Jump to content
Annons

"Referens"-hörlurar?


Impey

Recommended Posts

har inte så mycket pengar å tänkte inhandla ett par hörlurar runt 500kr kanske?(vet inte vad man ska betala). De ska användas vid inspelning av sång och eventuellt lite andra instrument. plus att de ska vara hyfsade att mixa med. Även om man alltid slutmixar i högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Detta har väl avhandlats ett antal gånger här på forumet?

Själv kör jag med ett par Philipslurar som både låter bra, sitter bra och kostar billigt. Kan kolla modellnr om du är intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna lite omdömen som jag har skrivit om olika lurar i mitt recensionsforum (adress i signaturen). Ett par slutna lurar för inspelning som dessutom ska vara bra att mixa med - för max 500:-, är nog en ekvation som är väldigt svår att få ihop - men det beror förstås också på vilka krav man ställer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna lite omdömen som jag har skrivit om olika lurar i mitt recensionsforum (adress i signaturen). Ett par slutna lurar för inspelning som dessutom ska vara bra att mixa med - för max 500:-, är nog en ekvation som är väldigt svår att få ihop - men det beror förstås också på vilka krav man ställer...

ok ska checkas.

runt 500 hoppas jag på men vad tror du man måste betala för att vara nöjd då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna lite omdömen som jag har skrivit om olika lurar i mitt recensionsforum (adress i signaturen). Ett par slutna lurar för inspelning som dessutom ska vara bra att mixa med - för max 500:-, är nog en ekvation som är väldigt svår att få ihop - men det beror förstås också på vilka krav man ställer...

ok ska checkas.

runt 500 hoppas jag på men vad tror du man måste betala för att vara nöjd då?

2000 nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 1000:- är nog ett absolut minimum.

Sennheiser HD280 Pro dämpar enormt bra och har ett sound som jag skulle våga göra en mix med i en trängd situation, så dem skulle du nog kunna bli nöjd med...

Många lurar har en våldsamt överdriven bas, men det slipper man i Sennheiserlurarna. 😆

Ultrasone HFI-650 är ännu bättre - men de kostar ungefär det dubbla...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter ju med ett par helt värdelösa lurar just nu.

Men skulle ni råda mig att vänta någon månad och lägga ut ca 1500-2000 i stället för att lägga ut ca 500-800 nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter ju med ett par helt värdelösa lurar just nu.

Men skulle ni råda mig att vänta någon månad och lägga ut ca 1500-2000 i stället för att lägga ut ca 500-800 nu?

Spara i alla fall några hundralappar till. Lurar över 1000:- låter i regel bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter ju med ett par helt värdelösa lurar just nu.

Men skulle ni råda mig att vänta någon månad och lägga ut ca 1500-2000 i stället för att lägga ut ca 500-800 nu?

Absolut! Du kommer att bli mycket mer nöjd med det du får då. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går i tankarna att köpa ett par isolerade hörlurar som sångaren har när denne sjunger. Är det nått man ska tänka på där? Jag tänker mig ett par billiga för typ 300 spänn - det viktiga är att sångaren hör musiken och att mikrofonen inte gör det...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

var på musikbörsen och fick tips om dessa två. någon som testat?

134714 Hörlur BEYER DTX900 995 Kr

133930 NUMARK Z HEADPHONES 6.35MM Numark Z headphones 995kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Personligen tycker jag det funkar bra med billiga lurar, har ett par AKG för några hundringar och bara man lär sig ungefär hur de låter så funkar det.

Om man iaf ska slutmixa med högtalare ser jag ingen ide att lägga 2000:- för att sitta och lyxlyssna ibland, lägg hellre pengarna på något instrument eller mic.

Så är det. 😠

edit: AKG K44 Sluten allroundlur. 32 Ohm. 96 dB. 210 g. 298 Kr 🙁

Redigerat av Futuro
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag det funkar bra med billiga lurar, har ett par AKG för några hundringar och bara man lär sig ungefär hur de låter så funkar det.

Om man iaf ska slutmixa med högtalare ser jag ingen ide att lägga 2000:- för att sitta och lyxlyssna ibland, lägg hellre pengarna på något instrument eller mic.

Så är det. 😎

edit: AKG K44 Sluten allroundlur. 32 Ohm. 96 dB. 210 g. 298 Kr 😎

Det jag tycker är viktigast är att man ska kunna sitta läääänge med lurarna utan att bli tokig. Blir trött i öronen efter en timma eller två med ett par billigare lurar, speciellt dom som sitter dåligt, och då är det omöjligt att mixa. Att höra nivårskillnader blir mer eller mindre omöjligt när dom sitter så tätt inpå. Har ännu inte lyckats få till en bra mix genom att bara mixa med lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Philips HP 800.

290 spänn på ICA MAXI.

