Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Skal spille inn en 5-6 spors demo med bandet på nyåret, og prøver nå å planlegge dette så godt som mulig. Vi kommer til å anvende oss av eget utstyr, og gjøre innspillingen og mixingen på egenhånd.

Sitter å funderer på om det er mulig å benytte seg av presets når man skal stille EQ på trommene og bassen? Når man har stilt trommene slik at de låter bra på en låt, skulle man jo tro at den lyden skulle fungere på resten av demoen, eller er det ikke slik det fungerer? Selv om alle låtene ligger i samme sjanger, og at alle trommespor er tatt opp med samme micing, så er det kanskje slik at hver enkelt låt lever sitt eget lille liv?

Uansett, vil det være greit å bruke presets som utgangspunkt? Veldig takknemlig om noen kan skrive litt om sine egne erfaringer på dette området.

Edited by Norbaggen
Annons
Posted

Visst kan du använda presets.. om de låter bra, tyvärr gör inte alla presets det, så se dem mer som utgångspunkt för hur det kan låta.

Använd dina öron och lyssna kritiskt!

Jag tror att du ska försöka ställa in mikrofonerna så rätt som möjligt före du sätter igång o spelar in, då ökar chanserna att slutresultatet blir bra.

Använd bara lätt EQ och kompressor under inspelningen, d.v.s att de jobbar så lite som möjligt och applicera eventuellt större doser under mixarbetet istället. ( om låtarna kräver det.) så får du/ni en mer flexibel utgångspunkt.

Spelar ni in på digitalt medium - använd så många databitar som finns tillgängligt från HD-porta eller ljudkort ( ex. 24 eller 32 Bitar )

Hur ska ni mixa låtarna?

Posted (edited)

Takk for din kommentar Lundin.

TRor jeg har vært litt uklar i min forklaring. Skal prøve en gang til 😛 Tanken var i utgangspunktet å ta opp så "rent" rent som mulig. Når jeg skrev presets, så mente jeg å stille EQ på trommene etter opptak til jeg var fornøyd med mixen på den låta, og deretter lage egne "presets" for de ulike trommesporene ut fra den EQ de har på første låten jeg mixer.

Det jeg lurer på da er om det lar seg gjøre å fyre opp et nytt prosjekt, ta inn trommesporene på låt # 2 og bruke disse presets`ene? Eller vil det være feil måte å angripe det på?

I og med at jeg ikke har noen særlig erfaring med mixing er jeg litt redd for at mixen på hele demoen skal sprike for mye dersom jeg skal stille EQ på grunnkompet (trommer og bass) for hver låt. Derfor spørsmålet.

Håper det ble litt greiere å forstå 😎

Edited by Norbaggen
Posted

Är väl inga problem alls. Om jag förstår dig rätt så tänkte du ratta fram ett bra trumljud på första låten och sedan spara inställningarna som egna presets. Detta måste ju vara ett väldigt vanligt sätt att spara tid på vid mixning.

Posted
Är väl inga problem alls. Om jag förstår dig rätt så tänkte du ratta fram ett bra trumljud på första låten och sedan spara inställningarna som egna presets. Detta måste ju vara ett väldigt vanligt sätt att spara tid på vid mixning.

Da takker man!

Veldig vanlig sier du.. 😠 jaja, slik er det å være nybegynner når det kommer til mixing. Blir sikkert ikke det siste "dumme" spørsmålet fra denne kanten 😳

Posted

Dessutom är frågan på norska..måste nog gå en kurs 😱

Klart du kan göra på det sättet, tänk på att inte börja flytta runt mickarna eller ändra inställningar på förstärkare, byta gitarrer, flytta draperier framför fönster e.t.c efter du skapat dina presets bara

Risken är väl annars ganska stor att det hörs skillnad mellan låtarna och den tänkta preset-idén faller.

Men det kostar ju inget att testa.

Lycka till