absolut! Den slöaste P4 Dual Core är ju på 2.8GHz (och FSB i moderna PC är på 800MHz, i stället för 667, som det är i denna nya Mac - något som också ger stor skillnad), så de flesta nya stationära PC är kvickare - men när det gäller bärbart, så regerar Mac helt klart - för stunden... Gissa hur länge det dröjer tills liknande PC kommer ut... 🥰

Inte för att starta ännu en tråkig Mac vs. PC-tråd, men visst är det tänkvärt att en dator med en enda Dual Core från Intel är 4 gånger snabbare än Apples förra bärbara flaggskepp (enligt Apples hemsida)? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att starta ännu en tråkig Mac vs. PC-tråd, men visst är det tänkvärt att en dator med en enda Dual Core från Intel är 4 gånger snabbare än Apples förra bärbara flaggskepp (enligt Apples hemsida)? :rolleyes:

Absolut, men ingen har väl sagt något annat än att Apple låg efter riktigt ordentligt med sina bärbara? Det hände ju knappt nånting på den fronten på väldigt lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Intel Centrino 1.83 GHz är minst lika snabb som en P4 2.8 GHz till att börja med och sedan är Intel "P4"´s dubbelkärnor inte särskilt effektiva så

om Duo´s är mer effektiva är det alls inte omöjligt att dubbla P4 3.2 GHz är slöare, fast lite långsökt jag vet! Men ifall det blir Duo 2.26GHz lite senare

så börjar det nog närma sig att Stationära PC´s är ifrånåkta! (Nu är ju 2 x 3.4 GHz på gång... Sauna i datorn :rolleyes:?) Måste köpa ny laptop redan, va skoj 🥰!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att starta ännu en tråkig Mac vs. PC-tråd, men visst är det tänkvärt att en dator med en enda Dual Core från Intel är 4 gånger snabbare än Apples förra bärbara flaggskepp (enligt Apples hemsida)? 🥰

Absolut, men ingen har väl sagt något annat än att Apple låg efter riktigt ordentligt med sina bärbara? Det hände ju knappt nånting på den fronten på väldigt lång tid.

...vilket är lite trist, eftersom den ständiga tävlingen mellan Mac och PC är bra för oss som vill ha snabbare och snabbare maskiner till våra tunga applikationer... 😄

Nu kommer AMD att få det tuffare, eftersom Intel självklart kommer att tillverka fler processorer (där samma processorer används till både Mac och PC - något annat skulle vara ren idioti) och därmed få ner produktionskostnaderna ytterligare. Undrar bara om vi kommer att få se något genomslag av det i priserna på CPU:er... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ens ngn stationär PC som matchar en bärbar Mac med Intel PM Duo 1.83 GHz?

Absolut! Den slöaste P4 Dual Core är ju på 2.8GHz (och FSB i moderna PC är på 800MHz, i stället för 667, som det är i denna nya Mac - något som också ger stor skillnad), så de flesta nya stationära PC är kvickare - men när det gäller bärbart, så regerar Mac helt klart - för stunden... Gissa hur länge det dröjer tills liknande PC kommer ut... 🥰

Inte för att starta ännu en tråkig Mac vs. PC-tråd, men visst är det tänkvärt att en dator med en enda Dual Core från Intel är 4 gånger snabbare än Apples förra bärbara flaggskepp (enligt Apples hemsida)? :rolleyes:

Det finns det säkerligen..

Hur som helst, avsaknaden av FW800 är lite tråkig - de fanns ju med i de gamla Powerbookarna. Men för att va ärlig är det snarast en principsak, "course I don't need it. But chics dig it."

Lite mässbilder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...