Chriskooh Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 Om jag jämför mina produktioner med andra i samma genre (electronica) Så låter mina mycket dovare. Saknar klangen och krispet i ljuden som gör att låten lever ut så att säga. VAd är felet? 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 (edited) Svårt att veta exakt vad som är felet men kolla så att instrumenten inte ligger och slåss om samma lågbasfrekvenser. Du kanske har nån tjock pads liggandes i bakgrunden som behöver skäras lite i lågbasfrekvenser? Skär bort allt under 50 hz på masterregeln kanske?... Prova och se vad som händer. Du får säkerligen snart fler bra tips... 😆 Edited November 8, 2005 by Grahn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 8, 2005 Author Share Posted November 8, 2005 Tackar för tipset. Men jag tror jag har skurit frekvenserna rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Okej. Lägg upp en snutt vettja så man kan höra. Kanske är lättare att komma med tips då!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 (edited) Tackar för tipset. Men jag tror jag har skurit frekvenserna rätt. Förmodligen inte eftersom du upplever dina mixa lite dovare. Lägg på en spectrumanalysator på din låt samt på den låt som du har som referens så ser du vart det skiljer sig. Nu måste man givetvis lyssna också men det är en bra början. Vilka effekter använder du? Edited November 9, 2005 by Fredster Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Låter som att det är nåt knasigt med din lyssning. Vad har du för monitorer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 9, 2005 Author Share Posted November 9, 2005 Ska försöka få upp en snutt i morgon. Har PHONIC P8A Monitorer och använder mig av waves effecter. Eq, doubler, reverb. Till själva mastringen blir det C4, Rcomp, maxxbass, requ, S1 och L3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Jag har oxå Phonic P8A och tycker att det är alldeles för lätt att skruva för mycket bas i dom så jag brukar alltid lyssna i mina hifi högtalare oxå... det funkar hyffsat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Jag misstänker att den där maxxbass pluggen kan ställa till det.. Bara en massa antaganden förstås! 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Jag brukar förresten lägga på en Pultec EQ (från UAD-1 kortet) på mastern och eventuellt boosta vid 5 khz. Det brukar funka bra för mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 longsweep.mp3 Ladda ner denna mp3a. Det är en äldre halvfärdig låt men dock mixat i mina Phonic monitorer. Nu anser jag inte vara nån bra ljudmixare men iallafall... (Ursäkta att jag spammar i din tråd 😄 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 9, 2005 Author Share Posted November 9, 2005 Har precis kommit hem från jobbet. Ska snart spring till nästa. Så lyssna på din mixning imorrn. Tackar så mycket så länge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 10, 2005 Author Share Posted November 10, 2005 Sitter nu å mar precis lyssnat på din mix. Det ljudet du har är miiiiillllllll i från vad jag åstakommer 😳 Lägger upp ett ihop klipp aldeles strax. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 10, 2005 Author Share Posted November 10, 2005 Snutten Här är då länken på min senaset produktion. Som du hör så är det ju inte alls samma skärpa å klang i det ljudet. Nu är den ioförsig bara premastrad. Men rcomp, eq, L3 gör inte så stora underverk (som skulle behövas här) 😳 . Det låter ju helt intryckt och dovt. Kan jag få hjälp å lösning på detta så blir jag väldigt glad 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 10, 2005 Author Share Posted November 10, 2005 Kan väl nämna att jag jobbar i Cubase sx 2 och ett Audiophile 24/96 kort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Jag tycker det låter rätt så bra i mina små datorhögtalare... kanske att det saknas lite diskant på hihat eller nått. 🙂 Ska spana lite närmare i andra högtalare oxå. Jag själv upplever att det försvinner lite krispighet och dynamik när man håller på att lägga en massa kompressor, limitar och eq:ar för mycket. Oftast använder jag bara några pluggar på UAD-1 kortet. Pultec EQ:n adderar nånting bara man lägger dit den på masterbussen, vad vet jag inte riktigt men det blir lite bättre med ljudet... Kanske är en sån du behöver. Spring å köp ett UAD-1 kort vettja. 🙂 Alltså jag använder sparsmakat med pluggar i överlag. Jag tycker det snarare dödar mixen än tillför något. Men jag ska spana lite mer på din mix. Nån annan kanske har något finurligt tips. Jag är fortfarande bara lekman... 