Jump to content
Annons

Problem med midiklaven


znoodie

Recommended Posts

Hej! Jag har en M-audio ozone. Synth ljuden funkar väl hyfsat att lägga men trummorna blir katastrof! De går helt enkelt inte. Jag vet inte exakt hur länge de tar innan ljudet kommer efter att jag tryckt ner en tangent, men tillräckligt länge för att de ska bli riktigt otajt. Någon som har har på känn vad problemet kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fast problemet jag har e att de e en fördröjning mellan de att jag trycker på en tangent på midiklaven och att jag hör det i lurarna. De blir ingen "mer" fördröjning när jag spelar upp det sen, (tror jag inte 😏 )

Den fördröjningen kallas latency, och problemet är nog lättast avhjälpt med att ta en titt på drivarna, som nämnts ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Asio driver i cubase har jag "M-audio USB ASIO Interface".

Input latency: 0.833ms.

Output latency: 1.167ms.

Fast dom verkar variera väldigt mycke lite beroende på vad datorn e på för humör för tillfället känns de som..

Vill passa på att tacka alla er som är så himla hjälpsamma. Det uppskattas!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Output latency: 1.167ms.

Det där är riktigt snabbt.

Fast dom verkar variera väldigt mycke lite beroende på vad datorn e på för humör för tillfället känns de som..

Har du problemet när du har 1 ms latency enligt Control Panel?

Eller vilka värden har du i output latency när problemet uppstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Output latency: 1.167ms.

Det där är riktigt snabbt.

Fast dom verkar variera väldigt mycke lite beroende på vad datorn e på för humör för tillfället känns de som..

Har du problemet när du har 1 ms latency enligt Control Panel?

Eller vilka värden har du i output latency när problemet uppstår?

Vart ser jag de där "control panel" Jag kollar inte så oft vilken output latency jag har, men nur tror jag att de ligger på dom värdena jag skrev innan ganska stabilt. Men nu har jag fått ett ännu större problem. Jag kan sitta och spela in en stund, sen kommer jag tillbaka nåra timmar senare och då kommer de inte ett ljud ur datorn. Så startar jag om ett par gånger, och om jag har tur så hittar datorn en ny programvara typ "Ozone UDF" eller nåt sånt, och efter de funkar de igen tills nästa gång jag inte använder datorn på en stund..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat med M-Audios support? Att kontakta tillverkaren, eller helt enkelt göra en sökning i deras "knowledge base" är oftast det bästa sättet at få bukt med sina problem.

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...=15&S=&x=23&y=9

Näe, de har jag faktiskt inte gjort. Får ta mig en ordentlig koll där kanske och se om det kanske kan hjälpa mig. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är Cubase du kör så är detta till 99 % säkerhet det klassiska problemet med emulerade portar. Sök och du skall finna. :rolleyes:

Japp jag kör cubase sx 2. Men de konstiga e att de inte blir något ljud från någonting i windows. Varken media spelaren eller ens "välkomstljudet" vid uppstarten hörs. Helt dött..

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxade detta från musikbörsens support åt dig.

Midi som hamnar fel och tappar sync i Cubase SX(SL) (PC)

M-Audios ljudkort med midi(även MidiInterface) kan registreras fel i Cubase. Detta märker man om det står [Emulated] efter midiportens namn.

För att åtgärda detta gör följande:

Gå in i Cubase SX(SL) mappen och öppna mappen Midi Port Enabler. Kopiera filen ignoreportfilter upp ett snäpp så den hamnar i Cubase SX mappen.

När du startar Cubase SX(SL) så listas midiportarna upp 2 gånger. En utan [Emulated] och en med. Använd de utan [Emulated] . De emulerade portarna kan avaktiveras i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxade detta från musikbörsens support åt dig.

Midi som hamnar fel och tappar sync i Cubase SX(SL) (PC)

M-Audios ljudkort med midi(även MidiInterface) kan registreras fel i Cubase. Detta märker man om det står [Emulated] efter midiportens namn.

För att åtgärda detta gör följande:

Gå in i Cubase SX(SL) mappen och öppna mappen Midi Port Enabler. Kopiera filen ignoreportfilter upp ett snäpp så den hamnar i Cubase SX mappen.

När du startar Cubase SX(SL) så listas midiportarna upp 2 gånger. En utan [Emulated] och en med. Använd de utan [Emulated] . De emulerade portarna kan avaktiveras i Cubase.

Tack så hemskt mycke! Jag vet inte om det va de som gjorde de, men jag fick igång de till slut. De som e så jäkla surt e att om jag stänger av midiklaviaturen ett tag eller startar om datorn så funkar de inte igen. Nån som vet felet? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...