Jump to content
Annons

The untitled - drinking, dancing, driving them car


maxmaxmax (oregistrerad)

?  

5 röster

  1. 1. ?

    • 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      1
    • 4
      2
    • 5
      0


Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

LÅTNAMN: Drinking, dancing, evenings, driving them cars

ARTIST/GRUPP: The untitled

LÅTLÄNGD: 03:40

ALLT: the untitled

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 8,9 MB

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: borttagen

Hej kompisar. Jag tänkte att jag väldigt ödmjukt skulle fråga om lite mixtips och synpunkter på låten.

Jag vet inte om det behövs berättas, men den här låten är en del av en konceptskiva som heter seven days to doomsday, och det här är alltså den sista låten och skivans slut. Jag tänkte att det kanske förklarar texten och ljuden i slutet.

Hursom, skriv gärna vad ni först kommer att tänka på. Jag är tacksam för allas ord.

EDIT: låtlänk borttagen

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite för hög volym på "virveln". Känns som att det är lite för låg volym på sången ibland, är dock inte säker på det. Kanske känns det inte så om "virveln" sänks något. Annars är det kanske bara ett uns diskant på sången som fattas. Fast trycker du upp sången måste det göras med en kompressor för annars blir de mest ljudliga delarna för ljudliga. Typ så.

Skön låt, för övrigt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar i lurar och upplever att det finns för lite "tryck i mitten". Kanske skall sången upp där eller lite mer bas.

Känns som en rätt glad låt, fast det kanske inte är meningen?

Det bästa med låten är känslan/attityden i sånginsatserna.

Tycker att syntinsatserna på slutet känns väl typiska trots att jag inte ofta lyssnar på musik med mycket syntinslag. Typ använda ett X antal ggr i olika låtar.

Ett himla svichande på cymbaler i slutet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym låt! 😆

Det där pisk-metalliska ljudet till vänster är svängigt. I kombination med trummorna ger det en skönt krautig känsla. Och gitarrerna! Jag blir lite lojt eftermiddagsexstatisk. Riktigt skönt sug låten igenom.

Ska försöka ge lite kritik också. Mest småsaker.

Gitarrerna precis i början avslöjar för mycket. Spela färre toner, låt bli stämmorna. Pratar om perioden 0:12 fram till det att sången kommer in.

2:37 kommer en struttig synthslinga till höger. Den får mig att längta efter "Drinking, dancing..."-partiet igen. Kan inte sången få komma tillbaks där? Tillsammans med den sköna basgången.

Mixmässigt är trummor/bas lite för bumliga i det låga registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott, det här är ju hemmaplan. Skönt driv, gillar de ettriga Stehpen Morris-trummorna, bra att den är så enformig. Den är skön i inspelad form, men jag har en känsla av att den kan bli typ dubbelt upp i live-eufori. Spelar ni ute?

Joachime: lustigt, vi verkar ha byggt ihop samma setup

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det lät rätt bra i mina lurar, fast en irritrande sak var nått som skrapar i vänstra örat, som man inte hör riktigt, kan ha varit en "gurka", eller akustisk gitarr.

som helhet bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Långt "a" i dancing går bort, ingen engelsman skulle sjunga så. Om ni inte vill låta som Adolf Fredriks Gosskör förstås.

Mixen låter lo-fi och replokal. Extremt långt till Martin Hannet, folk är för generösa i sina jämförelser...

Här behövs lite diskantglitter (puffa med din dyraste eq), komprimering av 80-140 hz och sänk den jävla virveln.

Som ett spår på en konceptdemo (herregud, här gäller det att inte bli elak!) funkar det fint, man hör att ni låter så som ni vill låta. Och då är det bra, såklart.

Bäst är syntorgierna i slutet, som får mig att tänka på nåt obskyrt Sheffieldband cirka 1979.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Ett stort tack till alla som har tagit sig tid att hjälpa, det har verkligen hjälpt i mixningen. Har tagit till mig allt som sagts och mycket är ändrat.

Hela albumet kommer om några dagar på pink-lagoon.

Nu tar jag ner låten. Ha det så fint & ta hand om er.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...