Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag är helt enkelt nybörjar i cubase. vill få bort bruset från mina inspelningar kan någon ge mig lite härliga förslag på hur jag gör det här..

Annons
Posted

Har du mycket brus, så beror det antingen på att du har för dålig insignal eller håller för låg nivå i mixern - eller har ett ljudkort som helt enkelt låter illa...

Det är svårt att säga något säkert utan att veta vad du använder för prylar... 😉

Posted
Det är inte alls mycket brus. Kanske har mickat lite dåligt. För allt anant låter jävligt bra.

Men varför vill du då ha bort bruset om det inte alls är mycket brus? 😉

Posted

Aha. Då är det nog så att du har en multibandslimiter eller compressor som lyfter fram bruset eftersom det inte finns så mycket annat ljud där. Kolla det.

Posted (edited)

Det finns vissa avbrusningsplugins, men det blir sällan bra. Det bästa är att göra om den dåliga inspelningen och se till att nivån blir bättre.

Spelar du in med 16-bits upplösning, så är det känsligare för vilken nivå du har, än om du använder 24- eller 32-bit FP. Man kan alltså tillåta sig att vara slarvigare om man kör med högre upplösning, utan att det blir någon katastrof i slutänden.

Måste nog återvända till den tidigare frågan; vad använder du för prylar? Det blir lättare att hjälpa till med tips om man känner till lite mer om vad som används.

EDIT: Tänkte inte på det, men Flintan kan också vara inne på rätt spår om du kör med en kompressor.

Edited by Claes
Posted

Jag har fått bort det bruset som inte skulle vara där. jag vet inte hur jag gjorde men det finns inte kvar längre.låten kommer att lägas upp senare så fort vi ahr fått iväg vår demo.