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 10, 2005 Author Share Posted November 10, 2005 (edited) Ok. Så är det inte riktigt bra att lägga Eq på varje kanal? Vad är UAD-1 för kort?. Ditt sound låter klockrent i mina P8or men inte mitt, så det är inte monitorena som luras. Tackar så länge Edited November 10, 2005 by Chriskooh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 10, 2005 Author Share Posted November 10, 2005 Oj det var ett dyrt kort. Men hjälper det så Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Du komprimerar för mycket! Låter nästan distat .. det är det som är problemet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 11, 2005 Author Share Posted November 11, 2005 Har andra produktioner som inte är alls så hårt komprimerade och dom låter precis lika dovt. Men satt och läste i den något röriga manualen till mitt ljudkort i natt effter att Grahn börjat snacka ljudkort. Det visade sig att jag inte kört singnalen genom kortets mixer (monitor mixing) utan bara "rakt ut" (H/V out) Kan det ha betydelse? Har samplings frekvensen 16 bit, 41.000 HZ är det kanske för lågt? Vad ska man ha i stället 24 bit och 48000 eller 96000 Hz? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Du har väl kopplat högtalarna direkt på ljudkortet eller? Isåfall är det inte lyssningen som spökar. Själv kör jag 24bit 41.000hz (eller 44 eller vad det nu är... 😄 ). ...så det kan du utesluta. Du kan lika gärna mixa i 16bit tycker jag iallafall. Sån jävla stor skillnad på ljudet är det inte. Tror jag. 😉 Kanske att pluggarna låter lite bättre om du kör t.ex 96 khz men jag anser att det inte är nödvändigt. Fast det är ju mina åsikter... Jag tror fortfarande att du använder för många pluggar på olika spår, tex kompressor, reverb, eq och annat. Valet av ljud gör ju sitt ockxå. Jag ska dra upp till min studio och lyssna på din snutt snart. Alltså som jag skrev tidigare så tror jag att det har en tendens att bli "dovare" om man använder för mycket kompression, eq, reverb m.m.m.m (fan va jag tjatar). Jag upplever samma tendens också. Min mixar vill gärna bli lite "döda". Sedan jag skaffade UAD-1 kortet så blev det ett litet lyft måste jag säga... Men jag tror inte att du ska behöva ett sånt kort för det... ska gå att få en hyffsat bra mix iallafall. Det kanske räcker om du höjer lite med eq:n vid 8000 eller nått på masterbussen. Ja nu jag har svamlat färdigt... 🙂 I´ll be back! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 ...det kanske räcker om du sänker på diskanterna bak på monitorerna? Då kanske du höjer diskanten i mixen istället? Kanske är något sånt som spökar? 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbruce Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Vad händer om du helt enkelt försöker vässa varje spår lite lagom, ett och ett...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 11, 2005 Author Share Posted November 11, 2005 Du jag har vässta dom där jävla spårena läänge 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 (edited) Nu har jag lyssnat och jag håller med Hegobald. Låten är sönder komprimerad... Jag provade och la på en pultec. snutt_ny.mp3 Se va mycket jag har boostat vid 8000... 😄 Edited November 11, 2005 by Grahn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Några grejer: - För mycket kompressor, tycker jag. - Prova skär i botten istället för att jobba så mycket med de höga frekvenserna. Ljud är energi som ska ut och tar basen allt så finns det inget över till "krispigheten". Jag höll på i många år och kämpade med dova mixar till jag började koncentrera mig på basen istället för diskanten. Att jag köpte ett par Genelec-monitorer hjälpte också en hel del... - Skulle nog kalla stilen för trance, inte electronica (enl. Wikipedia: modern electronic music that is not necessarily designed for the dance-floor, but rather for home listening), men det är väl en tolkningsfråga och inte särskilt viktigt i sammanhanget 😄 - På det stora hela låter det inte alls illa! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chriskooh Posted November 11, 2005 Author Share Posted November 11, 2005 Snutt 2 Sådär ja nu har jag fixat lite. Släppt på kompresionen och eq´at friskt vid 8000. Tycker det är avgrundsskillnad på denna snutt mot den första. Är otroligt tacksam för att ni tagit er tid och hjälp! Specielt du Grahn. Känns som man kommit en bra bit påväg mot i går och alla andra dagar. Visst är det Trance 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Jada. Tummen upp! 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts