Jump to content
Annons

sign


karl

sign  

21 röster

  1. 1. sign

    • 1.Shit
      1
    • 2.OK
      6
    • 3.Good
      12


Recommended Posts

LÅTNAMN:sign

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:???

LÅTLÄNGD:4:22

KOMPOSITÖR:karl

PRODUCENT:egen

EV. MEDVERKANDE:-

INSPELNINGSÅR:-05

FORMAT: ex. mp3

STORLEK: (ex. 6.2megabyte)

STATUS: Färdig skiss

LÅTLÄNK:sign ny version

En låt med lite akustisk frånvaro...dom flesta ljuden från Giga och....

funkar eller inte, tar gärna emot kritik bra som dålig....är det grötigt eller vad behöver styras upp???....

EDIT: en annan mix längre ner....

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

All right! Vilket häftigt komp, en rytmmatta som bara bombar på. Det händer saker hela tiden och "prylen" från 02:34 är helspännande, den ena gitarren släpar efter mot den andra -läckert! Skönt bryt i sångmelodin mot gitarrslingan. Skickligt spelat och körerna sitter som berget. Häftigt att du inte fastnar i konventioner för det här låter nyskapande. Aningen murrig bas skulle vilja ha den lite distinktare men det är en skitsak. Melodierna, instrumenteringen, sång, arr och nu även produktion; du har allt , det är bara att köra på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är på väg mot något svinbra. Med hypnotiska gitarrerslingor, bubblande rytm, bra bas och finfin sång. Tycker den växer varje gång jag hör den.

2 saker bara.

Tror låten skulle tjäna på ett kortare något lite lugnare parti. Kanske ta bort gitarren eller kanske spela mindre på trummorna. Några takter bara för att sedan återvända.

Trots att jag är mycket för den typen av trumspel så tycker jag ändå att det är lite jämntjockt. Det skulle kunna bubbla ännu mer och jag tycker låten kräver det. Som det spelas nu är det inga slag som sticker ut och skapar driv. Låt några slag här och där vara lite starkare. Både i själva rytmfiguren och kanske emellanåt i övergångar där man inte väntar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tidigare talare, bra som vanligt. Tror att kompet skulle komma mer till sin rätt om det inte pågick likadant hela tiden. Bryt av med annorlunda stick och break för att sedan återgå in i samma rytmh. Nu är det lätt hänt att det i stället blir monotont i stället för just spännande som det kändes i inledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9...Jag tror att man måste lyssna ett par gånger innan den sätter sig....sångljudet är väl lite labbat, jag tycker olika typ av låtar kräver olika sound på sången,,,jag sjunger inte likadant på denna som tex. white lies....det vore kul om man kunde vara med i någon form i dina skivprojekt... 😳🙁

(e)... allt kom pga trummkompet och det var roligt att göra något snabbare än mitt vanliga....tack för kommentarer 😆

DåligtGehör....jag ville få till ett halvtempo i breaket men lyckades inte lösa det rent tekniskt....kul att den växer 😄

91:an....Tack för lyssningen och som ovan så försökte jag att coola ner breaket men....en levande trummis hade grejat det 😏🙂 ska se om jag får någon hjälp med det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag också att du har tagit ett stort kliv även mot bättre produktioner. Det är en snygg gitarrfigur du har hittat på, men även jag tycker att den upprepas lite väl mycket. Du kanske kan testa att ta bort den i samband med sången, så får din röst bättre plats också.

Är imponerad av dina körharmonier o nu väntar jag på en låt helt acapella, nånting i stil med Elliott Smiths "I didn´t understand".

🤪😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag också att du har tagit ett stort kliv även mot bättre produktioner. Det är en snygg gitarrfigur du har hittat på, men även jag tycker att den upprepas lite väl mycket. Du kanske kan testa att ta bort den i samband med sången, så får din röst bättre plats också.

Är imponerad av dina körharmonier o nu väntar jag på en låt helt acapella, nånting i stil med Elliott Smiths "I didn´t understand".

😛  😛

Tack för lyssningen och kul att du tycker proddsen blir bättre och bättre....själv är jag inte säker på det 😎 det blir vad det blir och nästa låt vet jag inget om än....

Ja, det är väl bara att städa upp i mixern men jag ville inte ha sången för påträngande utan att den bara virvlar med i kompet men i breaket kommer den fram lite mer....kul att du tycker om körerna...skulle kunna jobba mer med dom också.....Jag ska kolla in Elliott Smith så får jag se vad du menar :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nya breaket gjorde underverk! Fin bredd i ljudbilden där och det lyfter hela låten,

Innan blev det lite monotont, men det kanske finns mer att göra för att variera; lyfta fram vissa instrument olika mkt på olika delar och gärna den skitiga gitarren efter sticket den är skitfräck.

Bra sjunget som vanligt och låten växer som vanligt. Frågan är hur stor den blir den här gången? 😆

Kul med lite annan rytm, kul med lite "smuts".

Och som nån sa; A capella snart eller? Du har utvecklat körandet mkt sedan jag började lyssna och det känns som hela Karl har börjat röra på sig i mer okända riktningar, spännande.

Sammantaget: Jag vet inte hur 😄 men det finns saker att utveckla i arret för att få mer nyanser men du är på god väg i denna andra version!

Nöj dig inte än! Proddandet bli bättre och bättre! 🙂🙂🙂

Edit:

Jaa... Gud...

Någon som vill köpa alla mina (inte så många) studioprylar.

Du får min tid framför skärmen och bakom instrumenten att verka vara slöseri med tid. 

Det tycker inte jag, spara prylarna och fortsätt! 🙂

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Själva låten var tråkig men den var riktigt bra mixad så därför röstade jag "Good". 😆

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Emser)

Jaa... Gud...

Någon som vill köpa alla mina (inte så många) studioprylar.

Du får min tid framför skärmen och bakom instrumenten att verka vara slöseri med tid.

Emser verkar villig att lämna ifrån sig sina prylar. Tycker jag inte att han ska. Det slår mig att ni rör er väldigt nära varann röstmässigt och även i stuket på låtar. Får Gabriel/Sting/Yes/Genesisvibbar av båda eras alster. Grymt sköna röster.

Bra låt med.

Visst emser jag går gärna över till Mac..... :rolleyes:Näää allvarligt vi behöver inte brottas här vi kan coolabba lite framöver... 😆🥰

Bengan i götet..tack för lyssning...det som kommer , kommer och jag har en del rötter i dom regionerna du nämnde..... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nya breaket gjorde underverk! Fin bredd i ljudbilden där och det lyfter hela låten,

Innan blev det lite monotont, men det kanske finns mer att göra för att variera; lyfta fram vissa instrument olika mkt på olika delar och gärna den skitiga gitarren efter sticket den är skitfräck.

Bra sjunget som vanligt och låten växer som vanligt. Frågan är hur stor den blir den här gången? 😄

Kul med lite annan rytm, kul med lite "smuts".

Och som nån sa; A capella snart eller? Du har utvecklat körandet mkt sedan jag började lyssna och det känns som hela Karl har börjat röra på sig i mer okända riktningar, spännande.

Sammantaget: Jag vet inte hur 🙁 men det finns saker att utveckla i arret för att få mer nyanser men du är på god väg i denna andra version!

Nöj dig inte än! Proddandet bli bättre och bättre! 🙂🙂🙂

Edit:

Jaa... Gud...

Någon som vill köpa alla mina (inte så många) studioprylar.

Du får min tid framför skärmen och bakom instrumenten att verka vara slöseri med tid. 

Det tycker inte jag, spara prylarna och fortsätt! 🙂

Tack för dina öron.....Ja, jag tror det funkar lite bättre när man bröt rytmen....sen vet jag inte hur jag ska gå vidare förutom att skriva färdigt texten 🙂 har gjort en del a capellaprylar som behöver putsas på innan dom ser ljuset här på forumet...men jag lyssna på elliot smith och det lät ju bra....hade aldrig hört honom innan(tror jag) det finns så j-kla mycket musik som är bra som man aldrig har fått till sig......kul att du tycker det går i rätt riktning 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt snygg låt karl. 🙁

Härligt drivande komp...me like, lite Fela Kuti över hela låten tycker jag och det ska du verkligen ta som en stor komplimang. 🙂

Skön sång och som nån nämnde här ovan så är stämmorna mkt smakfullt lagda. 😄

Det enda som jag tycker skulle kunna bli ännu bättre är att du höjer volymen på samtlig sång. 😄

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt snygg låt karl. 🙂

Härligt drivande komp...me like, lite Fela Kuti över hela låten tycker jag och det ska du verkligen ta som en stor komplimang. 🙂

Skön sång och som nån nämnde här ovan så är stämmorna mkt smakfullt lagda. 🙂

Det enda som jag tycker skulle kunna bli ännu bättre är att du höjer volymen på samtlig sång. 😄

Mvh / djonas

Tack djonas för ditt fina omdöme...jag suger i mig och tar det som en komplimang...fortfarande en skiss men vet inte säkert hur det kan bli en färdig demo 😄 jag får greja lite med mixen 🙁🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt snygg låt karl. 🙂

Härligt drivande komp...me like, lite Fela Kuti över hela låten tycker jag och det ska du verkligen ta som en stor komplimang. 😳

Skön sång och som nån nämnde här ovan så är stämmorna mkt smakfullt lagda. 😱

Det enda som jag tycker skulle kunna bli ännu bättre är att du höjer volymen på samtlig sång. 😆

Mvh / djonas

Tack djonas för ditt fina omdöme...jag suger i mig och tar det som en komplimang...fortfarande en skiss men vet inte säkert hur det kan bli en färdig demo 😛 jag får greja lite med mixen 😱🙂😛

OK...Ny version ...kom gärna med crit

Link to comment
Dela på andra sajter

Stökigt och bökigt komp som jag har svårt att gräppa ricktigt. Blir lite trött på det emelanåt. Som vanligt så älskar jag melodierna dock, känns som du har vuxit i dina produktioner nu också? Det är en luftig ljudbild du fått till. Du börjar nästan låta lite för profsig i mina öron nu Karl. 😱 Tror nog att dina körer/röst dubbningar är de snyggast jag hört på länge. Eller är det någon liten efekt du hittat?

