Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Själv har jag SX3 men att "bara lira in lite" duger nästan vilket musikprogram som helst! Jag tycker plånboken ska styra, sen kan man alltid uppgradera. Det är ju först när man börjat använda programmet som man upptäcker vad man saknar och alla Cubaseversionerna är så pass avancerade så jag skulle rekomendera det billigaste alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

SeX SELE..? var den rykande dålig och illaluktande? 😆

😄

Du klarar dig med all sannolikhet med lägsta versionen av Cubase

Du kan ju alltid uppgradera i ett senare skede om kläderna skulle bli för små och då känns det inte lika jobbigt för plånboken heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

HÄR har du en jämförelse att titta på.

De flesta siktar nog för högt och tittar främst på värstingversionerna - men i själva verket klarar sig en stor majoritet med det billiga SE. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

HÄR har du en jämförelse att titta på.

De flesta siktar nog för högt och tittar främst på värstingversionerna - men i själva verket klarar sig en stor majoritet med det billiga SE. 😉

Jag ser i denna jämförelse att "External FX" och "External instuments" bara ingår i SX. Vad menas med det? Kan man inte koppla externa effekter till Cubase?? Skulle också vara konstigt om det inte gick att koppla externa instument, vad skulle man lira in då?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har kollat på jämförelsen mellan SE / SL / SX förut och skulle faktiskt vilja sträcka mig så långt till att påstå att har man

vuxit ut SE-kostymen har man även vuxit ur Cubase! D.v.s. har man så höga krav att SE inte räcker, räcker inte Cubase heller!

Angående datorn: Dyraste såklart (13k) - 2 GB, 3.2GHz och 2 x 160 GB i Raid 0, snabbt och bra!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att "External FX" och "External instuments" bara ingår i SX. Vad menas med det? Kan man inte koppla externa

effekter till Cubase?? Skulle också vara konstigt om det inte gick att koppla externa instument, vad skulle man lira in då?? 😉

Jo, men det finns tydligen smidigare implikation för detta i SX! Fast med SX 3, SE 3 vet jag inte hur det är med detta längre?

Link to comment
Dela på andra sajter

tyckte datorn verkade ok, men skaffa minst 1024 mb ram minne.

det som är viktigt i en musik dator är mycket processor kraft, mycke ramminne, 2 snabba hårdiskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken dator av dessa skulle ni välja eller inte välja om ni skulle använda Cubase SL + lite sköna mjukvarosynthar?

Om du ska köra SL och några sköna mjukvarusyntar räcker det med en gammal gengasdriven dator. Problemen kommer när du kör många syntar och många effekter!

Jag har en polare som kör Cubase SX 2 på en 700 MHz-dator och det funkar bra. Men då kör han nästan bara med audiospår och få effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

tyckte datorn verkade ok, men skaffa minst 1024 mb ram minne.

det som är viktigt i en musik dator är mycket processor kraft, mycke ramminne, 2 snabba hårdiskar.

Ett klokt råd från Sixties ! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den mittersta av dessa jag tänkte på

Det är väll minst 1 Gb eller?

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=sv&s=dhs

Ja den duger men.. En varningssignal!!! Den har PCI Express grafikkort.. Har hört från andra mer kunniga här på forumet att det kan bråka till det. På en musikdator tjänar man på att ha ett enklare grafikkort.

EDIT: Tips.. Byt ner dig på grafikkort (ett AGP t.ex) och byt upp dig med en hårddisk till. Det är alltid bra att ha audiofilerna på egen hårddisk.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den mittersta av dessa jag tänkte på

Det är väll minst 1 Gb eller?

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=sv&s=dhs

Ja den duger men.. En varningssignal!!! Den har PCI Express grafikkort.. Har hört från andra mer kunniga här på forumet att det kan bråka till det. På en musikdator tjänar man på att ha ett enklare grafikkort.

EDIT: Tips.. Byt ner dig på grafikkort (ett AGP t.ex) och byt upp dig med en hårddisk till. Det är alltid bra att ha audiofilerna på egen hårddisk.

Jag har inte märkt några problem alls med PCI-express, varken på min egen (ett halvår gammal) eller på två helt nybyggda till kunder - så det rör sig nog om väldigt specifika fall som har problem med PCI-express. Troligen är det nForce4 chiopset med SLI-stöd som du har hört talas om - och DET är något som inte går ihop med musikmaskiner, utom i något ovanligt fall med dubbal Opteron om jag inte kommer ihåg fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker denna tråd har spårat ur... :rolleyes:

Starta en ny tråd om ni vill diskutera datorer...

😕

Trådstartaren själv efterfrågade tips på datorer som fungerade bra med Cubase SL, vad är det som spårat ur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker denna tråd har spårat ur...  :rolleyes:

Starta en ny tråd om ni vill diskutera datorer...

