Jump to content
Annons

Gainstruktur

rhythmical

Recommended Posts

Annons

Tja reglen jag brukar följa är att att ha så hög nivå som jag vågar utan att nån preamp börjar att överstyra (dista, blinka rött etc.) Det har funkat för mig dom sista 25 åren i alla fall.

Så hög gain som möjligt med tillräcklig headroom utan att riskera överstyrning alltså.

• 3 weeks later...

Med gainstruktur menas hur alla volymreglage i ljudkedjan är ställda. För minsta möjliga problematik bör i utgångsläget samtliga vara ställda på noll. Det största problemet om man har härjat runt för mycket, brukar vara att du förlorar kontroll över situationen, när det plötsligt inte går att med "volymregeln" höja nivån på en kanal så mycket som du skulle vilja, eftersom du tidigare vridit ner gainen, eller tvärt om; att gainen är så högt ställd, att minsta millimeters dragning på kanalregeln ger bökigt stora nivåskillnader.

Men brus och dist kan ju så klart också uppstå till följd av osystematisk gainstruktur.

Det finns så många märkliga uttryck... 😱

Jag har alltid kört enligt följande (precis som Hegobald, verkar det som):

Justera Gain efter hur stark insignalen är; Skruva upp Gain tills Peak-LED:en blinkar under de starkaste partierna - och backa sedan lite grand.

Volymkontrollen under mixningen, för att ställa inbördes nivåer mellan kanalerna sköter man sedan på kanalregeln.

Gain-ratten är viktig, eftersom den ingår i det första förstärkarsteget genom mixern (där normalt största förstärkningen i kedjan sker) - och om det inte är ställt optimalt, så riskerar man mer brus än nödvändigt - eller distortion som hänger med genom hela processen... Den ska därför inte användas under mixning, utan stå kvar på sin optimerade inställning.