Jump to content
Annons

Aslåg volym i låtarna


Danabacken

Recommended Posts

😛 Hej hej! Jo, ja undrar om ni har(såsom jag) råkat ut för att en låt blir Låg i volym, om man jämför med allt annat? Detta har hänt för mig, den är jättelåg om man jämför med annan musik. Så ja undrar hur ni fixar sånt. 🙂 Finns det några genvägsknep, eller är jag helt enkelt kass på att mixa o mastra? 🙁 Har provat o boosta på med maximizern, men då börjar det bara dista. 🙁 Så nu vet jag inte hur jag ska bära mig åt...

Har ni haft samma problem? :rolleyes:

Mvh\ En osäker en

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
😄 Hej hej! Jo, ja undrar om ni har(såsom jag) råkat ut för att en låt blir Låg i volym, om man jämför med allt annat? Detta har hänt för mig, den är jättelåg om man jämför med annan musik. Så ja undrar hur ni fixar sånt. 🙂 Finns det några genvägsknep, eller är jag helt enkelt kass på att mixa o mastra? 😆 Har provat o boosta på med maximizern, men då börjar det bara dista. 😆 Så nu vet jag inte hur jag ska bära mig åt...

Har ni haft samma problem? 😄

Mvh\ En osäker en

öhm. Brukar inte "mastringcombinatorn" lösa detdär?

Själv brukar jag alltid köra rätt höga volymer till att börja med. Sen lägger jag mastringkittet på den som tar bort all som clipper. å donar lite å sånt i mastringen å sen blire fint 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Uppstår detta om du jämför med andra artisters musik som du lyssnar på menar du? Då får du väl helt enkelt sänka volymen ibland.

Annars är ju kompression ett bra sätt för att öka trycket på dina alster. Men det kan också vara så att inspelningen du gjort i sig inte haft något vidare tryck från början. Den svagaste länken bestämmer ju ändå trots allt. Det kan bero på för långt till mikrofonerna för instrumenten, för lite komprinering av bas t.ex. under själva inspelningen och kanske inte en enda dubblering av gitarr och sång t.ex. Jag läste här i en annan tråd om någon som sades göra 17 gitarrpålägg (=spår) bara för kompet.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat ett överraskande bra sätt att få bra volym i låtarna. Enklare går nog inte att göra det.

I Sound Forge 7.0 finns det en effekt som heter "Wave Hammer". Använd preseten "Smooth Compression". Då ser du att nivåerna blir mycket jämnare och lite högre. Det är som en normaliser fast att det blir bättre. Inga "hopp" i musiken, inga instrument som försvinner stundtals.

Nästa steg går du in på Wave Hammer och väljer "Master for 16 bit".

Klart! Har du spelat in det i bra nivå från början funkar detta till 100%. Så löjligt enkelt att jag knappt kan tro att det är sant!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sound Forge 7.0 finns det en effekt som heter "Wave Hammer". Använd preseten "Smooth Compression". Då ser du att nivåerna blir mycket jämnare och lite högre. Det är som en normaliser fast att det blir bättre. Inga "hopp" i musiken, inga instrument som försvinner stundtals.

Vad menar du? Att normalisera är bara att höja volymen så att den högsta peaken når 0db.

Danabacken: Nja, det finns inga direkta genvägar. Det handlar om att mixa och mastra rätt. Ta en titt på den här artikeln på Propellerheads.se.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sound Forge 7.0 finns det en effekt som heter "Wave Hammer". Använd preseten "Smooth Compression". Då ser du att nivåerna blir mycket jämnare och lite högre. Det är som en normaliser fast att det blir bättre. Inga "hopp" i musiken, inga instrument som försvinner stundtals.

Vad menar du? Att normalisera är bara att höja volymen så att den högsta peaken når 0db.

Danabacken: Nja, det finns inga direkta genvägar. Det handlar om att mixa och mastra rätt. Ta en titt på den här artikeln på Propellerheads.se.

