Jump to content
Annons

Audio-inspelare!


Hans

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle verkligen vilja ha ett program som spelar in det man hör, i datorn! Alltså att man kan spela in ljudkortets output!

Så då när man ser på film eller råkar stöta på nåt coolt, kan man bara spela in det! Fanns ngt som hette audiograbber men

den är bara till MAC!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Är inte ens säker på att jag förstår frågan, men koppla en DAT-bandare analogt eller digitalt till ditt ljudkort, så får du in det med bra kvalle.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan jag spela in ljud i Cubase ifrån en film som jag tittar på, hur gör jag det? Vore ju kanon om det gick!

Jag vill altså ha funktionen av en DAT men i datorn! Nånting som hela tiden spelar in allt som hörs i hörlurar eller högtalare!

Har en DAT men vore smidigare att göra det i datorn! För det första för att det då är smidigare för det andra för att DATen

bara är 16 bitar och för det tredje är DATen utlånad sen några år tillbaka 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan jag spela in ljud i Cubase ifrån en film som jag tittar på, hur gör jag det? Vore ju kanon om det gick!

Jag vill altså ha funktionen av en DAT men i datorn! Nånting som hela tiden spelar in allt som hörs i hörlurar eller högtalare!

Har en DAT men vore smidigare att göra det i datorn! För det första för att det då är smidigare för det andra för att DATen

bara är 16 bitar och för det tredje är DATen utlånad sen några år tillbaka :rolleyes:!

Det är bara att välja "what you hear" eller liknande i inspelningsalternativ.

Alltså dubbelklicka på högtalaren nere i högra hörnet. Välj alternativ och inspelning. Bocka i "what you hear" eller liknande.

Starta Cubase och kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

För det första tack 😆!

För det andra, vet inte vad det var fär svampar i omeletten Hans åt till kvällsmat men redan här:

dubbelklicka på högtalaren nere i högra hörnet. vet jag inte längre vad vi pratar om 😆 / 🙂!

Om du skämtar är det faktiskt roligt! Om du inte skämtar är Hans helt lost!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Hmmmen ni förstår själva frågan? Jag vill spela in det som går ut ifrån ljudkortet? I datorn!

För i exempelvis Ljudinspelaren som det hänvisades till och som jag nyss öppnade för första gången

kan man enbart spela in det som kommer in till ljudkortet, inte det som går ut!

Frågan var alltså inte hur spelar man in ljud till datorn, kan man använda Cubase 🙂?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är det som skojar egentligen?

Menar du att du vill spela in på datorn EXAKT vad som hörs i högtalarna? I så fall har jag fattat rätt. Om du inte menar det har jag ingen aning ens vad du menar.

Min teori är att du driver med oss och det helt hänsynslöst.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hans !

Jag trodde inte att man kunde spela in outputen från ljudkortet, men efter Eternals inlägg började jag pilla lite bland inställningarna, och se på f-n !!!, det går ju alldeles utmärkt !!! 😎

Hur ? Jo, man går in i windows volymkontroll, bockar för "advanced controls", går in under "properties", väljer att visa "recording" reglarna och väljer "Wave Out Mix" i st.f. "Mic" eller "Line In" eller vad du hade där innan, och vips så funkar det hur bra som helst !

Nu ska jag börja spela in lite shyssta trumgrejor från mitt media player bibliotek, trodde det var kört att få in i Logic eftersom plattorna är inspelade i WMA-format !

Tack så hemskt mycket Eternal !!! 😆😆😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Sorry Eternal! Du menade ju volumkontrollen såklart! Jag hade glömt bort att den ens finns!

"advanced controls" är grå och går inte att klicka på! Visste att det skulle vara så bara för Hans 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det behöver du inte klicka på advanced.

1. Klicka på egenskaper istället

2. Klicka på inspelning

3. Kika efter någon ikryssningsbar ruta som heter "What you hear", "wave out" eller liknande.

4. Kryssa i den rutan.

5. Klicka på Ok.

6. Du får nu upp en mixer där du kan välja varifrån ljudkortet skall spela in.

7. Bocka i rutan som heter "What you hear", "wave out" eller liknande. (se punkt 3)

Voila! Spela in med ditt favoritprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Sorry Eternal! Du menade ju volumkontrollen såklart! Jag hade glömt bort att den ens finns!

"advanced controls" är grå och går inte att klicka på! Visste att det skulle vara så bara för Hans 😉!

Properties har du väl i alla fall? Det är under den du går in och klickar för "recording" i stället för "playback". Och sedan den inspelningskälla du vill använda där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det behöver du inte klicka på advanced.

1. Klicka på egenskaper istället

2. Klicka på inspelning

3. Kika efter någon ikryssningsbar ruta som heter "What you hear", "wave out" eller liknande.

4. Kryssa i den rutan.

5. Klicka på Ok.

6. Du får nu upp en mixer där du kan välja varifrån ljudkortet skall spela in.

7. Bocka i rutan som heter "What you hear", "wave out" eller liknande. (se punkt 3)

Voila! Spela in med ditt favoritprogram.

Öhh.. Vilket program är du i nu?? 😛

Du ska inte avfärda "oss" som skämt Vem driver med vem??? Det är INTE alla ljudkort man kan spela in "what you hear" med.

på min surfburk sitter ett AC97 (VIA Audio) och trots att man teoretiskt sett kan nå D/A omvandlaren innan omvandling via WDM så kan jag inte spela in det som spelas upp på ljudkortets utgång på annat sätt än genom att koppla lineutgångarna till lineingångarna med kabel.

Du snackar on 500 program och tar t.ex Wavlab, Soundforge etc. som ett exempel.. No No.. Wavlab är fortfarande beroende av den ASIO eller WDM drivrutin som är kopplad mot respektive ljudkort.

Jag har fortfarande efter många år sökande inte lyckats hitta något bra program som klarar av att spela in t.ex "streaming audio" etc..

på mina andra datorer har jag helt andra ljudkort.. där går det däremot finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald:

Jag sitter med en burk med AC97 i nu, visserligen en laptop, men i alla fall, den går fint att spela in streaming audio med. Gjorde det senast idag.

Hur då? Vad använder du för program?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus guide till WhatUHear:

Start

Kör

Skriv: sndvol32

Klicka OK

Alternativ-menyn

Egenskaper

Justera volymen för: Inspelning

Kryssa för "Stereo mix" eller "What U Hear"

Klicka OK

Kryssa för "Välj" på whatuhear-kanalen

Stäng mixern

Spela in med önskat program

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo men det där har vi redan kommit fram till att det inte går för en del!

Funnes det en "stereo-mix/what you hear"-ruta att kryssa i så hade det ju bara varit att kryssa i denna!

Hej!

Jo, det var just därför jag skrev "Total Recorder." i mitt första inlägg.

Total Recorder skiljer sig från andra metoder, eftersom det använder en "virtuell ljudkortsdrivrutin". Denna drivrutinen skickar sedan ljudet till Total Recorders program och sedan vidare till ditt "riktiga" ljudkort.

1. Du väljer Total Recorders drivrutin i Windows ljudkortsinställningar.

2. Du tittar på filmen du ville spela in.

3. Öppna Total Recorders program och tryck Record.

4. Tryck på Stop när du är klar och spara ljudströmmen som du har spelat upp, till en wav-fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...