😕

Trådstartaren själv efterfrågade tips på datorer som fungerade bra med Cubase SL, vad är det som spårat ur?

Jag tycker att datorfrågor inte är nåt som bara rör Cubase.

och speciellt inte till denna tråd överskrift... men smaken är som... 😛

sen vem som ändrar spåret i tråden spelar väl mindre roll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden har inte spårat ur.. Det är fullt relevant att följdfrågan efter vilken Cubaseversion man ska välja blir hur kraftfull dator behöver jag sen.

Svar till Claes: Du har nog rätt.. Det var nog SLI jag hade hört att det kunde vara problem med.. Men jag vet att det varit en del funderingar runt det här med PCI-express också.. Men antagligen är den eventuella inkompabilteten fixad med hjälp av patchar till Cubase.. Jag vet inte.. Har inte erfarenhet själv om det.. Men jag vidhåller fortfarande att det är snarare till nackdel än fördel att ha ett för häftigt spelgrafikkort i en ren musikdator. Jag har dock bra erfarenheter av Matrox G450 grafikkort med dubbla skärmutgångar.. Dessa grafikkort är inga spelkort men ypperliga om man har 2 skärmar och vill få en mer överskådlig bild över Cubase då man mixar spelar in. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ja ni kanske har rätt men...

På Steinbergs hemsida så står det att d olika Cubase versionerna kräver i stort sätt

samma vad gäller datorprestanda.

Tips: Köp inte en "sämre" dator pga att du använder en "lättare" version av Cubase, hur många kronor sparar du på det i längden? Köp det bästa du kan få för din plånbok!!! Och lägg mest krut på ram minne, cpu och ljudkort samt att du får en del plats på HD.

tja nu började visst jag också att snacka datorer... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ja ni kanske har rätt men...

På Steinbergs hemsida så står det att d olika Cubase versionerna kräver i stort sätt

samma vad gäller datorprestanda.

Tips: Köp inte en "sämre" dator pga att du använder en "lättare" version av Cubase, hur många kronor sparar du på det i längden? Köp det bästa du kan få för din plånbok!!! Och lägg mest krut på ram minne, cpu och ljudkort samt att du får en del plats på HD.

tja nu började visst jag också att snacka datorer... 😉

tycker du att datorn är i "sämta" laget? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ja ni kanske har rätt men...

På Steinbergs hemsida så står det att d olika Cubase versionerna kräver i stort sätt

samma vad gäller datorprestanda.

Tips: Köp inte en "sämre" dator pga att du använder en "lättare" version av Cubase, hur många kronor sparar du på det i längden? Köp det bästa du kan få för din plånbok!!! Och lägg mest krut på ram minne, cpu och ljudkort samt att du får en del plats på HD.

tja nu började visst jag också att snacka datorer...  😕

tycker du att datorn är i "sämta" laget? 🙁

nej jag tycker den verkar bra. men du får säkert byta ljudkortet.

sen win xp home är ingen höjdare men det funkar nog ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

sen win xp home är ingen höjdare men det funkar nog ändå.

Inga problem med Win XP home på en dator med Cubase.. snarare tvärt om. Skillnaden mot proffessional är att Home inte har stöd för dubbla processorer. Men det har ju inte den tilltänkta datorn heller så 😕

i övrigt inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

sen win xp home är ingen höjdare men det funkar nog ändå.

Inga problem med Win XP home på en dator med Cubase.. snarare tvärt om. Skillnaden mot proffessional är att Home inte har stöd för dubbla processorer. Men det har ju inte den tilltänkta datorn heller så 🙁

i övrigt inga problem.

då borde d ju funka som en dröm... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kör Home Edition och ser inga skäl att just jag skulle ha behoven för Professional.

Vad har Professional för nåt då?

  • Remote Desktop - Nej, jag använder andra vägar/program för fjärrstyrning av burken.
  • Multi-processor support - Nej, jag har bara en CPU.
  • Automated System Recovery - Äh, systemåterställning inaktiverar jag och använder återigen andra program.
  • Dynamic Disk Support - Behöver jag inte.
  • Fax - Behöver jag verkligen inte.
  • Internet Information Services/Personal Web Server - Skulle jag av nån anledning vilja ha en webbserver skulle jag vända mig till nåt annat.
  • Encrypting File System - Hmmm... Kul med sån här teknik, men vilken nytta för mitt bruk som musikdator?
  • File-level access control - Min dator har en användare: jag. Behöver inte spärra några program.
  • "C2" certification - Vad sa du?
  • Domain membership/Group Policy/IntelliMirror/Roaming profiles - *gäsp* Nej, inte för min del.
  • IPsec/SNMP/Network monitor/NetWare Client - Men jag HAR inte några behov av det.

Vissa har inte behov av Pro, och då är det bra att Home finns. Likaså bra att Cubase SE finns då inte alla har behov av SX-funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...