Jump to content
Annons

mastring


noise

Recommended Posts

ja hej, jag kan tänka mig att det redan finns flera trådar om mastring m.m men ändå...

jo jag spelar in på 16kanalig rullbandare och mixar in musiken i en vanlig dator med ett simpelt wav pogram.

Jag är egentligen rätt nöjd med mina resultat, men jag känner att det nog inte skulle skada att få lite mera tryck i låtarna + att man gärna skulle vilja finjustrera eq m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så, vad är det du undrar?

Om du vill ha tips på hur man gör när man mastrar rent genrellt tycker jag att du ska leta runt lite bland trådarna i mastringssektionen på forumet, det har tagits upp tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Apropå rullband. Jag har sett att Quantegy (enda tillverkaren av rullband f.d. Ampex) finns att få tag i igen i ett par svenska musikaffärer. Kollade upp det och det visar sig att distributören heter Mastersounds (www.mastersounds.net). Kunde vara bra att veta eftersom du spelar in på rullband...

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Apropå rullband. Jag har sett att Quantegy (enda tillverkaren av rullband f.d. Ampex) finns att få tag i igen i ett par svenska musikaffärer. Kollade upp det och det visar sig att distributören heter Mastersounds (www.mastersounds.net). Kunde vara bra att veta eftersom du spelar in på rullband...

fan va bra, man har ju varit lite orolig ibland, men det är fortfarande många som använder det så det borde inte försvinna på ett tag tycker man.

Link to comment
Dela på andra sajter

en snubbe jag känner dillade nått om att "flytta fram ljudet i högtalarna" han visade nått exempel i på en låt han gjort i fruty loops (jag tror iaf inte att jag ska ha det pogrammet till mitt ändamål) vad heter den funktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

en snubbe jag känner dillade nått om att "flytta fram ljudet i högtalarna" [...] vad heter den funktionen?

Kanske en exciter eller enhancer? Du behöver isf inte köra in signalen i datorn.Finns hårdvara att hitta för runt 500:- beggat på typ Vendolin. Vanliga märken är Aphex Aural Exciter och Behringers Ultrafex och Dualfex.

Link to comment
Dela på andra sajter

en snubbe jag känner dillade nått om att "flytta fram ljudet i högtalarna" [...] vad heter den funktionen?

Kanske en exciter eller enhancer? Du behöver isf inte köra in signalen i datorn.Finns hårdvara att hitta för runt 500:- beggat på typ Vendolin. Vanliga märken är Aphex Aural Exciter och Behringers Ultrafex och Dualfex.

iof kan jag lika gärna göra det i databurken eftersom musiken ändå ska in där för att brännas ut på cd, vinylpressnings utrustning har jag inte plats/råd med 🙂

fast det är klart.... det är oftast behändigare med riktig hårdvara.

ska man då köra alla kanaler genom samma exciter eller enhancer?

typ koppla left & Rigt master out från bordet in i lådan o ut till datan sen?

finns det exciter eller enhancer i wavelab?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tror den heter spectralizer i Wavelab.

Edit:

ska man då köra alla kanaler genom samma exciter eller enhancer?

typ koppla left & Rigt master out från bordet in i lådan o ut till datan sen?

Just det, det var så jag tänkte. 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...