Jump to content
Annons

Naturkunskap? Hälsofarligt?


Cloudsurfer

Recommended Posts

Annons

hahaha. Kolla om huden ändrar färg till grön inatt. Sök isåfall upp närmaste klinik.

Du blir ju förtusan bombad av radioaktiva partiklar varje gång. Jag tror inte er skola har radioaktivt matrial som ställer till skada i människokroppen (om man inte äter några hekto av det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massvis med regler när det gäller radioaktivitet, så jag kan garantera att det inte är nån fara. Det var säkert såna där "plastpinnar" med nåt lite radioaktivt i ena änden, va? De används på alla skolor!

Som MusicGene säger, så blir du utsatt för strålning dagligen (från marken, rymden, m.m.) som säkert ger en mycket högre dos än den lilla du fick på lektionen.

Fast är du orolig tycker jag ju snarast att du borde prata med din lärare! Han/hon borde redan från början ha förklarat att det inte är farligt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var säkert såna där "plastpinnar" med nåt lite radioaktivt i ena änden, va?

ja, betastrålning, alfastrålning och gamma strålning. dock visste jag att man alltid blir påverkad av radioaktiv strålning, men jag tänkte att eftersom man va så närma dessa grundämnen som är radioaktiva i sig så :rolleyes: Tack för era svar! och jag lovar att söka hjälp om jag får bölder i ansiktet :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bra i alla fall. På min tid i skolan visade läraren olika expriment med strålning. Det var bara det att en kille förlora synen på ena ögat ungefär en vecka senare. En tjej började tappa håret (hon bär peruk idag). Jag själv kom ganska lindrigt undan. Fast ibland kan man ju sakna sina riktiga tänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR märkligt att lärarn inte nämnde något om risken, men han var väl gammal och "jag har minsann inte tagit nån skada under alla år" 😆 ? Labben var säkert hyfsat ofarlig, men du ska nog inte sova en natt eller två med en sån där plastpinne uppstucken i näsan, om du förstår vad jag menar.

Alfastrålning är i stort sett helt harmlös.

Ett moment i såna här labbar brukar vara att mäta bakgrundsstrålningen också. Ett GM-rör knäpper ju till lite då och då bara man slår igång det.

Tjing

Bengan

Fysiker, eller nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR märkligt att lärarn inte nämnde något om risken, men han var väl gammal och "jag har minsann inte tagit nån skada under alla år" 😉 ? Labben var säkert hyfsat ofarlig, men du ska nog inte sova en natt eller två med en sån där plastpinne uppstucken i näsan, om du förstår vad jag menar.

Alfastrålning är i stort sett helt harmlös.

Ett moment i såna här labbar brukar vara att mäta bakgrundsstrålningen också. Ett GM-rör knäpper ju till lite då och då bara man slår igång det.

Tjing

Bengan

Fysiker, eller nåt

Du har helt rätt, mäta bakgrunds strålningen med ett GM-rör och sen mäta strålningen från de olika ämnena från olika avstånd och med hinder resp icke hinder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bra i alla fall. På min tid i skolan visade läraren olika expriment med strålning. Det var bara det att en kille förlora synen på ena ögat ungefär en vecka senare. En tjej började tappa håret (hon bär peruk idag). Jag själv kom ganska lindrigt undan. Fast ibland kan man ju sakna sina riktiga tänder.

😛 Är det sant? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bra i alla fall. På min tid i skolan visade läraren olika expriment med strålning. Det var bara det att en kille förlora synen på ena ögat ungefär en vecka senare. En tjej började tappa håret (hon bär peruk idag). Jag själv kom ganska lindrigt undan. Fast ibland kan man ju sakna sina riktiga tänder.

Trolling, trolling, trolling... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jag har fått radioaktiva isotoper injicerade direkt i blodomloppet och jag har syn, hår och tänder kvar. Den strålning jag utsattes för skulle tydligen motsvara det man utsätts för under en flygresa till USA. Som sagt, de där plastpinnarna behöver du inte oroa dig för. Du utsattes antagligen för betydligt mer strålning sist du röntgade dig hos tandläkaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bra i alla fall. På min tid i skolan visade läraren olika expriment med strålning. Det var bara det att en kille förlora synen på ena ögat ungefär en vecka senare. En tjej började tappa håret (hon bär peruk idag). Jag själv kom ganska lindrigt undan. Fast ibland kan man ju sakna sina riktiga tänder.

Detta var f-n i mig det roligaste i detta forumet på länge, länge!!!! Som jag garvade! Eternal måste bli veckans forumist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...