Jump to content
Annons

val av monitorer


noise

Recommended Posts

jag har bestämt mig för att köpa ett par monitorer.

Dom som intresserat mig mest är följande:

Fostex PM-2

Behringer Truth B2031A

ESI nEar06

så vilka skulle ni rekomendera till min studio? det ska ju vara bra men helst inte så dyrt runt 4000:- hade jag tänkt mig.

har ni andra tips på bra o billiga monitorer så får ni gärna komma med tips.

Den typen av musik jag ska använda dom till är typ vanlig gitarr & trummbaserad musik i stil med emo, postrock m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag tycker du ska lyssna på Genelec 8020 à 5995:-, dom är sinnessjukt små men sålänge man inte gör dans/hiphop räcker basen till!

Jag var i exakt din situation och hade lyssnat på alla monitorer runt 4000 men inte gillat någon... den hörde jag 8020, och slog till 😳!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hans Postat den 17 December 2005, 14:59

  Hej!

Jag tycker du ska lyssna på Genelec 8020 à 5995:-, dom är sinnessjukt små men sålänge man inte gör dans/hiphop räcker basen till!

Jag var i exakt din situation och hade lyssnat på alla monitorer runt 4000 men inte gillat någon... den hörde jag 8020, och slog till ! 

Kan bara hålla med, tittade mycket åt event tr5 först men trots att de är större

så va genelec 8020 bättre än dom i basen. Är väldigt nöjd med mina 8020

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de monitorer du har nämt kan jag nämna att jag och många med mig är väldigt nöjda med Behringer 2031A. Väldigt mycket monitorer för pengarna och dom klarar sig utmärkt utan subwoofer också. Dom fick bra kritik i tidningen Studio när dom testades där (eller om det vara förlagan 2030 som testades? 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 8020 är tveklöst mycket bättre än de andra uppräknade, så är du beredd att lägga två papp extra så tveka inte, köp dem.

För 4000:- däremot så anser jag att Event tr5 är det självklara valet. Jag använder dem själv och vad jag gillar är att de inte är så "förlåtande" som t ex Behringerhögtalarna. Man får jobba lite för att få en bra mix men så låter det bra i de flesta anläggningar sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...

läser och står inför samma val. Har insett att man ska strecka sig längre än 2000:-

Lyssnade på Behringer verkade väldigt mjuka och runda i ljudet. som om man inte riktigt får koll på hur det låter egentligen... Har jag rätt? eller ni som äger ett par såna vad skulle ni ge mig för förslag att jämnföra med förutom Event tr5 förstås som jag kommer att provlyssna på måndag så klart...

//Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en hyfsad förstärkare redan, så kan det också vara värt att titta på passiva modeller - eftersom slutsteg och filter i billiga monitorer inte brukar vara några höjdare, så man får betydligt mer monitor för pengarna i passiva för samma pris. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en hyfsad förstärkare redan, så kan det också vara värt att titta på passiva modeller - eftersom slutsteg och filter i billiga monitorer inte brukar vara några höjdare, så man får betydligt mer monitor för pengarna i passiva för samma pris. 😕

Okej! Det var ifs ett bra tips... men kan inte slutsteget förvränga ljudet i sitt led???

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en hyfsad förstärkare redan, så kan det också vara värt att titta på passiva modeller - eftersom slutsteg och filter i billiga monitorer inte brukar vara några höjdare, så man får betydligt mer monitor för pengarna i passiva för samma pris. 😕

Okej! Det var ifs ett bra tips... men kan inte slutsteget förvränga ljudet i sitt led???

Slutsteget förvränger ytterst marginellt om inte nätdelen är underdimensionerad (vilket den brukar vara i de billiga aktiva monitorerna). Det är förförstärkaren, med sina eq-funktioner etc (som förstås ska vara avstängda) som påverkar ljudet mest. Om du har en ganska ordinär hifi-förstärkare, så är den av betydligt bättre kvalitet än de som är inbyggda i billiga monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men om man tänker sig att man köper ett slutsteg (begagnad) på 2x250W för ca 1000:- och så två passiva monitorer runt 2000:- så har man bättre ljud än om man skulle satsa på ett par aktiva för runt 4000:- ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men om man tänker sig att man köper ett slutsteg (begagnad) på 2x250W för ca 1000:- och så två passiva monitorer runt 2000:- så har man bättre ljud än om man skulle satsa på ett par aktiva för runt 4000:- ?

Det kan nog bli ganska likvärdigt.

Jag menar dock snarare att om du redan har en förstärkare, så blir det bättre att ta lika mycket pengar som du har räknat med för ett par aktiva - och köpa ett par passiva för dessa pengar i stället. Då får du bättre resultat.

Glöm sedan allt snack om att slutstegen är speciellt anpassade till högtalarelementen. Det är förstås anpassat när man kommer upp en bit i pris - men i billiga monitorer, är det billiga standardlösningar så långt ögat når och ingenting är "specialanpassat". Precis var den gränsen går, är däremot svårt att säga. Enda fördelen är att det blir mer portabelt att ha slutstegen inbyggda - men hur ofta flyttar man sin hemstudio...? 😆

När man går upp på lite högre klass, så är det däremot svårare att säga något helt säkert om vilket som blir bäst; aktivt eller passivt - och därom tvista di lärde. Det är faktiskt så, att de större tillverkarna alltid har både aktiva och passiva modeller just för att användarna vill följa olika "skolor" - även om det egentligen är petitesser som skiljer i många fall... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. har du hyfsat slutsteg redan så kan du ju ta en titt på http://www.valutronic.se/sq-50.html där du kan bygga egna BRA monitorer för en billig peng. Sen att 2031A skulle låta mjuka kan jag inte känna ignen.. Dom låter snarare övertydliga och avslöjande kalla då.. Genelec är mycket bra.. Det kan intygas.. men då kostar dom mera också. Mina egna favoritmonitorer heter JBL 4430.. Och jag råkar ha tur att ha ett par också 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hm. Visst har man någon förstärkare ståendes på lager 😆

Det var ett mycket tänkvärd tips! Man tackar för det. gör att man tänker i lite nya baner. Har ifs rätt mobil studio men köpte mig ett par "data"hägtalare av högre klass som jag kopplar inte på hörlurs utgången funger för arrangering iaf... sen är jag ju ute efter ett par bra moniter så det blir nog att svänga förbi musikaffären o kolla in passiva monitorer!

Tack för rådet! vi hörs säkert i en annan tråd

//Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...