Hellhoff Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Goddagens đ Jag skrev för nĂ„gra mĂ„nader sedan dĂ„ jag fick tag i en sjysst lokal pĂ„ 55 kvadrat som jag nu bygger för fullt i. Jag hĂ„ller pĂ„ med innervĂ€ggar och dessa blir troligen klara pĂ„ Lördag varpĂ„ jag kommer att spendera nĂ€sta vecka med att bygga lite golv. Nu vet vi alla att vĂ€rmen stiger uppĂ„t, och taket Ă€r av betong = en stor vĂ€rmeförlust. Men om vi tĂ€nker oss scenariot att alla vĂ€ggar Ă€r isolerade, och halva golvet. Hur kan jag BĂST men BILLIGAST vĂ€rma upp lokalen för en heldag? Jag har ett vĂ€rmeelement pĂ„ 2kw som blĂ„ser ut luften, men detta tycks inte hjĂ€lpa alls đ Dom byggflĂ€ktar jag har hittat pĂ„ 9kw Ă€r av fas3 och dĂ€rför inte kompatibla med elsystemet vi har i lokalen. HjĂ€lp đ NĂ„gra tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
teddawid Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 GÄ till en bygghandel eller elfirma och frÄga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sushi Brother Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 MÄnga elektroniska prylar igÄng pÄ en gÄng och hoppa pÄ ett ben nÀr du spelar gitarrsolo. Skulle inte det hjÀlpa kan du bjuda in nÄgra vackra damer som publik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
slaptap Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 En enkel formel....för full uppvĂ€rmning och bra isolerat (taket Ă€r viktigast...minst 200mm gullfiber och helst 600mm om inte mer beroende pĂ„ landsdel och vĂ„ningsplan) sĂ„ rĂ€kna 100W/m2, dvs 5,5kW i det hĂ€r fallet. Och glöm inte ventilationen... đ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiorent Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Först mÄste du ju kolla hur mkt ström det finns att tillgÄ i lokalen dvs hur mÄnga grupper a 10 A som finns (som det antagligen Àr om det inte finns nÄt 3-fas uttag indraget). Om det inte finns tillrÀckligt med ström sÄ spelar det ju ingen roll hur mkt elelement du skaffar. En lösning Àr ju en luftvÀrmepump kostar frÄn 5000:- plus installation men drar ju Ät andra sidan mindre ström. De flesta ligger runt 1:4, dvs om den drar 1000 W sÄ fÄr du ut 4000 W. 100W/m2 lÄter dock lite mkt i mina ögon. Den tillverkare jag köpte element ifrÄn har en formel pÄ 65W/m2. Dock beror det ju mkt pÄ isoleringen. I min studio som Àr pÄ ca 100 m2 har jag just nu inte mer Àn 4500 W men jag skall byta till en luftvÀrmepump nu. Prata först och frÀmst med fastighetsÀgaren sÄ löser det nog en hel del problem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr.A Posted December 25, 2005 Share Posted December 25, 2005 Finns det ingen vattenburenvÀrme nÄgon stanns i nÀrheten som du kan haka pÄ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts