Jump to content
Annons

Laptop-frågor


Pajosv

Recommended Posts

Hej!

Har surfat runt och sökt på tidigare trådar i foumet men ändå inte fått svar på alla frågor... Dessutom ändrar ju datorernas priser och prestanda ganska fort...

Funderar på att skaffa en Laptop m.a.a. alla fördelar som finns med en sådan. Idag har jag en stationär dator (400 MHz, 128 MB Ram, Win98 SE) för surf och allt annat, och en stationär dator för musikproduktion. Det är en "specialkonfigurerad" maskin från Musikbörsen i Göteborg, men är nu 4 år gammal. Prestanda: 1,5 GHz, 512 DDR RAM, M-Audio Audiophile 24/96, Windows 98 SE. Fungerar klockrent men numera använder jag allt oftare många mjukvarusynthar och ibland når man gränsen...

Känner mig lite akterseglad eftersom jag verkar vara den ende på jorden som använder Win98 och Cubase VST 5.1. Behöver Win XP för alla moderniteter såsom att överföra filer till/från digitalkamera, mobiltelefon, USB-minne o.s.v. Vissa prylar klarar ju mitt Win98 SE, men inte alla. Kommer att skaffa Cubase SL 3.

Den nya laptopen jag tänker skaffa mig ska givetvis användas till musik, men även till lite annat, bl.a. internet, Office och bildhantering.

Det jag undrar över är:

Pentium 4 (minst 3,0 GHz) eller Pentium M? (Eller AMD?)

Windows XP Pro eller Home?

Har hört att datorn, eller moderkortet, inte ska ha SLI-stöd. Vad är det? Kan ej hitta info om det på min påtänkta laptop.

Ljudkort och hårddiskar kommer jag att skaffa separat. Ljudnivå, batteritid och mobilitet (vikt) är inte så viktiga för mig. Spelar aldrig datorspel.

Har tittat på en HP Pavilion ZD8368EA. Intel P4 3,0 GHz 800 MHz busshastighet, 10024 MB DDR2 RAM 533 MHz, DVD-brännare med två format, 4 st USB 2.0-portar, 1 IEEE 1394. 100 GB EIDE-hårddisk ATA 100 4200 rpm (men hårddiska ska ju köpas separat...

Pris: knappt 15 000 kr.

Den måste väl duga???

Patrik

Redigerat av Pajosv
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Datorn du tittat på duger riktigt bra. Min kanske inte är lika vass men den har motsvarande prestanda. Jag har en Fuji/Siemens Amilio AMD 3300+ vilket motsvarar 2 Ghz, interminne 1024 mb. Tillsammans med ett E-MU 1616m ljudkort (Pc-card) vilket är detta en ypperligt stabil kombination.

Vad jag lyckats läsa mig till på olika musikforum så duger det gott med XP home. Det finns tydligen ingen riktig anledning till att ha PRO om man inte ska använda burken som server eller liknande.

Jag kör med en extern Firewire hårddisk för ljudfilerna vilket funkar mycket bra. Har aldrig testat att köra på den interna men vissa lärda anser att det går att köra upp till 20 audiospår på en 4200 rpm.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Har hört att datorn, eller moderkortet, inte ska ha SLI-stöd. Vad är det? Kan ej hitta info om det på min påtänkta laptop."

SLI är för gaming- och 3D-renderings nördar.

2 grafikkort som arbetar tillsammans för att kunna driva tyngre 3D-prylar i högre frame rates.

Det är väl inte omöjligt att det finns, men SLI på laptops är nog hyfsat sällsynt.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Pentium M processor är att föredra. Kraftfulla, drar lite ström(=längre battertid) blir inte lika varma.

Jag har en Dell inspiron 9300 som jag haft i ca 3 veckor nu som jag är väldigt nöjd med. Bra pris, dator och support.

Även om mobilitet och batteritid inte är viktiga för dig så tycker jag att du ska titta på hur pass varm datorn blir på ovansidan. Det kan vara väldigt jobbigt efter några timmar om datorn är lite varm där man håller händerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...