furstan Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 Hej! Måste bara fråga, hur är det bäst att ha Studio Projects B1 micen? Får man bäst ljud om den är upp och ned (vilket jag sett att många har sina micar)? 😆 Hehe.. inte så rutinerad på det här 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 Det spelar absolut ingen roll för ljudet om den är upp och ner eller står upp på "rätt" håll. Det är mer en bekvämlighetsfråga hur man sätter den. Om den hänger kan det kanske vara lättare att få plats med notställ på ett bekvämt sätt - och beroende på ljudkällan, så kan det vara lättare att få en bra placering på ena eller andra hållet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
giggsy Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Rörmickar hängs väl upp och ner för att värmen från röret ska stiga uppåt och inte ska påverka membranet? Kondingar påverkas väl inte alls, tror jag? Möjligtvis kan det se lite coolare ut och det kan i sin tur få sångaren/sångerskan att sjunga bättre. Psykologi är oerhört viktigt vid inspelningar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Danny Cort Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Rörmickar hängs väl upp och ner för att värmen från röret ska stiga uppåt och inte ska påverka membranet? Kondingar påverkas väl inte alls, tror jag? Möjligtvis kan det se lite coolare ut och det kan i sin tur få sångaren/sångerskan att sjunga bättre. Psykologi är oerhört viktigt vid inspelningar! Snälla. Kan du förklara skillnaden mellan en rörmikrofon & en "konding". Tack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
giggsy Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Rörmickar hängs väl upp och ner för att värmen från röret ska stiga uppåt och inte ska påverka membranet? Kondingar påverkas väl inte alls, tror jag? Möjligtvis kan det se lite coolare ut och det kan i sin tur få sångaren/sångerskan att sjunga bättre. Psykologi är oerhört viktigt vid inspelningar! Snälla. Kan du förklara skillnaden mellan en rörmikrofon & en "konding". Tack. Om du verkligen hade velat veta hade jag kunnat förklara vad jag menade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
furstan Posted December 20, 2005 Author Share Posted December 20, 2005 Hmm.. okej! Jag föredrar att ha den åt "rätt" håll så då fortsätter jag med det 🙂 tack för hjälpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Hmm.. okej! Jag föredrar att ha den åt "rätt" håll så då fortsätter jag med det 😄 Ok.. Men vilket var rätt håll nu då? 🙂 Jag har mina mickar hängandes för att slippa trassla in mig i stativen och så kommer jag närmare ljudkällan oftast 😎 Nackdelen med hängande mickar är att man måste ha skaplig motvikt på stativet så att det inte tippar på grund av micens tyngd. 🙁 Link to comment Share on other sites More sharing options...
furstan Posted December 20, 2005 Author Share Posted December 20, 2005 Hmm.. okej! Jag föredrar att ha den åt "rätt" håll så då fortsätter jag med det 🙁 Ok.. Men vilket var rätt håll nu då? 🙂 Jag har mina mickar hängandes för att slippa trassla in mig i stativen och så kommer jag närmare ljudkällan oftast 😎 Nackdelen med hängande mickar är att man måste ha skaplig motvikt på stativet så att det inte tippar på grund av micens tyngd. 😎 Haha.. Alltså inte hängandes utan "ståendes" 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Nackdelen med hängande mickar är att man måste ha skaplig motvikt på stativet så att det inte tippar på grund av micens tyngd. 😆 Men micken blir väl ändå inte tyngre om man vänder den upp och ner? 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Nackdelen med hängande mickar är att man måste ha skaplig motvikt på stativet så att det inte tippar på grund av micens tyngd. 😉 Men micken blir väl ändå inte tyngre om man vänder den upp och ner? 😠 Det blir en större hävarm, eftersom bommen måste stå mer rakt ut från stativt - och sitta högre upp - så på det sättet blir det "tyngre"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Jag sökte lite, eftersom jag kom ihåg att det har diskuterats en del tidigare... 😠 I ämnet har det förekommit (minst) 2 andra trådar, som så småningom har knutits samman med länkar: https://www.studio.se/index.php?showtopic=5473 https://www.studio.se/index.php?showtopic=7683 Dessa två hade nog mått bra av att slås ihop, som Bosse föreslog i båda trådarna - kan någon moderator kanske fixa det...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
giggsy Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Bosse Hansén verkar ha facit i en av dom tidigare trådarna. Bra jobbat, Claes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
iHz Posted December 23, 2005 Share Posted December 23, 2005 Psykologi är oerhört viktigt vid inspelningar! Hahaha.... love it! 😱 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts