Jump to content
Annons

GRUS I PRODUKTIONEN


Chriskooh

Recommended Posts

Annons

Svårt att veta exakt vad som är felet men kolla så att instrumenten inte ligger och slåss om samma lågbasfrekvenser.

Du kanske har nån tjock pads liggandes i bakgrunden som behöver skäras lite i lågbasfrekvenser?

Skär bort allt under 50 hz på masterregeln kanske?...

Prova och se vad som händer.

Du får säkerligen snart fler bra tips...

😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipset. Men jag tror jag har skurit frekvenserna rätt.

Förmodligen inte eftersom du upplever dina mixa lite dovare.

Lägg på en spectrumanalysator på din låt samt på den låt som du har som referens så ser du vart det skiljer sig. Nu måste man givetvis lyssna också men det är en bra början.

Vilka effekter använder du?

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Snutten

Här är då länken på min senaset produktion. Som du hör så är det ju inte alls samma skärpa å klang i det ljudet. Nu är den ioförsig bara premastrad. Men rcomp, eq, L3 gör inte så stora underverk (som skulle behövas här) 😳 . Det låter ju helt intryckt och dovt. Kan jag få hjälp å lösning på detta så blir jag väldigt glad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter rätt så bra i mina små datorhögtalare... kanske att det saknas lite diskant på hihat eller nått. 🙂

Ska spana lite närmare i andra högtalare oxå.

Jag själv upplever att det försvinner lite krispighet och dynamik när man håller på att lägga en massa kompressor, limitar och eq:ar för mycket.

Oftast använder jag bara några pluggar på UAD-1 kortet. Pultec EQ:n adderar nånting bara man lägger dit den på masterbussen, vad vet jag inte riktigt men det blir lite bättre med ljudet... Kanske är en sån du behöver. Spring å köp ett UAD-1 kort vettja. 🙂

Alltså jag använder sparsmakat med pluggar i överlag. Jag tycker det snarare dödar mixen än tillför något.

Men jag ska spana lite mer på din mix. Nån annan kanske har något finurligt tips. Jag är fortfarande bara lekman...

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så är det inte riktigt bra att lägga Eq på varje kanal? Vad är UAD-1 för kort?. Ditt sound låter klockrent i mina P8or men inte mitt, så det är inte monitorena som luras. :rolleyes: Tackar så länge

Redigerat av Chriskooh
Link to comment
Dela på andra sajter

Har andra produktioner som inte är alls så hårt komprimerade och dom låter precis lika dovt. Men satt och läste i den något röriga manualen till mitt ljudkort i natt effter att Grahn börjat snacka ljudkort. Det visade sig att jag inte kört singnalen genom kortets mixer (monitor mixing) utan bara "rakt ut" (H/V out) Kan det ha betydelse? Har samplings frekvensen 16 bit, 41.000 HZ är det kanske för lågt? Vad ska man ha i stället 24 bit och 48000 eller 96000 Hz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har väl kopplat högtalarna direkt på ljudkortet eller? Isåfall är det inte lyssningen som spökar.

Själv kör jag 24bit 41.000hz (eller 44 eller vad det nu är... 😄 ).

...så det kan du utesluta. Du kan lika gärna mixa i 16bit tycker jag iallafall. Sån jävla stor skillnad på ljudet är det inte. Tror jag. 😉 Kanske att pluggarna låter lite bättre om du kör t.ex 96 khz men jag anser att det inte är nödvändigt. Fast det är ju mina åsikter...

Jag tror fortfarande att du använder för många pluggar på olika spår, tex kompressor, reverb, eq och annat.

Valet av ljud gör ju sitt ockxå.

Jag ska dra upp till min studio och lyssna på din snutt snart.

Alltså som jag skrev tidigare så tror jag att det har en tendens att bli "dovare" om man använder för mycket kompression, eq, reverb m.m.m.m (fan va jag tjatar). Jag upplever samma tendens också. Min mixar vill gärna bli lite "döda". Sedan jag skaffade UAD-1 kortet så blev det ett litet lyft måste jag säga...

Men jag tror inte att du ska behöva ett sånt kort för det... ska gå att få en hyffsat bra mix iallafall. Det kanske räcker om du höjer lite med eq:n vid 8000 eller nått på masterbussen.

Ja nu jag har svamlat färdigt...

🙂

I´ll be back!

Link to comment
Dela på andra sajter

Några grejer:

- För mycket kompressor, tycker jag.

- Prova skär i botten istället för att jobba så mycket med de höga frekvenserna. Ljud är energi som ska ut och tar basen allt så finns det inget över till "krispigheten". Jag höll på i många år och kämpade med dova mixar till jag började koncentrera mig på basen istället för diskanten. Att jag köpte ett par Genelec-monitorer hjälpte också en hel del...

- Skulle nog kalla stilen för trance, inte electronica (enl. Wikipedia: modern electronic music that is not necessarily designed for the dance-floor, but rather for home listening), men det är väl en tolkningsfråga och inte särskilt viktigt i sammanhanget 😄

- På det stora hela låter det inte alls illa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snutt 2

Sådär ja nu har jag fixat lite. Släppt på kompresionen och eq´at friskt vid 8000. Tycker det är avgrundsskillnad på denna snutt mot den första. Är otroligt tacksam för att ni tagit er tid och hjälp! Specielt du Grahn. Känns som man kommit en bra bit påväg mot i går och alla andra dagar.

Visst är det Trance 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...