Nu när jag har hört låten ett par vändor så gillar jag kompet (som vanligt) mycket mycket mera. Fortsätt att skriva så här skön musik så kanske jag och min förening kan hjälpa till att släppa en karl-skiva så småningom. narurligtvis så blir det inget stort kontrakt, men ändå. Har blandannat lite kontakter med folk som vill skapa ett namn just nu häldre än att försöka bli stormrika på en hit.

Det vet inte jag om ni får för er att ge ut någon samlingsplatta kanske man kunde få till någon låt ...vad vet jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

är det grötigt? .....

Ja, lite grötigt är det. Men det låter ändå riktigt bra! Nästan bara häftigt att det grötar litegrann juh. 😄 Din röst är som vanligt bra, men gillar inte riktigt att den är så stereobred som den är. Skulle gilla om sången var lite mer centrerad och ren i sitt sound, så man hör din fina sångröst bättre! 🙂

Grymt! 😉 \Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

är det grötigt? .....

Ja, lite grötigt är det. Men det låter ändå riktigt bra! Nästan bara häftigt att det grötar litegrann juh. 🙂 Din röst är som vanligt bra, men gillar inte riktigt att den är så stereobred som den är. Skulle gilla om sången var lite mer centrerad och ren i sitt sound, så man hör din fina sångröst bättre! 😮

Grymt! 🥰 \Otto

Tack för lyssning Dana....javisst lite gröt kanske men jag kände att jag ville ha ett annat sound på sången än till mina akustiska låtar....så....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa... Gud...

Någon som vill köpa alla mina (inte så många) studioprylar.

Du får min tid framför skärmen och bakom instrumenten att verka vara slöseri med tid. 😕

/emser

Emser, nu ska Du inte vara sådär bajsnödigt självkritisk! 😄

Du är Du och Karl är karl. Jag menar Karl!

Ingen idé att jämföra Er två då Ni är tvenne superbegåvningar

"on your own right".

Keep on rockin´!

Och Karl...det där var jädrit bra asså. Men vet Du jag tror rimshoten skulle

tjäna på att bli utbytt till något tyngre, vad som helst, men något tyngre.

Vilket driv det skulle bli. Väntar med spänning på fortsättningen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna vilja höra hur det lät med sånginsaterna lite högra mixade. Gärna som någon utryckte det lite mer centrerade (tydliga).

Testa att köra ett kortare avsnitt där rösterna är mer eller mindre ensamma.

Rimshoten kanske är lite mesig i längden alternativt spelas för odynamiskt. Kan den inte alternera någon gång då och då med sådana här vad det nu heter när man slår på både kanten och skinnet. Brukar låta lite elakare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa... Gud...

Någon som vill köpa alla mina (inte så många) studioprylar.

Du får min tid framför skärmen och bakom instrumenten att verka vara slöseri med tid. 🙁

/emser

Emser, nu ska Du inte vara sådär bajsnödigt självkritisk! 🙂

Du är Du och Karl är karl. Jag menar Karl!

Ingen idé att jämföra Er två då Ni är tvenne superbegåvningar

"on your own right".

Keep on rockin´!

Och Karl...det där var jädrit bra asså. Men vet Du jag tror rimshoten skulle

tjäna på att bli utbytt till något tyngre, vad som helst, men något tyngre.

Vilket driv det skulle bli. Väntar med spänning på fortsättningen..

Nad.....Japp....emser är emser och Nad är Nad....ska jag byta ut mot gevärsskott eller bara skita i shotsen??? 😎 ...det eländiga i sammanhanget är att jag inte kan progra trummorna det är en inklippt loop men visst...jag ska fnula på..... 😉:rolleyes:

Dåligt Gehör.....vilket nick du har 😛 du verkar ju inte vara tondöv precis 😲 visst ...vad tiden lider ska jag lägga en ny sång och då kanske det blir mer avskalat...who knows??? Tack för synpunkterna 😆😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt är det fräckt. Jag tycker nog att rytmiken fungerar, men att reverbet på trummorna ställer till det. Jag skulle nog villja att det var lite torrare ljud så att det kröp in i mixen lite mer och kanske lite mer elaborerat. Lite fler break och pukor som förstärker figuren så det inte blir så´monotont. Eller jobba med trummor och påercussion, men släpp inte rytmfiguren för den är fräck.

Sången ligger för långt bak. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...