Fungerar bra och sitter skönt - om örat och inte på örat.

//Nemo 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej!

Sitter och micklar lite i Reason tillsammans med en midi-klav och är lite trött på att allt jag gör och skickar till vänner låter skit där.

Mina högtalare som jag använder nu är en "hem-pc"-variant så det är kanske inte så konstigt att jag inte kan använda dem som referens.

Så, jag söker ett par hörlurar (då monitorer förmodligen kostar lite mer) som är prisvärda och som jag kan använda till hyffsat nekel musikproduktion. Väldigt svårt att söka hjälp på tex. pricerunner, då deras omdömmen (från folk) oftast grundas i hur stark basen är 😄

Aja tack på förhand!

(Mitt tak är på ca 500:-, give or take)

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar på att limma ihop lite trådar. Du hittar även en tråd om flera prisklasser här.

Om det är önskvärt kan jag slå ihop alla trådarna till "den stora hörlurstråden".

Skulle nog också höja taket lite, och om du har det kan jag ge utlåtande om två lurar.

Beyerdynamic DT770 Pro (1495:- på musikbörsen)

Använt dessa länge nu, och de är mycket sköna att ha på sig under långa pass. Ganska lätta att hantera när man mixar. Tydliga, men har en bashöjning, men är man bara medveten om den så brukar det inte vara några bekymmer. Den är sluten och passar därför ganska bra till sång, men även när man inte vill störa sin omgivning mer än nödvändigt och vice versa.

Sennheiser HD280 Pro (1295:- på musikbörsen)

Upplever dessa som något tydligare än Beyerlurarna och har en mer distinkt och tydlig bas. Även dessa är slutna och dämpar bra, däremot är de lite trängre och jag upplever dem lite jobbigare att ha på sig under längre pass.

Slutligen måste det ju tilläggas att man alltid ska referenslyssna med monitorer eller högtalare, man bör inte mixa endast i lurar. Var medveten om problemen med endast hörlursmixning och försök ta hänsyn till dem när du mixar.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

OK.

Är det lurigt att köpa hörluarar begagnat. Kan de på något vis vara "slutkörda" eller något?

Har hittat dessa:

AKG K26

AKG K 240

Sennheiser HD 250

Alla för samma pris; 500 pix.

Vilka rekommenderas?

Jag har ett par AKG k240 studio som jag har använt mest varje dag i 3 år och dom är nästan i nyskick... Om nånting skulle gå sönder så är det bara att beställa hem reservdelar...

/fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par AKG k240 studio som jag har använt mest varje dag i 3 år och dom är nästan i nyskick... Om nånting skulle gå sönder så är det bara att beställa hem reservdelar...

Plus att de är väldigt lätta att laga om de skulle råka gå sönder (man får vara ganska våldsam men det går).

Dock kan de ju givetvis vara sprängda. Men man får väl hoppas att majoriteten som säljer begagnat är ärliga trots allt 😄 Den risken finns ju med allt man köper den vägen.

That said, så har jag spelat extremt högt i mina av misstag några gånger och ljudet är fortfarande lika bra som när jag köpte dem för 4 år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Då kör jag på AKG K 240. Tydligen finns det olika versioner. Sutdio, monitor och någon mer?

Får ringa o höra vad han säger. Om det bara är AKG K 240, och inget mer är det en katastrof?

EDIT: En sak till. Kommer koppla dem till mitt Audiophile-ljudkort med en 3,5 stereopropp och då lär jag väl behöva en "Adapter 6,3 mm stereo till 3,5 mm stereo", som jag kan köpa för en tjugo på Clas Ohlson.

Kommer detta försämra ljudet?

Redigerat av oheimeryd
Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Då kör jag på AKG K 240. Tydligen finns det olika versioner. Sutdio, monitor och någon mer?

Får ringa o höra vad han säger. Om det bara är AKG K 240, och inget mer är det en katastrof?

EDIT: En sak till. Kommer koppla dem till mitt Audiophile-ljudkort med en 3,5 stereopropp och då lär jag väl behöva en "Adapter 6,3 mm stereo till 3,5 mm stereo", som jag kan köpa för en tjugo på Clas Ohlson.

Kommer detta försämra ljudet?

Skillnaden mellan studio och monitor är impedansen... Studioversionen har 55 ohm impedans (har jag för mig) och monitor har 400 ohm...

Du behöver inte köpa till någon adapter... det är nämligen en 3.5mms guldpläterad stereoplugg orginal på dom, och det följer med en adapter till 6.3mm som även den är guldpläterad...

/fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Kör med ett par Sennheiser HD 212Pro och är nöjd med dessa.

595:- på musikbörsen tycker i alla fall jag är bra value for money

(särskilt då jag hittade mina för 300 på nån utförsäljningskväll 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...