Jump to content
Annons

Adat anslutning på ljudkort.


Dr Arthur Krause

Recommended Posts

Har någon lust att förklara Adat för mig? Vissa ljud kort har tex. Adat anslutning men 8in/ut...vilket gör att man får fler in/ut-gångar än vad som sitter på kortet...fast det är bara två kontakter på ljudkortet. Måsta man då köpa till en burk med analoga in- och utgångar som man kopplar till utrustningen eller vad? Och vad finns det då för lämplig utrustning? Jag funderar i dagsläget på ett nytt ljudkort e-mu 1616m som har Adat anslutningar. Vad kan man ha för nytta av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ADAT är/var en serie 8-kanals digitala bandspelare. De var vansinnigt populära i

mitten på 1990-talet, då de var de första "billiga" digitala bandspelarna för

studiobruk.

På varje ADAT-bandspelare fanns en SP/DIF-kontakt (optisk digitalkontakt) som

överförde alla 8 kanaler i en kabel, t.ex. till ett mixerbord. Denna överförings-

standard har "överlevt" bandspelarna och finns idag på framför allt ljudkort.

Vad kan man då ha detta till? Tja, inte så mycket, egentligen.

Men vissa användningsområden finns.

- En del synthar/workstations (t.ex. Korg Triton, Roland X7, Creamware NOAH) har en

ADAT-utgång som du kan koppla direkt till ljudkortet. På så sätt undviker du

en A->D + D->A omvandling av ljudsignalen.

- Du kan skaffa dig flera analoga ljudkanaler genom att köpa en preamp (med upp

till 8 ingångar) som har en ADAT-utgång.

- Om du har använt en digitalporta och vill kunna tanka över 8 spår samtidigt till

din dator kan en ADAT-koppling vara ett smart sätt att göra detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ADAT-interfacet så här:

1 st Behringer DDX3216 Digitalmixer får agera ljudkort, micpreamp och fjärrkontrol för Cubase SL. Den är extrautrustad med 2 ADAT-interface så jag kan allstå skicka 16 kanaler audio från mixern till datorn samtidigt!!! 😆

1 st RME DIGI9636 "ljudkort" i datorn

Jag är mycket tacksam för just ADAT.. Det är hur stabilt som helst dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är möjligt att det kan räcka med ett E-mu 1616?! Mkt nöjd med detta kort!

ADAT är bra att ha om du vill koppla upp ett trumset med 7-8 mikar och inte har de ingångarna på ljudkortet som det är. En ADAT-pryl i rackformat för detta kan du komma över för 3000 cirkus kanske? Har för mig att det beloppet nämndes när jag var i musikaffären och köpte mitt E-mu 1616. Annars har ju E-mu 1616 sex ingångar i alla fall...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars har ju E-mu 1616 sex ingångar i alla fall...

Har jag förstått saken rätt så har man 4 analoga och 2 digitala ingångar att spela in med samtidigt?

Du tycker alltså det räcker utan "m". Det vill säga utan mycket respekterade omvandlarna?

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars har ju E-mu 1616 sex ingångar i alla fall...

Har jag förstått saken rätt så har man 4 analoga och 2 digitala ingångar att spela in med samtidigt?

Nejdå, 2 ingångar med mikrofonförstärkare och 4 linjeingångar. Sedan finns 2 s/pdif ingångar och 8 adat ingångar. Vilket totalt blir 16.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars har ju E-mu 1616 sex ingångar i alla fall...

Har jag förstått saken rätt så har man 4 analoga och 2 digitala ingångar att spela in med samtidigt?

Nejdå, 2 ingångar med mikrofonförstärkare och 4 linjeingångar. Sedan finns 2 s/pdif ingångar och 8 adat ingångar. Vilket totalt blir 16.

/Majken

Blir det inte svårt att få i Tele och XLR samtidigt i Neutric kontakterna?

Eller är ingångarna på framsidan helt separerade från 1:a ingångsparet på baksidan?

fe_1m.jpg

fe_2m.jpg

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack Majken, du svarade mer utförligt där! Arthur, kopplar du små mikförstärkare till inputpar 1 L/R och inputpar 2 L/R på baksidan, så har du möjlighet att koppla in 6 mikar samtidigt, vad jag förstår. Ska testa det så småningom. Annars kan du ju alltid köra via ADAT som sagt, upp till 8 st.

Mik/linje-ingångarna på framsidan innebär INTE att man ska koppla både XLR och tele dit samtidigt! Och inputpar 1 L/R är "separerad" från frontens mik/linje-input A och B, svar ja.

Men ännu är jag i testartagen.

Tycker att ljudet från E-mu 1616 är kanonbra! Då är jag ändå kräsen...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte är kräsen vad gäller ljud så finns förresten en riktigt billig Behringer 8-kanals mikpreamp med adat utgång.

http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG

Går ju även att använda som linjeingång om det är mer intressant än mikrofonförstärkarna.

Kostar 2600 kronor enligt Behringer och 2100 kronor i tyska nätbutiker:

http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_ult...0_prodinfo.html

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...