Jump to content
Annons

Trummaskin för bl.a. rock?

Inanimate

Recommended Posts

Har alltid ogillat att sitta och programmera trummor för hand i mitt Logic 6 (osx) så jag kom just på idéen om att använda det som folk kallar för trummaskin.

Finns det möjlighet, att jag, med mina egna ljudbibliotek (drumkit from hell 2 bl.a.) laddar in dem i en software-trummaskin, och den spelar utefter t.ex. en MIDI-fil med alla slag inspelade på, vilket gör att den, ja, i stort sett fixat hela biffen??

Inser ju att man lär behöva göra inställningar för att rätta till rätt ljud/tangent etc så den använder rätt sorts trumljud på rätt "not" i MIDI-filen dvs, men är detta möjligt och lätt?

Kollade in iDrum, men den, likväl alla andra trummaskiner jag sett, är inriktade på bara r&b och hiphop-fjant.

Spelar en helt del progressiv rock, men även lite jazz och lugn musik.

Hjälp mig!

/Daniel

Annons

Kolla upp Groove Agent, där kan du välja på 25 stilar som alla har ca 20 variationer att välja mellan. sedan spelar du in det som midi och låter valfritt program spela upp det sedan. fills och sånt är lättast att fixa efteråt men du får en grund takt i hela låten på några minuter.

mer information och en info film:

http://www.bornemark.se/ga/

Jag gillar Groove Agent men den är väldigt begränsad för rock och man känner snabbt att det blir samma komp om och om igen. Ganska trista ljud oxå om man inte vill mixtra själv med fyra kanaler. Vet inte om 2:an är bättre.

Loopar från betamonkey är ett förslag, men jag har inte provat. Däremot har jag köpt Drums on Demand som har många höjdarkomp för rock, både standardrock, brötrock och tyngre grejor. Kostar dock en hel del, men så är det ju om man vill ligga på topp 😉

• 1 month later...

Jag har kört lite på Dr-008, ganska stilren tycker jag, tror t.o.m. DFH skickar med en färdig uppsättning för den.

Lite knöligt om man tänker lägga in egna multisamplingar osv. om man inte tycker det är roligt att sitta och ändra på massa parametrar, annars är det bara att högerklicka för en enskilld sample..

Annars finns ju Battery oxå, har inte använt den så mycket, utom på gymnasiet där vi hade det. Den är bra, men tror även där att det kan va svårt att få in samplingar (kanske blivit lättare på nyare versioner?).