Njae... Förut när jag skulle testa att höja volymen till en nivå så högt som möjligt men utan dist, provade jag olika normaliseringsverktyg. Visst högt blev det och det fanns ingen dist med i bilden. Tyvärr blev det hoppigt för vissa instrument. Tex virveln kunde försvinna när jag sjöng osv.

Men med Wave Hammer blir det högt, ingen dist och absolut inte hoppigt. Jag kan inte förklara rent tekniskt vad som händer med ljudet då min kunskap är otillräcklig. Men en sak är säker: Det fungerar och det väldigt bra. Dessutom är det endast två "klick". Alla presets finns redan där så till och med en idiot (som jag) klarar av det. 😄

Jag vet att det kanske låter konstigt. Men för guds skull prova och säg vad ni tycker. Lättare kan det inte bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du? Att normalisera är bara att höja volymen så att den högsta peaken når 0db.

Njae... Förut när jag skulle testa att höja volymen till en nivå så högt som möjligt men utan dist, provade jag olika normaliseringsverktyg. Visst högt blev det och det fanns ingen dist med i bilden. Tyvärr blev det hoppigt för vissa instrument. Tex virveln kunde försvinna när jag sjöng osv.

I sådana fall kan du inte lita på dina öron. Normalisering är enbart att höja volymen, inga förändringar i dynamiken görs.

Sen den här artikeln för en närmare beskrivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med preseten "very loud" blir det hoppigt! Lyssna på länken nedan:

Lyssna så förstår du vad jag menar.

En preset i en normaliseringsfunktion? Låter jättekonstigt. Very Loud dessutom; det finns ju bara upp till 0db om man vill undvika distorsion. Vill man höja ljudnivån mer än så får man se till att jämna ut dynamiken och sänka topparna. Det enda normalisering ska göra är att höja volymen, som sagt. Det du använder är förmodligen inte normalisering, alltså, utan någon form av kompressor eller maximizer.

För övrigt är det svårt att höra vad som händer i din låt utan något att jämföra med. Men, eh, vi kanske borde klippa debatten här för att inte kapa Danabackens tråd helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En preset i en normaliseringsfunktion? Låter jättekonstigt. Very Loud dessutom; det finns ju bara upp till 0db om man vill undvika distorsion. Vill man höja ljudnivån mer än så får man se till att jämna ut dynamiken och sänka topparna. Det enda normalisering ska göra är att höja volymen, som sagt. Det du använder är förmodligen inte normalisering, alltså, utan någon form av kompressor eller maximizer.

För övrigt är det svårt att höra vad som händer i din låt utan något att jämföra med. Men, eh, vi kanske borde klippa debatten här för att inte kapa Danabackens tråd helt och hållet.

Nu finns det något att jämföra med. Jag är som sagt inte så kunnig på ljudteknik men enligt Sound Forge är det normalize. Kan hända att det inte är "äkta" sådan. Men visst låter det bra med "Wave Hammer"?

Link to comment
Dela på andra sajter

En preset i en normaliseringsfunktion? Låter jättekonstigt. Very Loud dessutom; det finns ju bara upp till 0db om man vill undvika distorsion. Vill man höja ljudnivån mer än så får man se till att jämna ut dynamiken och sänka topparna. Det enda normalisering ska göra är att höja volymen, som sagt. Det du använder är förmodligen inte normalisering, alltså, utan någon form av kompressor eller maximizer.

För övrigt är det svårt att höra vad som händer i din låt utan något att jämföra med. Men, eh, vi kanske borde klippa debatten här för att inte kapa Danabackens tråd helt och hållet.

Nu finns det något att jämföra med. Jag är som sagt inte så kunnig på ljudteknik men enligt Sound Forge är det normalize. Kan hända att det inte är "äkta" sådan. Men visst låter det bra med "Wave Hammer"?

Ja, Wave Hammer-exemplet låter klart bättre än ditt Normalize-exempel, som låter överkomprimerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grundläggande sak som är bra att veta när det gäller mastering och att få ut HÖG ljudnivå är enkel amplitudmatematik.

Låt säga att du har en kick som är 100% amplitud. Dvs så högt det går (0dB).

Om du nu mixar den med en bas som också har 100% amplitud, och det delvis finns i samma frekvensområde så måste volymen på de båda ljuden sänkas om det inte skall dista. Du kan ju bara ha 100% amplitud för en given frekvens vid ett givet ögonblick. Likadant med t.ex. Hihat och Clap som också kan spela i samma frekvensområde. Eller en bas ihop med en lågfrekvent pad.

Om sådana ljud i samma frekvensområde ej spelas samtidigt, kan de olika ljuden ligga på en högre amplitud. Dvs volymen blir högre.

Likaså om du har mycket reverb och delay i en låt.

Alla kvarhängande frekvenser i ljudbilden kommer att stjäla plats.

Alltså: Om man separerar frekvenser och att inte har för mycket våta effekter innebär att den totala genomsnittliga amplituden kan höjas. Du separerar frekvenser helt enkelt genom att inte använda flera ljud samtidigt i samma frekvensområde, eller om du måste ha det, försök skära bort de värst krockarna med EQ.

Tänk rent och snyggt. Ett instrument per frekvensområde är optimalt.

Har du mixat så här, så kan du också komprimera och limitera ganska hårt utan att det märks så mycket. Det kanske till och med blir fräckare om du gör det 😕

Effekten blir nu att de olika ljuden "fyller ut" amplituden snarare än att det dödar andra ljud. Men om du har myckt krockar i ljudbilden så kommer det bli riktigt illa när du försöka kräma upp allt med compressor+limiter, ljud kommer att ducka och nästan försvinna, reverbet kommer att "pulsera" och du får alla möjliga konstigheter som man oftast inte vill ha.

I de allra flesta fall kan du limitera hårt vid -6 dB dvs du skär alla toppar över den nivån, och normaliserar sedan till 0. Detta innebär att du höjer hela låten med 6dB, (och glöm inte att dB skalan är logaritmisk :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Wave Hammer är väl en helt vanlig limiter? 😲

Jag vill minnas att det kanske inte är en renodlad limiter utan mer något i stil med kompressor + brickwall limiter. Men, som sagt det den gör är hursomhelst att ta död på dynamiken.

Vad gäller normalisering i Soundforge så skall du först välja att den skall analysera vart den högsta toppen i ljudfilen är. Sedan låter du den höja materialet med lika mycket. Detta ger normalt sett väldigt liten förändringar och brukar kunna handla om en nivåhöjning på en eller ett par dB.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Wave Hammer är väl en helt vanlig limiter?  😛

Jag vill minnas att det kanske inte är en renodlad limiter utan mer något i stil med kompressor + brickwall limiter. Men, som sagt det den gör är hursomhelst att ta död på dynamiken.

Ja, det stämmer ja. Kompressor och Maximizer. Det var några år sedan jag använde Sound Forge, och då ingick inte Wave Hammer i Sound Forge utan var en helt egen DirectX-effekt... om jag inte minns fel den här gången också. 😄

Jag brukade använda andra kompressorer så jag satte genast den delen av pluggen i bypass... Så jag glömde att Wave Hammer hade en kompressor också. 😄

Vegas5-WaveHammer-Surround.jpg

...och sen dök L1:an upp och spöade Wave Hammers limiter 😉

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

En grundläggande sak som är bra att veta när det gäller mastering och att få ut HÖG ljudnivå är enkel amplitudmatematik.

(redigerat)

Jäkligt bra svarat!

😛

Själv har jag märkt att ingen mastring i världen egentligen kan räta upp och fixa tryck i en kass mix.

Precis som SLC-trax säger, när man mixar rätt från början kan man också pumpa upp volymen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...