Jump to content
Annons

Skicka instrument med posten?


wicked_s

Recommended Posts

Låt oss säga att jag som privatperson säljer ett instrument till någon, exempelvis en gitarr. Vilket är då bästa sättet att gå tillväga vad det gäller betalning och frakt? Om personen bor för långt ifrån för att hämta/lämna instrumentet. Ska man anlita posten eller någon budfirma typ? Vad är mest prisvänligt. Någon som vet hur man går tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte en mikrofon på annons av en kille som bodde i Mariestad.. jag bor i Stockholm. Han skickade den med Bussgods, som jag sedan hämtade ut på cityterminalen. Betalningen sker när man hämtar ut och sätts sen in på det konto han har angivit som avsändare.

Vet inte vad en gitarr kan väga och kosta.. det är nog mer om den är skrymmande stor so mdet kan komma att kosta extra. Men det var det billigaste sättet att skicka i alla fall. Den kom fram hel och han fick sina pengar, så det fungerade bra också.

Allt står på deras hemsida.

EDIT: doh, martinm hann före 😆

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också rekommendera bussgods. Beställde en ny akustisk för ett tag sen, firman anlitade alltid bussgods, sa de... Dessutom kan du välja att paketet alltid ska vara i värme, vilket kan vara bra den här årstiden?

Trist om den under några dagars transport växlar i förvaring mellan -25 och +25?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har jobbat en del på en av postens paketterminaler (klassiskt rockstjärnejobb 😆 ) så kan jag ju uttala mig om hur risken för skador är. Det händer att det skickas just gitarrer och jag har aldrig sett någon sån paket gå sönder, jag har sett att bl a. musikbörsen tycks skicka gitarrer med posten.

Trots det så skulle jag aldrig göra det själv, möjligen om den låg i en hardcase. När man skickar den typen av paket så går det till så att det lastas löst på lastbilsflak och sedan kastas det upp i en maskin som som sorterar det. Ju mindre ett paket ser ut som en fyrkantig låda, ju svårare är det naturligtvis att lasta det på ett bra sätt och ju större risk är det att paketet på något vis trillar av eller fastnar i sorteringsmaskinen även om det kanske inte är den stora risken. Både de som lastar och de som lossar jobbar under ganska stor press eftersom det skickas avsevärt mycket mer paket till vissa destinationer än vad som egentligen är rimligt att hinna lasta. Därför hinner ofta lastarna inte med att lägga upp snyggt och fint inne i lastbilarna utan kan bara försöka kasta in och försöka fösa undan paketen när det kommer mycket. Dessutom händer det relativt ofta att det läcker in i flaken så om du har otur kan paketet åka omkring i flera timmar i en stor vattenpöl. Jag ska inte uttala mig om postens personals ansvarskänsla här eftersom det skulle kunna stöta någon, men även den innebär en viss risk.

Samtidigt så är jag ändå förvånad över att inte fler paket skadas än vad det faktiskt gör, jag skulle uppskatta att om man lossar 4000 paket på ett skift så är i snitt tre-fyra stycken så skadade att man skickar dem till kundtjänst och då beror det oftast på att paketet är dåligt paketerat (ett tips som många som skickar hundratals paket per dag inte tycks ha förstått är att helt enkelt förstå att paketen inte teleporteras utan faktiskt ska handhas och t o m åka omkring i en lastbil). Lika förvånad är jag även över tiden det tar, i princip alla paket lämnar terminalen samma skift som de kom (och detta är alltså på natten efter att man lämnat in det), när ett paket blir sent är det nästan alltid någon annanstans det gått snett, t ex hos utlämningsstället eller så skyller helt enkelt de som skickat på posten eftersom det ju är enklast.

Nu ska det även påpekas att posten handhar offantligt mycket mer paket än alla andra fraktare, så det är betydligt mycket enklare för postens konkurrenter att ta hand om ditt paket. Eftersom posten skickar så mycket paket kan det ju faktiskt vara så att den faktiska risken för skador egentligen är mycket lägre trots att det ser vådligare ut när man ser det. Men ändå...jag skulle inte våga skicka något så ömtåligt som en gitarr med posten om jag inte kunde stoppa in den i något ganska hårt som t ex en hardcase.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått en gitarr med bussgods, men den låt förståss i case. jag hade bett att bli informerad om när gitarren anlände och klockan 9 en fredagsmorgon ringde en gubbe ifrån terminalen och fullkommligt vrålade i mitt höra (han kanske hade varit en metal-sångare på 40-talet, vad vet jag):

"nu har din Gi-tarr kommit!!!"

han betonade verkligen "Giii", så jag kan inte annat än rekomendera bussgods.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett annat sätt som jag tycker verkar kanon och som jag ska testa snart. det är ngt. företag som köparen skickar pengar till, säljaren skickar varan till, företaget godkänner skicket påvaran (godkänner är subjektivt men kollar iallafall att det är den varan köparen betalat för). Paketet körs ut med DHL till köparens dörr. Köparen godkänner skicket och pengarna skickas till säljarens konto.

Mellan uppsala och stockholm går frakten på 150:- för en mikrofon....tycker detta verkar vara en smart lösning på lurendrejeri.

www.ProAudioMarket.com är hemsidan till företaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...