Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har en M-audio ozone. Synth ljuden funkar vÀl hyfsat att lÀgga men trummorna blir katastrof! De gÄr helt enkelt inte. Jag vet inte exakt hur lÀnge de tar innan ljudet kommer efter att jag tryckt ner en tangent, men tillrÀckligt lÀnge för att de ska bli riktigt otajt. NÄgon som har har pÄ kÀnn vad problemet kan vara?

Annons
Postat

Gör en sökning pÄ latency pÄ forumet sÄ ska du se att du hittar svaret pÄ din frÄga!

Postat

AnvÀnder du ASIO-drivrutiner?

Vilket/vilka musikprogram?

Har du kollat ljudkortsinstÀllningarna?

Postat

Japp jag kör med asio drivrutiner. De e cubase sx 2 jag anvÀnder. Jag har kollat och testat lite olika instÀllningar pÄ ljudkortet men inte lyckats fixa de. Vad kan problemet va tror du?

Postat

Fast problemet jag har e att de e en fördröjning mellan de att jag trycker pĂ„ en tangent pĂ„ midiklaven och att jag hör det i lurarna. De blir ingen "mer" fördröjning nĂ€r jag spelar upp det sen, (tror jag inte 😏 )

Postat
Fast problemet jag har e att de e en fördröjning mellan de att jag trycker pĂ„ en tangent pĂ„ midiklaven och att jag hör det i lurarna. De blir ingen "mer" fördröjning nĂ€r jag spelar upp det sen, (tror jag inte 😏 )

Den fördröjningen kallas latency, och problemet Àr nog lÀttast avhjÀlpt med att ta en titt pÄ drivarna, som nÀmnts ovan.

Postat
Vilka drivisar menar du? 😏

Han menar ASIO-drivrutinerna.

Vilken buffer size/latency har du stÀllt in för ljudkortet? Nu kan jag inte Ozone just, men det borde finnas en kontrollpanel dÀr du stÀller in detta.

Postat

Hittade en screenshot pÄ M-audios site:

ozone.jpg

Vad har du för vÀrde pÄ "Driver Latency"? 6,9 ms som pÄ bilden skall inte vara nÄgot problem.

Postat

Ett möjligt problem Àr att du kör ASIO-drivrutiner men inte de som gÄr direkt till kortet utan via Windows DirectSound istÀllet. Kolla i Cubase om du har fler Àn en ASIO-drivare att vÀlja pÄ.

Postat

Screeshoten du hittade verkar vara till Mac va? Den jag har e vĂ€ldigt vĂ€ldigt lik förutom att "driver latency" inte stĂ„r med đŸ˜Č .

Postat

Som Asio driver i cubase har jag "M-audio USB ASIO Interface".

Input latency: 0.833ms.

Output latency: 1.167ms.

Fast dom verkar variera vÀldigt mycke lite beroende pÄ vad datorn e pÄ för humör för tillfÀllet kÀnns de som..

Vill passa pÄ att tacka alla er som Àr sÄ himla hjÀlpsamma. Det uppskattas!!

Postat

Det dÀr Àr riktigt snabbt.

Fast dom verkar variera vÀldigt mycke lite beroende pÄ vad datorn e pÄ för humör för tillfÀllet kÀnns de som..

Har du problemet nÀr du har 1 ms latency enligt Control Panel?

Eller vilka vÀrden har du i output latency nÀr problemet uppstÄr?

Postat

Det dÀr Àr riktigt snabbt.

Har du problemet nÀr du har 1 ms latency enligt Control Panel?

Eller vilka vÀrden har du i output latency nÀr problemet uppstÄr?

Vart ser jag de dÀr "control panel" Jag kollar inte sÄ oft vilken output latency jag har, men nur tror jag att de ligger pÄ dom vÀrdena jag skrev innan ganska stabilt. Men nu har jag fÄtt ett Ànnu större problem. Jag kan sitta och spela in en stund, sen kommer jag tillbaka nÄra timmar senare och dÄ kommer de inte ett ljud ur datorn. SÄ startar jag om ett par gÄnger, och om jag har tur sÄ hittar datorn en ny programvara typ "Ozone UDF" eller nÄt sÄnt, och efter de funkar de igen tills nÀsta gÄng jag inte anvÀnder datorn pÄ en stund..

Postat

Om det Àr Cubase du kör sÄ Àr detta till 99 % sÀkerhet det klassiska problemet med emulerade portar. Sök och du skall finna. :rolleyes:

Postat
Om det Àr Cubase du kör sÄ Àr detta till 99 % sÀkerhet det klassiska problemet med emulerade portar. Sök och du skall finna. :rolleyes:

Japp jag kör cubase sx 2. Men de konstiga e att de inte blir nÄgot ljud frÄn nÄgonting i windows. Varken media spelaren eller ens "vÀlkomstljudet" vid uppstarten hörs. Helt dött..

Postat

Saxade detta frÄn musikbörsens support Ät dig.

Midi som hamnar fel och tappar sync i Cubase SX(SL) (PC)

M-Audios ljudkort med midi(Àven MidiInterface) kan registreras fel i Cubase. Detta mÀrker man om det stÄr [Emulated] efter midiportens namn.

För att ÄtgÀrda detta gör följande:

GÄ in i Cubase SX(SL) mappen och öppna mappen Midi Port Enabler. Kopiera filen ignoreportfilter upp ett snÀpp sÄ den hamnar i Cubase SX mappen.

NÀr du startar Cubase SX(SL) sÄ listas midiportarna upp 2 gÄnger. En utan [Emulated] och en med. AnvÀnd de utan [Emulated] . De emulerade portarna kan avaktiveras i Cubase.

Postat
Saxade detta frÄn musikbörsens support Ät dig.

Midi som hamnar fel och tappar sync i Cubase SX(SL) (PC)

M-Audios ljudkort med midi(Àven MidiInterface) kan registreras fel i Cubase. Detta mÀrker man om det stÄr [Emulated] efter midiportens namn.

För att ÄtgÀrda detta gör följande:

GÄ in i Cubase SX(SL) mappen och öppna mappen Midi Port Enabler. Kopiera filen ignoreportfilter upp ett snÀpp sÄ den hamnar i Cubase SX mappen.

NÀr du startar Cubase SX(SL) sÄ listas midiportarna upp 2 gÄnger. En utan [Emulated] och en med. AnvÀnd de utan [Emulated] . De emulerade portarna kan avaktiveras i Cubase.

Tack sĂ„ hemskt mycke! Jag vet inte om det va de som gjorde de, men jag fick igĂ„ng de till slut. De som e sĂ„ jĂ€kla surt e att om jag stĂ€nger av midiklaviaturen ett tag eller startar om datorn sĂ„ funkar de inte igen. NĂ„n som vet felet? 🙂

Postat

Jag har hört nÄgon tala om "SÀker borttagning av maskinvara" att de skulle kunna stÀlla till problem. Ska man inaktivera de pÄ nÄgot sÀtt eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.