Dyyk Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Tjo! Jag har en ny bas-stärkare på G. Problemet är att den enda line-out som finns på den är en TRS. Så jag tänkte höra om någon vet hur man byter ut den mot en xlr. Jag måste väl på nåt sätt bygga in en DI-box. Är det en svår manöver eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 (edited) Öhh.. TRS=Tip Ring Sleeve... Det är ju bara att använda vanlig billig mickabel TRS-XLR ju? Inte behöver du modda nåt inte? 😉 http://www.coutant.org/xlr.html etc etc.. Edited January 2, 2006 by hegobald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dyyk Posted January 2, 2006 Author Share Posted January 2, 2006 (edited) Men är det inte mycket starkare ström i en tele-kontakt än i en xlr? jag menar, väntar sig inte xlr-ingången svagare strömstyrka än tele-signalen... Är det inte därför bl.a. man använder en DI-box? Edited January 2, 2006 by Dyyk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Enklare att köpa en riktigt bra DI-box - så slipper du göra ingrepp i stärkaren utan att kanske ha full koll på det... 😉 Det är inte heller säkert att du har en balanserad utgång, utan det vanligaste på sådana utgångar är nog en obalanserad tele - alltså TS och inte TRS... En Line Audio Design ADIB är den ultimata lösningen för alla sådana problem! 😮 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dyyk Posted January 2, 2006 Author Share Posted January 2, 2006 Så jag är inte helt ute o cyklar alltså? Det är väl olika strömsignaler för dom 2 olika anslutningarna? Hela min idé är ju att jag ska slippa hålla reda på ytterligare en låda, annars hade jag ju köpt en box direkt... har försökt googla lite, men jag hade ingen lycka där... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 (edited) En kontakt är en kontakt.. Och den har inte ett jota med strömstyrka att göra. Vissa linesiganler körs över 2 trådar (unbalanced) och vissa körs över 3 trådar (balanced). Du beskrev att du använde en 3-trådars (TRS= Tip (+) RIng (-) SLeeve (jord) och det är balancerat. Ska du koppla det mot XLR så gäller min beskrivning.. MEN Koppla den för tusan inte till micingången på dit mixbord.. Den klara knappast en hög linesignal. Har du en line in på ditt mixbord så bruker den vara en mono 6.3 mm telekontakt.. Inte en TRS (stereo-tele). Det vanliga är allstå att en linesignal är på en mono-telekontakt.. inte en TRS.. TRS brukar mest användas på send/insert effekter etc.. För att riktigt röra till dig för dig så finns det dessutom olika signalnivåer på en linesignal. Jag föreslår att du läser manualen för avd som gäller just din stärkare.. Eller så tar jag mig friheten att citera lite fakta här under: "What are these -10db and +4db numbers about, and what is balanced and unbalanced? The real story on line levels is fairly complex, but the quick answer is: * -10dB level is about 0.3 volts * + 4dB level is about 1.2 volts Pro levels are +4, semi-pro and consumer are -10. The original US telephone company signal levels became today's +4; the Japanese consumer-electronics industry began a -10 standard. Without going into all the impedance and stuff like that, either level is fine, but +4dB lines generally have better noise immunity because the signal level is much hotter. As long as your -10 equipment can handle the higher input level you'll be fine. Prevent overloading it by keeping its input-level set low. Balanced vs. unbalanced is a different matter: -10 is usually unbalanced, +4 is usually balanced. Balanced lines offer excellent immunity from hum and noise pickup. This is usually the reason a studio is using +4dB because they want the balanced lines. An unbalanced line has the "hot" and "ground" wires. A balanced line contains a "positive" and "negative" (electrically inverted) copy of the signal (called "hot" and "cold" respectively), plus a shield ground. The receiving-end of the cable inverts the cold and adds it to the hot (assume the "value" of the signal is 1: N = noise pickup in the cable hot wire + (- cold wire) = 2 (+1 + N) + (- (-1 + N)) = 2 You end up with a double-voltage signal (the doubling is 6dB of gain). Any noise pick up cancels out neatly. These are line levels. Mic levels are typically about -50dB, instrument levels are about -20dB (but they can vary widely). " Lycka till! Edited January 2, 2006 by hegobald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Precis! Det förekommer balanserad +4dB-signal både på Tele och på XLR. XLR används oftare i proffsutrusting, eftersom den ju har låsning av kontakten också. En annan sak som gör det riskabelt (förutom risken för distorsion och annat "skoj", alltså), är att om du har det kopplat till en micingång - och av misstag slår på fantommatningen, så ryker det till lite - och sedan är det förhoppningsvis bara din specialkoppling som brinner... Det är klart säkrast och bäst på alla sätt med en aktiv DI-box, eftersom du löser alla tänkbara problem och får bäst ljud då. 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dyyk Posted January 2, 2006 Author Share Posted January 2, 2006 Ok.. får väl satsa på det i så fall... Vad gör en aktiv DI-box som inte en passiv gör? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Ok.. får väl satsa på det i så fall... Vad gör en aktiv DI-box som inte en passiv gör? Man slipper ha feta spolar i signalvägen... 😉 De passiva används oftast live, där man inte behöver vara lika kinkig med ljudet, men i studio brukar man använda aktiva för att få så bra ljud som möjligt. Aktiva går förstås att använda live också, men de är ju lite dyrare... 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts