Jump to content
Annons

monitorer


davidottosson

Recommended Posts

Annons

Kan bara hålla med om SQ-50, de är ruskigt bra!!. HAr en -3db punkt på 33 Hz !!!!

Har byggt ett par som jag har i lägenheten invid studion. Skall bygga ett par till att ha i kontrollrummet. Saker som jag har missat i mina mindre lådor avslöjas brutalt i dessa lådorna så kombinationen är klockren! Alla som lyssnat på mina lådor är duktigt impade över ljudkvaliteten och detaljrikedomen. Har även kollegor som jobbar som musikproducent som använder dem i sin studio.

Haka nu inte upp dig på att Valutronics hemsida inte är snyggast i världshistorien. Killen är bättre på högtalare än på hemsidebygge.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

om man vill ha aktiva monitorer då? Eller det kanske inte går?

Ska du bygga ett par SQ-50 så rekomenderar jag hellre en fristående försärkare. NAD C272 t.ex som du kan hitta på http://www.hifiklubben.com Har du lägre budget kan en Cambridge P500 funka bra också.

Om du tvärt ska ha dom aktiva så finns inbyggnadsförstärkare att köpa på t.ex http://www.ljudia.se (Zachry) men jag vet inte om ddom låter så bra faktiskt.. Har själv bara använt dom till hembyggda subwoofers och där har dom funkat. Men billigare blir det i varjefall inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att bygga aktiva monitorer ?.

Visst kan man säkert stoppa in ett steg i var låda men det är nog enklare och bättre att använda en bra Hifi-stärkare. Stegen som sitter i aktiva lådor brukar heller inte vara så bra. Sen finns det "experter" som menar att stegen bör vara en bit ifrån elementen för att det skall bli optimalt. Om du menar de skall vara Bi-ampade, dvs ett aktivt delningsfilter och ett steg tilkl varje element så är det nog både betydligt dyrare och krångligare.

EDIT Oopps Hegobald hann före men vi var ju i alla fall eniga. 😲

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Kan bara hålla med om SQ-50, de är ruskigt bra!!. HAr en -3db punkt på 33 Hz !!!!

Har byggt ett par som jag har i lägenheten invid studion. Skall bygga ett par till att ha i kontrollrummet. Saker som jag har missat i mina mindre lådor avslöjas brutalt i dessa lådorna så kombinationen är klockren! Alla som lyssnat på mina lådor är duktigt impade över ljudkvaliteten och detaljrikedomen. Har även kollegor som jobbar som musikproducent som använder dem i sin studio.

Haka nu inte upp dig på att Valutronics hemsida inte är snyggast i världshistorien. Killen är bättre på högtalare än på hemsidebygge.

Mattias

Är dessa högtalarsatser fortfarande konkurens kraftiga idag? (Tänker på att denna tråd är 2 år gammal)

Lite sugen på att bygga något själv,och då slog det mig. Varför inte ett par monitorer till den blivande studion.

Men det kanske blir billigare i längden att köpa färdiga aktiva monitorer? Eller vad säger ni kunniga här på forumet?

Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...