Jump to content
Annons

Sångljud?


Les Paul

Recommended Posts

Är det nån som har bra tips hur man får sången att låta tjockt och gott utan att dubba?

Har blivit lite trött på att dubba allt...

Spelar in sång med TSM MT87, ART TubeMP preamp.

Mixar i Cubase SX.

Tips på pluggar som får till det där lilla extra...

Alla tips är välkomna.

( Ja, jag vet...bättre mick ) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det nån som har bra tips hur man får sången att låta tjockt och gott utan att dubba?

Har blivit lite trött på att dubba allt.

ja du ger svaret själv. 😄

bättre mic + rörförförstärkare + rörkompressor vid inspelning.

beroende på var du bor så är kanske hyra mic/etc ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tror han menade dubba!

Det är samma sak som att köra antingen en ny tagning på ett annat spår eller att kopiera över det tagna spåret på ytterligare en kanal.

Det var John Lennon som började med detta.

Personligen tycker jag inte om dubbningar, tycker att närhet och personlighet försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

En TSM MT87 bör duga finfint rent kvalitetsmässigt. Kan dock vara att miken passar din röst dåligt. Men annars är det väl EQ, Kompressor, kanske även lite dist lågt mixad som gäller. Lite svårt att uttala sig när man inte vet vad det är för genre och hur sången du spelat in låter. Det jag försöker säga är, lägg upp ett mp3 exempel för böveln 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)

Jag skulle vilja påstå att om du håller på så mycket att du tröttnar på att dubba, så ska du absolut ha en bättre mik! Det är en ruskig skillnad i rymd och värme när man kommer upp lite i standard!

Det bästa vore ju naturligtvis om du hade nån butik nära dig där du kunde få låna hem lite olika mikrofoner och testa.

Redigerat av gzede
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, micken passar nog inte min röst riktigt.

När jag spelar in andra så låter den bättre.

Kanske bara självkritisk, men ändå...

Det med chorus har jag tänkt på men inte testat.

Har testat lite delay, men det blir inte riktigt bra heller, låter lite burk typ.

Kanske helt fel tider, vad ska man ha för delay-tider på sång förresten?

Och överdriven reverb låter i mina öron ganska B.

Typ sjunga i sixtinska kapellet.

Angående lägga upp Mp3:or, så har jag ingen aning hur man gör... 😉

Det blir väl och börja spara pengar igen...

Mikrofoner är dyra...

Men under tiden jag sparar tar jag tacksamt emot tips.

Och ja, jag menar dubba, inte dubbla.

Två sångtagningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan tanke är ju.. är du säker på att du vill ha sången "fetare"? Det kanske kan funka med motsatsen, att göra den smal och väsig. Vem vet, du kanske inte gillar ljudet på den som den är bara. Några tips kan ju då vara att köra 50% av sången genom en förstärkare "simulerad förstärkare" eller genom en plugin som ger ett lofi, vinyl aktigt ljud. Typ izotope vinyl som är gratis "www.izotope.com" eller steinberg (grunge?) som följer med cubase se/sl/sx. Nåja bara en idé, kan ju vara värt ett försök.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill feta till sången, så finns det ett par välkända trick.

Dubbning vet du redan hur det går till - men vill slippa undan enklare... 😄

En metod är om du har en effekt som kan stämma om olika i höger och vänster retur. Då stämmer du upp några cents i ena kanalen och stämmer ner lika mycket i andra kanalen. Vill du ha en ännu kraftigare effekt av det, så lägger du dessutom olika delay på returkanalerna. Enkelt och smärtfritt - och låter kanonbra utan att förstöra signalen på det sätt som en Chorus-effekt gör... 🙂

En annan metod är det s.k. "Motown-tricket", där du har två spår med din leadstämma. Är du lat eller har bråttom, så kopierar du originalspåret och är du mer ambitiös och har tid, så dubbar du. Vad du sedan gör vid mixdown, är att du låter det ena spåret vara rent eller bara lätt komprimerat, medan det andra spåret komprimeras väldigt hårt - utan att för den sakens skull pumpa för mycket. Då kommer du att få mycket dynamik kvar, tack vare det rena spåret - och så får du ett rejält stöd från det hårdkomprimerade spåret. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Har du provat alla effekter av reverben? En bra reverb kan man få att lyfta sången en hel del. Fet reverb med jävligt kort delay kan späjsa till ljudet lite. Motown-trixet, som det tydligen(?) kallas är oxå bra. Jag brukar dubbla sången, lägga autotune på ena spåret, lite reverb el. delay, sen det andra spåret blir rent med feta fulkompressorn så att det distar litet, man får en mycket _varm_ sång av det.. Ifall du nu tycker det är åtråvärt... rörsimulator är sjysst. chorus, en BRA eq, lägg ner mycket tid på mixningen. Kanske du behöver lite stämmor? Körstämmor kan lyfta väldigt bra ibland, speciellt på refränger el. dyl då blir dynamiken i låten mycket roligare faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...